Forståelse af nuancerne mellem kundeservice og kundesupport er et væsentligt aspekt af enhver virksomhed, der sigter mod at hæve sine kundeengagementniveauer. Funktionen, formålet og implementeringsmetoden for kundeservice og kundesupport kan overlappe hinanden, men har tydelige forskelle.
I denne artikel vil vi diskutere disse kontraster og dykke ned i deres respektive betydning i moderne virksomheder. Desuden vil vi fremhæve det fælles grundlag mellem kundesupport og service og give 6 uvurderlige tips for at forbedre begge disse vitale forretningskomponenter. Til sidst vil vi omdanne disse teoretiske begreber til praktisk forståelse ved at give 3 eksempler fra den virkelige verden.
Lad os påbegynde denne rejse og afdække de forskellige aspekter af interaktioner mellem virksomheder og kunder.
Indholdsfortegnelse
- Kundeservice vs. kundesupport
- Største forskelle: kundesupport vs. kundeservice
- Hvorfor er kundeservice og support vigtig?
- Ligheder mellem kundesupport og kundeservice
- 3 eksempler fra det virkelige liv på kundeservice og kundesupport
- 6 tips om, hvordan du yder den bedste kundeservice og kundesupport
- Konklusion
Kundeservice vs. kundesupport
Selvom kundeservice og support bruges i flæng, fokuserer de på forskellige ting. Definitionen af kundeservice er meget bredere. Det omfatter alle interaktioner en kunde har med en virksomhed gennem hele deres forholds livscyklus. For eksempel yder en butiksmedarbejder, der hjælper en kunde med at finde et bestemt produkt, kundeservice.
Det drejer sig om at øge kundetilfredsheden, håndtere deres behov og sikre en positiv helhedsoplevelse. Slutmålet er loyale kunder og brandambassadører, der er afgørende for væksten i enhver virksomhed:
På den anden side beskæftiger kundesupport sig primært med de specifikke tekniske eller produktrelaterede problemer, kunderne står over for. Det er en undergruppe af kundeservice og fokuserer på at løse produktspecifikke problemer, normalt gennem fejlfinding.
For eksempel, når din smartphone ikke virker, vil du kontakte virksomhedens kundesupport for at løse problemet.
Selvom begge bidrager til kundefastholdelse og -tilfredshed, sigter kundeserviceteams efter at give en fremragende overordnet kundeoplevelse, og kundesupportagenter fokuserer på at løse specifikke produktrelaterede problemer.
De største forskelle: kundesupport vs. kundeservice
Lad os gå i dybden med de største forskelle mellem de to, for at kaste mere lys over deres faktiske anvendelser.
Kundesupport | Kundeservice | |
Definition | Det er en undergruppe af kundeservice, der fokuserer på at hjælpe kunder med at bruge produkter eller tjenester korrekt, der som regel yder teknisk assistance. | t Er et bredt begreb, der dækker alle interaktioner, virksomheder har med kunder, herunder at yde assistance, dele oplysninger eller håndtere klager. |
Omfang | Mindre generelt. Det drejer sig hovedsageligt om at hjælpe kunder med de produkter eller tjenester, de har købt. | Mere generelt. Det omfatter alle kontaktpunkter, hvor en virksomhed interagerer med kunder. |
Formål | Det løser specifikke problemer vedrørende et produkt eller en service. | Det forbedrer den samlede kundeoplevelse, opbygger langsigtede kundeforhold og sikrer kundetilfredshed. |
Nødvendige evner | Teknisk viden om produktet eller tjenesten, problemløsningsevner, tålmodighed og fremragende kommunikationsevner. | Evne til at kommunikere effektivt, bløde færdigheder, såsom empati, tålmodighed, problemløsningsevner og indgående kendskab til virksomhedens produkter eller tjenester. |
Kommunikationsmetoder | Udføres ofte via kanaler som e-mail, live chat, telefonsamtaler, sociale medier eller selvbetjeningsportaler. | Udføres normalt gennem forskellige kanaler såsom ansigt til ansigt, over telefonen, via e-mail, live chat, sociale medier og mange flere. |
Indvirkning | Direkte indvirkning på brugervenlighed og funktionalitet af et produkt eller en tjeneste. | Direkte indvirkning på den samlede positive oplevelse, kundeloyalitet og forretningsvækst. |
Hvorfor er kundeservice og support vigtig?
En overvældende 90% af forbrugerne har sagt de var villige til at øge deres udgifter, når virksomheder tilbyder en skræddersyet serviceoplevelse. Dette understreger betydningen af kundesupport og service i enhver forretningsmodel.
Lad os se nærmere på de vigtigste årsager til, at kundeservice og support er afgørende for din virksomheds succes:
- Øger kundeloyalitet: Enestående service fremmer opbygning af tillid og sikring af fortsat kundeloyalitet. Tilfredse kunder har en tendens til at blive gentagne kunder, som er mere tilbøjelige til at foretage fremtidige køb.
- Øger Customer Lifetime Value (CLV): Kundeassistance af høj kvalitet bidrager til at øge CLV, da tilfredse kunder har en tendens til at blive hos brandet længere og foretage flere køb over en længere periode.
- Understøtter virksomhedsvækst: Fremragende kundeservice og support fremmer kundetilfredsheden, hvilket fører til faste kunder, positiv mund til mund og kundehenvisninger, som alle er afgørende for virksomhedens vækst og bæredygtighed.
- Mindsker kundeafgang: Ordentlig service og support kan mindske kundeafgang betydeligt, da kunderne er mere tilbøjelige til at blive hos en virksomhed, der omgående imødekommer deres behov og bekymringer.
Ligheder mellem kundesupport og kundeservice
Nu da vi har diskuteret forskellene mellem de to, er der nogle ligheder, der er værd at nævne. Deres primære lighed ligger i deres indbyggede mål om at sikre kundetilfredshed. Dette fælles mål er at fremme positive interaktioner og øge forbrugernes loyalitet. Begge felter stræber efter at løse eventuelle problemer eller bekymringer, som kunden måtte have, samtidig med at de sigter mod at forbedre kundeforholdsoplevelsen.
Kundesupport og kundeserviceteams besidder fortræffelige problemløsningsevner for at sikre, at kundeforespørgsler, vanskeligheder eller utilfredshed håndteres dygtigt og effektivt. Uanset om det er et produktrelateret problem, som typisk falder ind under kundesupport, eller et servicerelateret problem, der ofte behandles af kundeserviceagenter, kræver begge roller evnen til hurtigt at diagnosticere problemer og finde løsninger.
Et andet fællestræk mellem kundesupport og service er deres brug af teknologi til at udføre deres opgaver. I dag er både kundesupport- og kundeserviceafdelinger i vid udstrækning afhængige af digitale metoder til at kommunikerere med kunder, herunder e-mail, online live chat, sociale medier og supportsoftware. Denne brug af teknologi øger ikke kun kommunikationseffektiviteten og hastigheden, men muliggør også sporing, rapportering og styring af kundeinteraktioner.
Endelig fokuserer både kundeservice og kundesupportrepræsentanter på at opbygge og vedligeholde langsigtede kundeforhold. De følger op på tidligere problemer for at sikre, at de er blevet løst til kundens tilfredshed og interagerer løbende og engagerer sig med kundebasen for at lære om og imødekomme kundernes skiftende forventninger og præferencer.
3 eksempler fra det virkelige liv på kundeservice og kundesupport
Lad os se på scenarier fra det virkelige liv, der tydeligt illustrerer forskellen mellem de to begreber.
1. Service vs. support i et supermarked
Kundeservice
I et supermarked er en kunde forvirret over en reklame, der er nævnt i en løbeseddel de har modtaget. En medarbejder, der illustrerer kundeservice, giver sig tid til at klarlægge vilkårene for reklamen og vise placeringen af salgsfremmende varer. De sikrer, at kunden fuldt ud forstår det, inden de tager af sted.
Kundesupport
Samme kunde bruger senere supermarkedets online indkøbsplatform og støder på en teknisk fejl. Supermarkedet hjælper omgående kunden med at fejlfinde dette problem, selvom dette problem opstår sent om aftenen eller tidligt om morgenen. En teknisk ekspert guider kunden gennem processen i realtid og sikrer, at online shoppingoplevelsen er problemfri.
2. Service vs. support på en restaurant
Kundeservice
En kunde, der købte et måltid på en restaurant, nød det ikke. Tjeneren, der viser eksemplarisk kundeservice, lytter til kundens feedback, undskylder for oplevelsen og tilbyder et gratis erstatningsmåltid.
Kundesupport
Den samme restaurant har et online reservationssystem. Når en almindelig kunde har problemer med at reservere et bord på grund af en fejl på hjemmesiden, er kundesupport der for at yde øjeblikkelig teknisk assistance, og sikre, at reservationssystemet fungerer som forventet.
3. Service vs. support inden for salg
Kundeservice
I en tøjbutik er en kunde usikker på, hvilken størrelse skjorte de skal vælge. Butiksassistenten yder god kundeservice ved at foreslå den bedste størrelse til dem, baseret på deres kropstype og mærkets størrelsesskema.
Kundesupport
Når den samme kunde senere beslutter sig for at købe skjorten fra netbutikken og står over for problemer med betalingsgatewayen, kan de hurtigt kontakte butikkens kundesupport. Problemet bliver hurtigt behandlet og løst, hvilket gør det muligt for kunden at gennemføre transaktionen med lethed.
6 tips til, hvordan du yder den bedste kundeservice og kundesupport
For at skabe positive kundeoplevelser er her 6 enkle strategier, du kan følge.
Sigt efter personlig service
Hver kunde er unik, og det samme er deres forespørgsler eller problemer. Gør dit team opmærksomme på, at de skal behandle hver kommunikation personligt. Dine kunder vil sætte pris på den skræddersyede løsning, og den vil få dem til at føle sig værdsat.
Prioriter kort svartid
Når en kunde henvender sig til din virksomhed, bør de ikke skulle vente i lang tid på at få et svar. Hurtige og effektive svar viser respekt for deres tid og værdsætter deres forespørgsler.
Brug aktiv lytning
Den mest afgørende faktor, når man yder enestående kundeservice er at lytte. Vær meget opmærksom på dine kunders bekymringer eller forespørgsler. Forstå deres behov og frustrationer med en indlevelsesevne. Afbryd aldrig og lad dem dele deres fulde perspektiv.
Være velinformeret
Sørg for, at dine kundesupportteams har et godt kendskab til dit produkt eller din tjeneste. Dette vil sætte dem i stand til at give klare og præcise svar på kundehenvendelser eller løse deres problemer effektivt. Kunder sætter pris på hurtig og hjælpsom hjælp.
Opfølgning
Selv efter et problem er løst, skal du sørge for at følge op med kunderne. Du kan spørge dem, om de var tilfredse med tjenesten eller har brug for yderligere hjælp. Dette kan virkelig forbedre en kundes oplevelse.
Styrk dit team
Giv dit kundesupportteam fremragende produkt-/serviceviden, og giv træningssessioner for bedste praksis for kundeservice. Giv dem også visse friheder til at gå den ekstra mil for kunderne, når det er nødvendigt.
Konklusion
At forstå de indviklede forskelle mellem kundesupport og service er afgørende for at udtænke effektive strategier, der ikke kun tager fat på kundespørgsmål, men fremmer langsigtede kundeforhold.
Selvom kundeservice omfatter alle de interaktioner virksomheder har med kunder, er kundesupport et fokusområde, der primært løser produkt- eller servicerelaterede problemer. Ikke desto mindre er begge vigtige komponenter i at skabe en fantastisk kundeoplevelse og rejse.
Hvis din virksomhed har til formål at øge sin kundeservice og supportniveauer, hvorfor så ikke give LiveAgent en chance? Vi tilbyder en 30-dages gratis prøveperiode, så du kan udforske og opleve fordelene ved strømlinede kundeinteraktioner af høj kvalitet. Hæv niveauet for dine kundeforhold med LiveAgent i dag.
Upgrade your customer interactions with LiveAgent!
Optimize service and support with our reliable, easy-to-use platform.
Lær hvordan du kan levere fremragende kundeservice og booste din virksomhed med tips til at opbygge loyalitet, forbedre medarbejderuddannelse og implementere effektive kundeserviceværktøjer. Opdag, hvordan LiveAgent kan forbedre kundetilfredsheden og skabe et effektivt supportmiljø. Besøg for indsigt og en gratis prøveperiode.
Kundeservice bløde færdigheder
Opdag de essentielle bløde færdigheder for kundeservice: lytning, tålmodighed, positiv attitude og mere. Forbedr kundekommunikationen med LiveAgent!
Kundeservice i 2024: Definition, typer, priser & mere
Se, hvad der er nyt inden for kundeservice i 2024! Dyk ned i dens typer, omkostninger, jobkrav og mere med vores omfattende guide.