Med et stigende antal forbrugere, der foretrækker selvbetjeningsmuligheder frem for traditionelle kundesupportkanaler, er det at have et solidt, smart struktureret ofte stillede spørgsmål-sidedesign blevet et must-have-element på næsten ethvert virksomhedswebsted. Ifølge Forrester’s forskning, er ofte stillede spørgsmål de hyppigst anvendte muligheder for selvbetjening i dag.
Når det bruges på en strategisk måde, kan et ofte stillede spørgsmåls sidedesign tilføre forbrugerne værdi og gavne virksomheder på mange forskellige måder. Det er ikke kun en af de mest effektive og omkostningseffektive måder at reducere byrden på supportteam ved at håndtere de gentagne spørgsmål om dine produkter eller tjenester, der ellers kan gå til dine kundesupportagenter og tage deres tid unødigt. Ofte stillede spørgsmål kan også forbedre din webstedsnavigation, generel SEO og forbedre kundeoplevelsen.
Heldigvis er det blevet nemmere at oprette og vedligeholde ofte stillede spørgsmål ved hjælp af Ofte stillede spørgsmål. Med dette værktøj kan virksomheder nemt skabe en videnbase, der er visuelt tiltalende og meget informativ for kunderne. Det er en fantastisk måde at spare tid og ressourcer på for virksomheder og samtidig give kunderne hurtige og præcise løsninger på deres forespørgsler.
Hvad er ofte stillede spørgsmål?
FAQ (Frequently Asked Questions) står for ofte stillede spørgsmål) er en sektion på virksomhedens websted dedikeret til at besvare kunders mest almindelige spørgsmål og bekymringer. FAQ-sider har til formål at gøre det nemt at finde svar for kunderne, ideelt set uden behov for ekstern bistand fra en virksomheds repræsentant. For e-handelsvirksomheder dækker ofte stillede spørgsmål tit virksomhedens regler og politikker om ordreændringer, betalinger, forsendelse, returnering og refusion. For SaaS-virksomheder tjener FAQ’s sidedesign hovedsageligt til at vejlede kunderne i installation, brug af produktet og fejlfinding af almindelige problemer.
Forskellen mellem ofte stillede spørgsmål og vidensbase
Grundlæggende adskiller ofte stillede spørgsmål sig fra vidensbaseartikler i størrelse, indhold og tilgang. Ofte stillede spørgsmål stilles i et spørgsmål og svar -format og er beregnet til at være korte, direkte og går lige til sagens kerne. De besvarer typisk spørgsmål i et par sætninger eller afsnit, mens vidensbasen består af artikler af instruktionstype, der giver brugerne mere detaljerede og dybdegående oplysninger om brug af virksomhedens produkter eller tjenester.
Sådan designer du en effektiv ofte stillede spørgsmåls-side i 7 trin
At skrive en ofte stillede spørgsmål-side indebærer mere end bare at besvare de mest stillede spørgsmål. Det er en mulighed for at opbygge relationer med nuværende og potentielle kunder og sikre bedre kundetilfredshed. Når du opretter ofte stillede spørgsmål-sidedesign, skal du huske på følgende tips, strategier og bedste praksis;
1. Identificer relevante spørgsmål
Nøglen til at opbygge en effektiv ofte stillede spørgsmål-side er at finde og besvare de spørgsmål, som dine kunder har. Disse spørgsmål kan findes fra en række forskellige kilder såsom din;
- Site-search data
- e-mails
- supportbilletter
- webstedets feedbackformular
- kundeundersøgelser
- kommentarer på dine sociale mediesider
- produktanmeldelser for dine varer
- konkurrenternes ofte stillede spørgsmål-sidedesign
Ved at opfinde spørgsmål for at besvare dem kan kun skabe kundefrustration. Sørg for, at de er relevante for din målgruppe og matcher reelle bekymringer, som dine kunder og kundeemner har.
2. Byg en velorganiseret struktur
Hvis der kun er få spørgsmål at besvare, skal du putte dem ind på en enkelt liste. For længere lister med spørgsmål er det fornuftigt at opdele dem i almindelige kategorier. Således giver det en bedre brugeroplevelse og sikrer, at besøgende er i stand til; let navigere på siden og finde det, de leder efter.
Spørgsmålene kan grupperes i kategorier som ‘Generelle oplysninger’, Brug af produktet ‘,’ Kontostyring ‘,’ Fejlfinding ‘,’ Sikkerhed ‘,’ Fakturering ‘osv. Det anbefales at Iægge dem i orden inden for hver kategori fra mest til mindst hyppige.
3. Pas på med, hvordan du formulerer et spørgsmål
Skriv spørgsmål fra en kundes perspektiv, dvs. i første person. Overvej følgende spørgsmål: ‘Hvordan kan jeg integrere dit produkt med mit CRM-system?’ Og ‘Hvordan integreres dit produkt med et CRM-system?’ Selvom begge stiller det samme spørgsmål, er den første mulighed mere kundecentreret, da den matcher med, hvordan en bruger rent faktisk tænker. På den anden side er den anden mere forretningscentreret. Brug derfor formater som: ‘Hvad er mine …’, ‘Hvordan gør jeg …’, ‘Kan jeg …’ osv., Når du stiller spørgsmål.
4. Skriv klart og kortfattet
Når du skriver ofte stillede spørgsmål, skal du sørge for, at spørgsmålene er klart og enkelt formuleret. Svarene bør udelukkende fokusere på at give de nødvendige oplysninger. Undgå at give ekstra eller unødvendige detaljer, der kan distrahere en læsers opmærksomhed. Jo længere indholdet er, jo sværere er det at holde brugerne interesserede i at læse det. Hvis et spørgsmål kræver et langt svar, kan du overveje kun at dække det grundlæggende. Derefter skal du linke det videre til din vidensbaseartikel eller et blogindlæg, der giver mere detaljerede oplysninger.
5. Sørg for let læsbarhed
Da ofte stillede spørgsmål-sidedesign generelt er tekstbaseret, er let læsbarhed vigtig. Uanset publikum skal du skrive på et sprog, de forstår. Desuden skal du afstå fra jargon, akronymer og tekniske termer, som dine brugere muligvis ikke kender. Undgå at bruge unødvendige designelementer, der kan trække læsere væk fra din sides indhold. Hold dig til et enkelt layout, en let-læseligt skrifttype og en passende kontrast. For at sikre bedre læsbarhed kan du også skelne spørgsmål fra svar efter farve, størrelse eller stil.
6. Sørg for visuelle elementer
Mange forbrugere foretrækker et ofte stillede spørgsmål-design, der viser svar visuelt. Tilføjelse af billeder, der supplerer dine svar, er en fantastisk måde at få din ofte stillede spørgsmål-side til at se tiltalende, unik og værdifuld ud. Disse billeder kan omfatte skærmbilleder af en brugergrænseflade, der demonstrerer bestemte processer på dit websted. Såsom nulstilling af adgangskoder, ændring af kontooplysninger, annullering af ordrer, returnering. Desuden flowcharts, vejledningsvideoer, der guider kunder gennem fælles opgaver. Sørg for, at ethvert visuelt element, du tilføjer, har til formål at gøre dit svar mere præcist. Altså let forståeligt for læserne.
7. Opdater indholdet løbende
En statisk ofte stillede spørgsmål-side kan hurtigt blive forældet. Du bør regelmæssigt revidere og opdatere FAQ -sidedesignet for at sikre, at indholdet forbliver relevant og nyttigt for kunder og kundeemner. Når din virksomhed står over for ændringer, og når der kommer nye kundebekymringer, og der opstår nye spørgsmål; bør du gennemgå og justere dine ofte stillede sider. På den måde afspejler de disse ændringer og sikrer, at alle svarene er korrekte, og spørgsmålene forbliver relevante. Det er også en god ide at evaluere svarene lejlighedsvis og omskrive dem for at være klarere, hvis det er nødvendigt. Hvis du bliver ved med at få det samme spørgsmål på din ofte stillede spørgsmål-side igen og igen; er det et tegn på, at svaret ikke giver mening for dit publikum og skal omskrives.
BONUS
Vi har oprettet et par ofte stillede skabeloner for at inspirere dig. Du skal blot copy- og paste og komme i gang!
Opdag på egen hånd
Viden er vigtig, men kun når den omsættes til praksis. Test out kundeportal lige inde i LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Giv fremragende kunde service.
LiveAgent tilbyder en alt-i-en helpdesk-løsning, der forenkler kundesupport med funktioner som livechat, callcenter og billetteringssystem. Start din gratis prøveperiode uden forpligtelser og oplev, hvordan du kan forbedre din kundeservice og øge indtægterne med vores nemt implementerbare software. Oplev hvorfor virksomheder som Forbes og Airbus vælger LiveAgent til deres supportbehov. Besøg os for at se, hvordan vores multi-kanal integrationer kan løfte din kundeservice til nye højder.
Udnyt FAQ-software til at optimere din kundes selvbetjeningsoplevelse
Giv dine kunder mulighed for at finde de svar, de leder efter, ved hjælp af selvbetjening. LiveAgents FAQ -software giver dig mulighed for at oprette fantastiske kundeportaler.