Marketingrevision tjekliste er en guide til at analysere og forbedre marketingstrategier. Den hjælper med målgruppebestemmelse, SWOT-analyse, strategiudvikling og indholdsplanlægning. Nyttig for marketingteams og virksomhedsejere til at optimere ineffektive områder.
At udføre en marketingaudit er en af de mest kritiske opgaver for enhver virksomhed. Det handler ikke kun om at afkrydse felter, men snarere om at forstå din virksomhed og identificere, hvad du gør godt, og hvor du kan forbedre dig.
Hvis du er usikker på, hvordan du skal begynde, eller hvis der er nogle kritiske områder, der bør tages op først, vil denne tjekliste guide dig gennem processen.
Kort sagt: en marketingrevision hjælper med at evaluere effektiviteten af strategier, budgetter og andre investeringer i marketingindsats.
Med en marketingrevisionstjekliste kan du evaluere, hvor godt din tilgang har fungeret for at imødekomme markedets behov.
Gå ud fra, at du ikke opfylder kundernes efterspørgsel eller opfylder nuværende behov med hensyn til produktfordele, kvalitet, sikkerhed eller ydeevnestandarder. I så fald er det værd at se nærmere på potentielle forbedringsmuligheder.
At foretage statusopgørelse giver dig mulighed for at vurdere, hvor meget arbejde der skal til, før du beslutter dig for, om du vil omformulere produkter eller ej, øge produktionen til nye produktlanceringer osv. Ved at gøre dette kan du spare både penge og tid i det lange løb
Det hele afhænger af dine præmarkedsføring-mål – hvad enten det drejer sig om brandbevidsthed eller faktiske antal afgivne ordrer – så det er vigtigt at have en plan og målbare mål sat på forhånd.
En marketingrevision giver dig retningslinjer for at køre en mere effektiv strategi. Det reducerer spildtid på problematiske områder og fremhæver muligheder for vækst. Derfor kan du effektivt målrette mod ændringer med de bedste chancer for at forbedre succesraterne.
Marketingrevision kan hjælpe marketingteamet med målsætning og måling af succes. Ved at forstå, hvor godt din tidligere indsats har opfyldt kundernes behov, og om nogle områder har brug for mere opmærksomhed, kan du sætte realistiske og opnåelige mål i din næste marketingkampagne og undgå at begå de samme fejl.
Virksomhedsejere kan drage fordel af en marketingrevisionstjekliste. Det hjælper dem med at identificere områder for forbedring og få mest muligt ud af nye muligheder. Selvom du har alt kørende, er det vigtigt at holde sig ajour med trends i branchen, så din virksomhed ikke bliver overrumplet, når konkurrenter begynder at målrette mod dine potentielle kunder mere effektivt, end du gør det.
Det første skridt i enhver marketingrevisionstjekliste er at bestemme din nuværende markedsandel. Dette indebærer at forstå din ideelle kunde, hvilke af deres behov der kan imødekommes, og hvordan man bedst når dem.
Hvis du ikke er sikker på, hvor du skal starte, så opret en køberpersona, en fiktiv repræsentation af din målkunde, inklusive demografiske oplysninger og adfærdstræk.
Man kan ikke måle succesen eller fiaskoen af din indsats, medmindre du har en klar idé om, hvem din markedsføring er rettet mod.
Overvej, hvor godt du forstår potentielle kunder og deres bekymringer relateret til dit produkt- eller servicetilbud.
Find ud af, hvem din ideelle kunde er, og hvordan de opfører sig. Du kan starte med at overveje dine eksisterende kunder og etablere den ideelle kunde ud fra dem. Undersøg den feedback, du har modtaget fra potentielle kunder på sociale mediekanaler.
Hvilke værktøjer skal du bruge i dette trin?
Sørg for, at alle dine aktiviteter bidrager til et fælles mål, og at du kan spore fremskridt med tiden.
Uden definerede mål er det svært at bedømme, om din markedsføring er succesfuld eller ej. Angiv, hvad du håber at opnå med din markedsføring, og hvordan du ved, at du har haft succes.
Dine mål skal være specifikke, målbare, opnåelige, relevante og tidsbestemte (SMART). Opdel dem i kort- og langsigtede mål for at få en klar idé om, hvad du vil opnå og hvornår.
Nu hvor du har en god idé om dit målmarked, er det tid til at analysere, hvordan de bruger de tjenester eller produkter, du tilbyder. Få indsigt i, hvordan folk har det med branchen ved at overvåge relevante søgeord og sætninger og sociale mediekanaler, hvor kunderne fortæller om deres behov og bekymringer.
Det hjælper dig med at forstå, hvad dine kunder leder efter, hvordan de finder det, og det sprog, de bruger, når de diskuterer deres behov. Disse oplysninger hjælper dig med at forme dine marketingstrategier og skabe indhold, der giver mening.
Tjek, hvordan din branche og dine konkurrenter klarer sig. Hvad siger folk om din konkurrence online? Er der nogle nye tjenester eller produkter, som du bør være opmærksom på? Se efter måder at adskille dig selv fra dine konkurrenter og tiltrække flere kunder.
En af de mest effektive måder at bestemme, hvad du skal gøre med din markedsføring, er ved at udføre en SWOT-analyse. Styrker, svagheder, muligheder og trusler er faktorer, der påvirker, hvor godt du kan markedsføre din virksomhed eller dit produkt/tjenestetilbud.
Det hjælper med at fokusere din indsats og tildele ressourcer mest effektivt. At identificere svage og stærke områder og deraf følgende trusler og muligheder skaber et realistisk syn på din nuværende situation. Det tjener som udgangspunkt for at beslutte, hvad der kan og bør gøres ved det.
Angiv alle relevante faktorer, der kan påvirke dig, og bedøm dem derefter som styrker, svagheder, muligheder eller trusler.
Din SWOT-analyse bør omfatte en detaljeret gennemgang af hvert område, herunder hvordan de relaterer til din marketingstrategi.
Du bør også komme med strategier til at forbedre din virksomheds svagheder og udnytte alle muligheder. For eksempel vil du måske fokusere på at udvikle nye produkter for at få mest muligt ud af eventuelle huller på markedet.
Bestem, hvor godt du i øjeblikket når ud til din målgruppe. Dette omfatter evaluering af effektiviteten af alle dine nuværende marketingindsatser, fra din hjemmeside og online tilstedeværelse til dine sociale mediekampagner og e-mail-nyhedsbreve.
Det hjælper dig med at identificere, hvad der fungerer og hvad der ikke gør, så du kan fokusere din indsats på de aktiviteter, der giver de bedste resultater. Det giver dig også mulighed for at afgøre, om du skal foretage ændringer i din nuværende marketingstrategi eller taktik.
Se på din hjemmesidetrafik, konverteringer, følgere på sociale medier, åbninger af e-mails og klikrater.
Uden disse målinger kan det være udfordrende at afgøre, hvor effektiv din markedsføring er, og om der skal foretages ændringer eller ej.
Hvis du var i stand til at udføre en detaljeret konkurrentanalyse, så skulle du også have udviklet en forståelse af, hvad dit unikke salgsargument (USP) er.
Dit unikke salgsargument adskiller dig fra konkurrenterne og tiltrækker kunder, der leder efter noget, som ingen andre tilbyder. I din marketingrevision bør du analysere din USP og komme med en plan for, hvordan du får mest muligt ud af det (hvis du ikke allerede gør det).
Kom med en liste over alle de måder, du adskiller dig fra dine konkurrenter på, og find derefter ud af, hvordan du kommunikerer disse forskelle til potentielle kunder. Dette kan gøres gennem dit websted, sociale medier, nyhedsbreve og endda salgsmateriale. Udvikl en klar og kortfattet erklæring, der forklarer dine unikke salgsargumenter, og referer tilbage til dem.
Nu hvor du har en god forståelse af dit målmarked, USP og nuværende marketingindsats, er det tid til at verificere dit marketingbudget. Dette vil sikre, at du har midlerne til rådighed til at allokere til aktiviteter, der sandsynligvis vil levere.
Det er vigtigt at have en realistisk idé om, hvor meget du har råd til at bruge på markedsføring for at opnå dine ønskede resultater.
Du skal have et overblik over de specifikke handlinger, der skal tages for at nå dine forretningsmål.
Det vil hjælpe dig med at fokusere din indsats, allokere ressourcer på den mest effektive måde og spore fremskridt over tid.
Hav en detaljeret plan for hvert af de trin, der er beskrevet i denne vejledning. Angiv, hvor lang tid hver aktivitet vil have, til at producere resultater og sæt mål for, hvad du gerne vil opnå.
En af de mest effektive måder at forbedre din markedsføring på er ved at udvikle en indholdsstrategi. Dette vil skitsere de typer indhold, du vil producere, og hvor ofte du har til hensigt at udgive.
Kvalitetsindhold er afgørende for enhver succesfuld marketingstrategi. Det tilskynder til købsbeslutninger, hjælper med at uddanne potentielle kunder om din virksomhed og opbygger tillid.
Start med at oprette en liste over de typer indhold, du vil producere, herunder blogindlæg, opdateringer på sociale medier og videoer. Udvikl også en redaktionskalender for hver platform, så din tidsplan er klart defineret.
Vær sikker på, at dine kunder nemt kan kontakte dig og nemt få vigtig information.
Fordi det er med til at opbygge bedre relationer. De stoler mere på dig, når de ved, at de kan stole på dig, når de har brug for din hjælp.
Du kan bruge mange forskellige metoder til at strømline dine kunders mulighed for at kontakte dig. De spænder fra dem, der er synlige for dine kunder, såsom live chat-widgets, til dem, der hjælper dine agenter med at styre deres arbejdsbyrde mere effektivt, hvilket igen øger kundetilfredsheden.
LiveAgent tilbyder dem alle – du kan bruge en indbygget callcentersoftware, fange flere kundeemner med den hurtigste livechat på markedet og administrere alle chats, beskeder, e-mails, opkald osv. fra den ene indbakke.
Nu hvor du har en plan for dit indhold, er det tid til at opbygge de digitale aktiver, der er nødvendige for at få det til at ske.
Det er vigtigt at sikre, at alle dine sociale medieprofiler og webstedssider er opdaterede, så de kan tiltrække besøgende og holde dem engageret i dit brand. Dette vil også hjælpe din virksomhed til at se mere professionel og troværdig ud.
Du bør starte med at oprette eller opdatere din hjemmeside og profiler på sociale medier. Dette omfatter tilføjelse af relevante oplysninger såsom en beskrivelse af din virksomhed, kontaktoplysninger og billeder eller logoer. Sørg også for, at alle dine sider er linket sammen, så besøgende nemt kan navigere mellem dem.
Efter at have fået en solid forståelse af din virksomhed og markedet, er det tid til at lave en handlingsplan for at forbedre din marketingstrategi. Dette vil skitsere specifikke trin, du skal tage for at forbedre ineffektive aspekter af din markedsføring.
Det hjælper med at se, hvor der er plads til forbedringer og lave en plan for passende ændringer.
Din handlingsplan bør omfatte en detaljeret gennemgang af hvert ineffektive aspekt af din marketingstrategi sammen med trin, du kan tage for at forbedre dem.
Definer formålet med din revision. Målene for en markedsføringsrevision varierer, men omfatter typisk:
Når du har fundet ud af målet, er det tid til at bestemme omfanget af din revision. Beslut, hvad der skal medtages, og udelades. Det vil hjælpe dig med at holde styr på det, mens du udfører analysen. Nogle faktorer at overveje omfatter:
Når du ved, hvad du vil se på, er det tid til at bestemme den bedste måde at indsamle oplysningerne på. Der findes forskellige revisionsmetoder. Vælg den, der passer bedst til dine behov.
Nogle standardrevisionsmetoder omfatter:
Find ud af, om dine mål er nået eller ej, og hvilke ændringer, der eventuelt skal foretages. Sørg for at præsentere dine resultater klart og kortfattet, så de let kan forstås af ledelsen.
Nogle standardanalysemetoder omfatter:
Med hensyn til anbefalinger, skal du gerne inkludere specifikke trin, der kan tages for at løse de problemer, der er identificeret i din revision. Dette vil sikre, at du ved, hvad der skal gøres, og hvilken plan du skal følge. Sørg for, at dine anbefalinger er opnåelige og realistiske, så de kan implementeres ligetil.
Sammensæt en implementeringsplan. Skitsér, hvem der er ansvarlig for hvert trin, hvilke ressourcer der er nødvendige, og en tidslinje for, hvornår opgaverne skal udføres. En velorganiseret implementeringsplan vil hjælpe med at sikre, at ændringer bliver foretaget rettidigt og effektivt.
Når ændringerne er foretaget, er det tid til at evaluere deres effektivitet. Det er her, du vil afgøre, om dine mål blev nået eller ej, og om der var nogen problemer hen ad vejen.
Konverteringsrater er det mest nøjagtige mål for din marketingkampagnes effektivitet. Du kan beregne konverteringsrater baseret på:
Afvisningsprocenten er et mål, der bruges til at spore antallet af personer, der besøger dit websted og forlader det med det samme. Det kan hjælpe dig med at forstå, om du tiltrækker det rigtige publikum eller ej.
Afvisningsprocenten bestemmes ved at tage det samlede antal besøgende, der forlader dit websted efter at have set én side, og dividere det med det samlede antal besøg. Hvis denne procentdel er høj, kan der være noget på dit websted, der irriterer folk eller driver dem væk, før de har mulighed for at udforske yderligere. For at reducere afvisningsprocenterne, prøv at:
Klikrate (CTR) er en metrik, der bruges til at måle antallet af klik på dine annoncer, og hvor mange mennesker der besøger dit websted som følge heraf. Sporing af det kan hjælpe dig med at identificere, hvilke annonceformater, placeringer eller netværk, der bedst driver trafik til dit websted. For at forbedre CTR:
Sociale medier er et stærkt værktøj til markedsføring af din virksomhed. Det kan hjælpe dig med at nå nye kunder, opbygge relationer med nuværende kunder og generere kundeemner. For at få mest muligt ud af sociale medier:
Salg er det ultimative mål for din marketingindsats. Sporing af salgsmålinger hjælper dig med at finde ud af, om dine kampagner bringer nye kunder og øger kundefastholdelsesraterne. Sporing af salgsmålinger kan udføres gennem:
Forbedring af brand bevidsthed er en vedvarende proces, der kræver tid og konsekvent indsats for at se resultater. Sådan sporer du dine fremskridt:
A marketing audit ought to cover all aspects of your marketing activity, from brand awareness to sales process. It should also include a review of your website, eCommerce platform, and social media presence. As you can see, there are many aspects to cover and working with teams is recommended, including your finance and accounting departments. Our checklist summarises all of the key points you need to cover in your audit.
If you're not achieving the desired results from your current campaigns, try A/B testing different ad formats and placements (e.g, text vs. image ads). In addition, monitor website traffic for spikes in inactivity and look for trends to determine which ads bring in new customers. It may also be a good idea to review your website's design, content strategy, or SEO keywords to see where you can improve.
The best way to prepare for a marketing audit is to gather all of the relevant data and have it ready for review. This includes analytics from your website, eCommerce platform, social media accounts, and email marketing tools. You should also have any branding or design assets ready for review, as well as an overview of your current campaigns and their results. You can download our free marketing audit checklist PDF, which includes a summary of all the key points you need to cover in your audit.
There is no one-size-fits-all answer to this question, as the format of a marketing audit will vary depending on the size and complexity of your business. However, most audits will include: Executive summary - a brief overview of the key points from your audit, including any recommendations or next steps. Current marketing activity - an outline of all ongoing and completed marketing campaigns, as well as how successful they were in driving sales. Marketing goals - details about your business objectives for each type of campaign you run to give a clear understanding of what you're trying to achieve. Marketing activities review - an assessment of e.g. your website's design, user experience, content, SEO, social media, and email marketing strategy. Financial review - an examination of how much you're spending on marketing and whether or not this is generating a good return on investment (ROI). Next steps - recommendations for ways to improve your marketing activity based on the findings from your audit.
Again, there is no definitive answer to this question. However, you should allow enough time to review all the data and make recommendations for improvement. By using our digital marketing audit checklist, you can reduce this time to a minimum because you won't need to make any additional changes nor miss anything crucial.
Email marketing is one of the most important channels in digital marketing. It's a great way to connect with customers and keep them updated on your latest products and services. Auditing your email marketing is an essential part of maintaining a successful campaign.
Kundeservice revision tjekliste
Udfyld denne kundeservice revisions tjekliste for at få et overblik over den aktuelle tilstand af din kundeservice, så du kan forbedre den.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Our website uses cookies. By continuing we assume your permission to deploy cookies as detailed in our privatliv og cookies politik.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team