En tjekliste til kundeidentifikationsprogrammer hjælper finansielle institutioner med at overholde Bank Secrecy Act, verificere kunders identitet og forhindre hvidvaskning. Den er nyttig for AML compliance officers, kontorepræsentanter og IT-personale.
Det primære anti-hvidvaskprogram (AML) i USA er Bank Secrecy Act (BSA), som kræver, at finansielle institutioner udvikler, implementerer og vedligeholder et kundeidentifikationsprogram (CIP). Formålet med en CIP er at sikre, at en finansiel institution kender sine kunders sande identitet.
For at overholde BSA bør du følge en tjekliste for at etablere din CIP. Denne artikel giver en grundig tjekliste, du kan følge for at gøre processen lettere.
At vide, hvilke trin der skal følges, når man implementerer en CIP, hjælper finansielle institutioner og deres juridiske teams med at overholde loven om bankhemmelighed (Bank Secrecy Act) og forhindre hvidvaskning af penge. Organisationer kan være sikre på, at de overholder deres økonomiske forpligtelser, indsamler de nødvendige oplysninger fra kunder, verificerer deres identiteter og skaber et sikrere økonomisk system for alle involverede.
Dette er en person, der er udpeget af en finansiel institution til at føre tilsyn med AML-politikker og sikre, at der ikke er problemer med overholdelse af lovkrav. En compliance-professionel er typisk en seniorleder, der er ansvarlig for at udvikle og vedligeholde CIP, samt træne personalet i dets krav.
Disse er frontlinjemedarbejdere i en finansiel institution, som er i direkte kontakt med kunderne. De skal være opmærksomme på kravene til kundeidentifikationsprogram for korrekt at indsamle kundeoplysninger og bekræfte deres identiteter.
De spiller en vigtig rolle i at udvikle og vedligeholde de systemer, der bruges til at opbevare kundeoplysninger. De skal også forstå, hvordan CIP fungerer for at understøtte det korrekt.
Disse teams er ansvarlige for at udføre forbedret due diligence på kunder med højere risiko. De skal være fortrolige med CIP for korrekt at vurdere risici og træffe passende foranstaltninger.
De er ansvarlige for at fastlægge den strategiske retning for den finansielle institution, hvilket inkluderer godkendelse af en CIP. Derfor skal bestyrelsen orienteres om kravene i CIP, og hvordan det vil påvirke organisationens drift.
En person, der er i reelt ejerskab af en virksomhed – en person, der i sidste ende ejer eller kontrollerer en interesse i en juridisk enhed eller ordning såsom en virksomhed, trust eller fond – har en egeninteresse i at sikre, at deres kunder er legitime og kvalificerede til at gøre forretninger.
Denne gruppe mennesker vil være ansvarlige for at udvikle, implementere og vedligeholde CIP.
Ved at sikre overholdelse af BSA, kræver det at finansielle enheder træffer foranstaltninger for at forhindre hvidvaskning af penge. Det er afgørende for sikkerheden for enhver bankinstitution. At være ansvarlig for CIP betyder, at dette team spiller en afgørende rolle i at bevare den pågældende organisations integritet.
Der er ingen standardmodel for alle, da sammensætningen af et anti-hvidvaskteam vil variere afhængigt af størrelsen og strukturen af det pågældende pengeinstitut. Nogle vigtige stadier er dog at udpege en compliance program officer, som vil være den person, der er ansvarlig for at føre tilsyn med AML-politikker og -procedurer; sammensætte et team af kontorepræsentanter, IT-medarbejdere og kunde due diligence-analytikere; og give undervisning til alle medarbejdere i krav til kundeidentifikationsprogram.
Finansielle institutioner skal bekræfte, at deres kunder er dem, de hævder at være som en del af onboarding-processen.
Ved at bekræfte kundernes identitet kan organisationer være sikre på, at de ikke handler med kriminelle eller terrorister. Dette er igen med til at beskytte det finansielle system mod misbrug og forhindre hvidvaskning af penge.
Dette kan gøres ved brug af dokumenter, videnbaseret godkendelse, ikke-dokumentariske metoder eller andre midler. De godkendte processer skulle allerede være etableret som en del af din CIP.
Hvis du sporer deres nye kontoåbningsproces, viser det dig, hvornår kunden blev onboardet, hvilken type konto de åbnede og andre vigtige detaljer.
Hvis du gør det, hjælper det finansielle institutioner med at holde styr på deres forretningsforbindelser. Disse oplysninger kan bruges til at vurdere risici, overvåge finansielle transaktioner og opdage mistænkelige transaktioner eller aktiviteter.
Ved at indsamle oplysninger om dem under kontoåbningsprocessen og gemme dem i en central database. Disse data kan bruges til at oprette en profil, der kan tilgås af alle relevante afdelinger i organisationen.
Teamet mod hvidvaskning af penge skal underrettes, hver gang en ny kunde onboardes.
Det giver teamet mulighed for at vurdere risiciene forbundet med kunden og beslutte, om der skal træffes yderligere foranstaltninger. Det er også med til at sikre, at den finansielle institution opfylder overholdelseskravene i CIP.
Dette kan gøres ved at sende en e-mail eller foretage et telefonopkald. Meddelelsen skal indeholde alle relevante oplysninger om kunden, såsom deres navn, adresse og fødselsdato.
Gennemgå detaljer fra kontorepræsentanter under kundeinterviewene samt data fra dokumentations- og godkendelsesprocessen.
Dette hjælper med at sikre, at alle de nødvendige oplysninger er blevet indsamlet, og at alt tjekkes ud. Det giver dig også mulighed for at se eventuelle røde flag, du ikke så, under den indledende screening.
Gennemgå alle tilgængelige data nøje. Dette omfatter interview med kontorepræsentanter, gennemgang af dokumentation og godkendelse af kundeoplysninger.
>KYC er et sæt formularer og spørgsmål, der skal udfyldes og opbevares for hver ny kunde.
Så finansielle institutioner kan indsamle alle de nødvendige oplysninger om deres kunder. Disse data kan derefter bruges til at hjælpe med at bestemme risikoniveauerne, før du handler med dem.
Instruer kunden i at følge alle instruktionerne på formularen og besvare alle spørgsmålene sandfærdigt. Dette skal så underskrives af både kunden og en repræsentant for din organisation. Brug LiveAgents KYC-tjekliste for ikke at gå glip af nogen trin.
For at bekræfte kundens identitet skal du indsamle visse detaljer og bekræftende dokumenter fra dem.
For at bekræfte kundens identitet og bekræfte, at de er, hvem de siger de er. Det giver dig også mulighed for at se eventuelle røde flag, du ikke så, under den indledende screening.
Kontakt kunden ved hjælp af deres foretrukne kommunikationsmetode, herunder en anmodning om alle relevante oplysninger. De nødvendige dokumenter kan variere afhængigt af det land, du opererer i, men inkluderer typisk et offentligt udstedt id, bevis for adresse (f.eks. et regnskab), fødselsdato osv.
Tjek alle kundens oplysninger for at bekræfte, at de er fuldstændige og korrekte.
For at kontrollere, at al dokumentation er i orden. Det giver dig også mulighed for at se eventuelle røde flag, du ikke så, under den indledende screening. Dette hjælper med at beskytte din organisation mod økonomisk kriminalitet.
AML-specialisten vil gennemgå al dokumentation og kontrollere, at alt er i orden. De vil også markere eventuelle mistænkelige transaktioner, mærkelige finansielle aktiviteter eller manglende information.
Dette vil involvere at køre en kontrol af kundens navn i forhold til offentliggjorte lister.
Sørg for, at du ikke handler med nogen enkeltpersoner eller organisationer, der er på disse lister. Dette er igen med til at beskytte din virksomhed mod økonomisk kriminalitet.
Der er forskellige screeningsværktøjer tilgængelige, såsom WorldCheck eller LexisNexis. Indtast blot kundens navn i systemet, og det vil køre en kontrol mod de relevante databaser.
Hvis den potentielle kundes navn er markeret i nogen af screeningskontrollerne, skal du undersøge det nærmere.
Dette dokument indeholder alle relevante oplysninger om kunden og dennes konto. Det vil blive brugt til at eskalere sagen til en senior manager til yderligere gennemgang.
En skabelon vil være nyttig her, så søg online, hvis din organisation ikke allerede har en. Hvis det gør det, skal du blot udfylde alle relevante oplysninger og sende dem til gennemgang.
Når du har gennemgået alle dokumenterne, kan du bedømme kunden for deres potentielle ansvar over for din virksomhed.
Så du kan prioritere dine sager og fokusere på de kunder, der udgør den største risiko for din organisation. Dette hjælper også compliance officer med at beslutte at godkende eller afvise den potentielle kunde.
Der er forskellige metoder til at gøre dette, men du kan bruge et simpelt scoringssystem. Tildel point baseret på faktorer såsom kundens oprindelsesland eller deres branche.
Hvis den potentielle kunde anses for at være en mulig fare, bør en beslutning om at handle med dem træffes af den compliance officer.
For at reducere chancerne for, at du gør forretninger med enkeltpersoner eller organisationer, der kan udgøre en trussel mod din virksomhed. Til gengæld hjælper dette med at beskytte dig mod økonomisk ansvar.
Beslutningen vil blive truffet af den compliance officer, efter at de har gennemgået alle relevante oplysninger. De vil enten give deres godkendelse til at åbne kontoen eller afvise den, afhængigt af at de har en rimelig tro på, at de er en højrisikokunde.
Hvis kunden bliver godkendt, skal du oprette en profil i dit system for dem.
Så du kan begynde at gøre forretninger med dem og begynde at generere indtægter.
Processen vil variere afhængigt af din organisations interne procedurer, men generelt skal du udfylde noget papirarbejde og indsende det til godkendelse. Når alt er blevet kontrolleret og godkendt, åbnes kontoen i dit system efter den påkrævede venteperiode.
Det første trin i ethvert kundeidentifikationsprogram er at sikre, at du har fuldstændige og nøjagtige registreringer af alle kunder, så du kan give dem den bedst mulige kundeservice.
En anden måde at identificere dine kunder på er ved at sammenligne dem med offentlige oversigter over enkeltpersoner og organisationer, der er blevet markeret som højrisiko. Dette hjælper med at frasortere alle, der kan udgøre en trussel mod din virksomhed.
Som en del af dit kundeidentifikationsprogram skal du give kunden besked om, at du indsamler deres personlige oplysninger et vist antal hverdage i forvejen. Denne meddelelse skal være klar og iøjnefaldende, og den skal forklare, hvorfor du indsamler oplysningerne, og hvordan de vil blive brugt.
Der kan være nogle kunder, der er undtaget fra dit kundeidentifikationsprogram. Etablering af undtagelseskriterier på forhånd sparer dig for unødvendigt at indsamle oplysninger fra enkeltpersoner, som ikke udgør en risiko for din virksomhed.
Regelmæssig opdatering af dit kundeidentifikationsprogram er afgørende for at det arbejder effektivt. Denne proces hjælper med at identificere eventuelle svagheder i systemet og hjælper med at sikre, at du overholder alle gældende bankregler.
En CIP er et sæt passende, specifikke, risikobaserede politikker, som finansielle institutioner bruger til at verificere deres kunders identitet. Denne proces hjælper med at forhindre bedrageri og hvidvaskning af penge og er påkrævet ved lov i mange jurisdiktioner.
Etabler klare og præcise politikker for kundeidentifikationsprocedurer. Træn dine medarbejdere i, hvordan de korrekt identificerer kunder, bruger teknologi til at hjælpe med at automatisere identifikationsprocesser og gennemgår kundeidentifikationsprocedurer regelmæssigt.
Private banker, kreditforeninger, spare- og låneforeninger, forsikringsselskaber, mægler-forhandlere, der er registreret hos SEC, og enhver anden type juridiske enheder. Det forretningsmæssige formål med en CIP er at forhindre disse institutioner i ubevidst at lette kriminelle, finansielle aktiviteter ved at føre konti eller gennemføre finansielle transaktioner for enkeltpersoner eller enheder, der søger at skjule deres identitet til ulovlige formål.
For en forretningsenhed giver det en mekanisme til at opdage og verificere detaljerne om sine kunder for at reducere risikoen for identitetstyveri, bedrageri og mistænkelige transaktioner. Det sikrer overholdelse af statslige regulatoriske krav, såsom Know Your Customer. Det har også et program til bekæmpelse af hvidvaskning af penge på plads. For kunder giver CIP’er en måde at beskytte personlige oplysninger på og sikre, at transaktioner er trygge og sikre.
Først skal du klart definere målene og målsætningerne for programmet. Hvad prøver du at opnå? Hvem er dine målkunder? Hvilke identifikationsoplysninger har du brug for fra dem? Besvarelse af disse spørgsmål på forhånd vil hjælpe dig med at skabe et fokuseret og effektivt kundeidentifikationsprogram. Du kan også følge en overholdelsestjekliste som denne, så du ikke går glip af nogle afgørende trin.
Afhængigt af den specifikke føderale regulering, der er overtrådt, kan sanktionerne omfatte pengebøder, strafferetlige sanktioner såsom fængsling, tilbagekaldelse af en statsudstedt virksomhedslicens eller vedtægter, fortabelse af produkter eller udstyr og/eller udelukkelse fra at deltage i offentlige programmer for alle i reelt ejerskab og/i bestyrelsen.
Det nøjagtige tidspunkt afhænger af din virksomheds type og risikoen for kriminel aktivitet, men generelt er en periodisk gennemgang mindst hvert kvartal en rimelig tidsramme for at opretholde nøjagtigheden. Nøglen til en effektiv CIP er at holde sig ajour med ændringer i din kundebase og holde nøjagtige optegnelser.
Call center sikkerheds tjekliste
Sikre dit callcenter med LiveAgent's omfattende sikkerhedstjekliste! Lær om vigtige trin som adgangskontrol, regelmæssige adgangskodeskift, og datakryptering for at beskytte dine kunders information. Opdag anbefalede værktøjer og strategier for at forhindre uautoriseret adgang og sikre overholdelse af globale standarder. Ideel for virksomhedsejere, callcenterledere og IT-professionelle. Beskyt din virksomhed mod eksterne trusler nu!
Kundeservicekvalitetssikring tjekliste
Oprethold en høj standard for kundeservice med vores kundeservicekvalitetssikring tjekliste. Få hjælp til at udvikle scorecards, planlægge sessioner, og involvere agenter i forbedringsprocessen. Opdag mangler og forbedringsområder med værdifulde værktøjer og tips. Besøg nu for at optimere din kundeservice!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Our website uses cookies. By continuing we assume your permission to deploy cookies as detailed in our privatliv og cookies politik.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team