Tjeklisten til at starte et nyt job inkluderer at få virksomhedsoplysninger, undersøge rejsetid, pakke tasken, præsentere dig selv og lære om din stilling. Den er nyttig for både nyuddannede og erfarne medarbejdere i nye virksomheder.
Er du lige startet på et nyt job? Tillykke! Du er på rette vej mod succes.
Nu skal du sikre dig, at du har styr på dine sager, så succesen følger dig overalt.
Se vores tjekliste om, hvad der skal til, for at starte et ny job.
Det kan føles som om, du gør alt efter følelse i starten, men snart vil du indse, hvor vigtige detaljer er. Start dit nye job på rette kurs og undgå eventuelle problemer, der kan opstå.
Bare følg disse enkle trin, så er du godt i gang. (Dette er en foreslået rækkefølge af begivenheder, men du er velkommen til at skræddersy den til dine egne behov.)
Alle sammen! At starte et nyt job-tjekliste kan virke, som om det kun er for folk, der lige er færdige med skolen, men det er nyttigt at have en tjekliste, hvis du har ændret job.
Jo mere specifikke dine trin er, jo lettere vil alt køre (og jo færre chancer for, at der opstår problemer).
Vores tjekliste passer bedst til dem der:
Inden din første dag er det en god idé at samle vigtige oplysninger om virksomheden, så du føler dig mere sikker og forberedt. Dette inkluderer at lære om deres historie, hvad deres kerneværdier er, og hvem deres største konkurrenter er.
Hvis du ved så meget som muligt om virksomheden, vil det hjælpe dig til bedre at forstå deres kultur og passe ind. Det er også en god måde at vise din interesse på.
Før du begynder at Google alt mellem himmel og jord, skal du bruge lidt tid på at tænke over, hvad dine mest presserende spørgsmål er, og hvilke emner, der interesserer dig.
Lav en liste over alt, der dukker op under forskning, og find svarene i løbet af din første uge på jobbet. På den måde kan du fokusere på at finde dig til rette og lære din nye arbejdsgiver at kende.
Find ud af, hvor lang tid det vil tage dig at komme fra dit hus til kontoret.
Det sidste du har brug for, er at komme for sent på din første dag. Derudover er det altid godt at vide, hvad du kan forvente, og planlægge fremad.
Vær punktlig, tjek tidsplaner, og giv dig selv ekstra tid til at nå din destination.
Sørg for, at eventuelle forsinkelser forårsaget af trafik, offentlig transport osv. ikke vil påvirke dit ankomsttidspunkt. Hvis du kører, skal du tilføje et par minutter ekstra for at undgå unødvendig stress.
Tjek det tøj, du planlægger at have på din første dag.
Det er altid en god idé at klæde sig professionelt på, men du vil også gerne have det godt.
Sørg for, at dit tøj er rent, strøget og i god stand. Find ud af, hvordan folk på din stilling klæder sig i den virksomhed, du begynder at arbejde for.
Du kan måske spørge en, der allerede arbejder der, eller tjekke på nettet, hvis du ikke er sikker på, hvad du skal have på. Der er mulighed for, at virksomhedskulturen er mere afslappet.
Hvilke værktøjer kan hjælpe med at sikre, at du har det rigtige tøj på?
Kan du huske de dage, hvor du pakkede din taske aftenen før skole? Dette er den samme idé.
Det er bedst at have alt, hvad du har brug for den første dag parat, så du sparer tid og mindsker chancen for at glemme noget vigtigt.
Pak alt, hvad du skal bruge i løbet af dagen, lige fra din frokost til eventuelle nødvendige dokumenter.
Tag også en vandflaske og snacks med, hvis du bliver sulten senere på dagen. En notesblok og pen kan også være nyttige.
Dette er noget, du ikke bør glemme. Sørg for at sætte en alarm. Du skal ikke være stresset eller komme for sent.
Det er altid en god idé at have en påmindelse, der fortæller dig, at det er tid til at vågne op og/eller tage afsted. Derudover vil dette hjælpe med at sikre, at du ikke render rundt om morgenen for at gøre dig klar.
Sæt din alarm til den tid, du har brug for til at vågne op og/eller gå. Dobbelt tjek, at du har valgt det rigtige tidspunkt, da det er nemt ved et uheld at indstille din alarm forkert. Det sker for os alle.
Hvis du har problemer med at komme op, er det bedst at sætte mere end én alarm.
Der er mange forskellige vækkeur-apps og websteder, der kan hjælpe:
Tag dybe vejrtrækninger, bevar roen og fortsæt. Husk, at det kun er menneskeligt at lave fejl.
Det kan være stressende eller endda nervepirrende at starte et nyt job. Uanset hvor godt dit sidste job gik, kan du stadig føle dig nervøs. Derfor er det godt at udforske mestringsmetoder, som virker for dig, på forhånd.
Træk vejret dybt og langsomt. Fokuser på luften, der kommer ind gennem din næse og går ud gennem munden.
En anden mulighed er at bruge et par minutter på dig selv, før du tager på arbejde. Dette kan være alt fra at læse eller lytte til musik til at gå tur med din hund.
Sørg for, at du har noget, der hjælper med at berolige dig, hvis det er nødvendigt, f.eks. en yogavideo, meditationsapp, en kop te eller en bog – hvad end der virker på dig.
Om morgenen vil du måske også træne – sport er en fantastisk måde at lindre stress og angst på.
Du får en chance for at starte dagen med en rolig tone, når du står tidligt op. Du vil også have tid til at spise en ordentlig morgenmad og gøre dig klar uden at skynde dig.
Det er altid en god idé at give dig selv ekstra tid til morgenrutinen, især hvis du ikke er vant til at vågne på dette tidspunkt. Derudover vil det hjælpe med at reducere dine stressniveauer, hvis der opstår uventede forsinkelser.
Du behøver ikke at bekymre dig om at stå op om morgenen, hvis du går tidligt i seng. Vågn op cirka en til to timer før du skal afsted. Dette vil give dig tid nok.
At stå tidligt op kan være nok til at give dig et boost af energi, men det varer ikke hele dagen. Sørg for at have noget mad klar til morgenmad, ellers vil du føle dig sulten og sløv ved frokosttid.
Det hjælper med at give din krop den energi og det brændstof, den skal bruge for at starte dagen.
Spis et sundt måltid om morgenen, selvom du normalt ikke er morgenmadsmenneske. Dette kan være alt fra æg til havregryn eller toast.
Hvis du har tid, så tilbered din morgenmad aftenen før, så du bare kan snuppe det og gå om morgenen. En banan eller nogle granolabarer er også gode muligheder, som ikke tager meget tid at forberede.
<h3 id=”which-tools-can-help-you-find-out-about-proper-breakfast”Hvilke værktøjer kan hjælpe dig med at finde ud af hvad ordentlig morgenmad er?Der er en masse gode opskrifter på sund morgenmad, som du hurtigt kan lave uden for meget indsats.
Hvis du ankommer tidligt, har du tid til at forberede dig, inden arbejdsdagen begynder. Desuden betyder det, mindre pres og stress for din første dag på jobbet. Det giver dig også en buffer for eventuelle uforudsete forsinkelser, der kan opstå på din pendling.
Det er altid en god idé at give dig selv pusterum den første dag, især hvis det er første gang, du møder dine kolleger eller chef.
Prøv at ankomme mindst 30 minutter før din arbejdsdag starter. Dette skulle give dig tid nok til at find din plads og føle dig godt tilpas i dine nye omgivelser.
Hvis det er nødvendigt, kan du også bruge denne tid til at gennemgå dine arbejdsinstruktioner eller træningsmaterialer.
Det er altid en god idé at blive venner og få forbindelser med dine kolleger, især hvis du er ny. Derudover kan det at introducere dig selv reducere stress, da du vil have nogen at tale med.
Det vil fremgå tydeligt af din introduktion, at du er en venlig, udadvendt og snakkesalig person – en ideel kollega!
Præsenter dig selv så hurtigt som muligt. Du kan gøre det med et hurtigt “Hej, mit navn er _” og derefter spørge, hvordan alle har det – så enkelt er det.
Eller tag en uformel samtale og stil spørgsmål, hvis du endnu ikke er tryg ved at tale alene.
Teamet er et af de vigtigste aspekter af et job. Derfor er det vigtigt at lære dem at kende så hurtigt som muligt, så I kan arbejde effektivt sammen.
Det er altid en fordel at have et godt forhold til dine kolleger, da du kommer til at bruge meget tid sammen med dem.
Det er bedst at præsentere dig selv og derefter begynde at tale afslappet med dem. På denne måde kan I begynde at opbygge et forhold og lære hinanden bedre at kende uden for meget pres eller stress.
Det er også vigtigt ikke at isolere dig selv på din første dag på arbejde, hvis det er muligt. Det kan være fristende, når det er travlt for dig at blive på dit kontor og arbejde med opgaver alene. Prøv dog at tage en pause til frokost for at spise sammen med dine kolleger.
Din første dag på arbejde vil være en smule overvældende og stressende, men husk på, at den ikke varer evigt.
Det bedste, du kan gøre, er at tage et skridt ad gangen, mens du forbliver rolig og positiv hele dagen. Hvis der er noget, du ikke er sikker på, så spørg en kollega eller din chef om hjælp.
Det er bedst at arrangere et møde med din ansættelseschef, hvis det er muligt.
Et møde med din ansættelseschef er en fantastisk måde at opbygge relationer med dem på. Du kan lære om virksomhedens politikker, procedurer og fremtidige projekter, så du ved, hvad du kan forvente i de kommende uger eller måneder.
Derudover giver det en mulighed for at stille spørgsmål om dit nye job og få deres råd om, hvordan du kan få så stor succes som muligt.
Det første skridt er blot at spørge. Det lyder måske skræmmende i starten, men prøv at sende dem en e-mail eller chatte en-til-en under frokosttid, hvor de sandsynligvis vil være i et mere afslappet og samtalehumør.
Hvis du får chancen, så spørg om deres yndlingsprojekter eller typiske opgaver for at vise din interesse og entusiasme for at lære nye færdigheder.
At lære noget om din stilling og jobtitel er en integreret del af at starte et nyt job. Du skal forstå, hvad du er ansvarlig for, hvem du rapporterer til, og hvordan det passer ind i virksomhedens overordnede billede.
Du føler dig måske først overvældet, hvis der er for mange jern i ilden, men hvis du tager dig tid til at forstå alt, hvad du vil være ansvarlig for, kan du udmærke dig i dit nye job.
Din ansættelseschef bør gøre alt for at gennemgå dine arbejdsopgaver og ansvar under dit møde. Vær ikke bange for at stille opfølgende spørgsmål.
Spørg også dine kolleger. De kan have et andet perspektiv eller give dig nogle tips til, hvordan du kan udmærke dig i din nye rolle.
Husk på, at det ikke er en skam at indrømme, at du ikke ved noget. At bede om hjælp er bedre end at prøve at finde ud af alt på egen hånd.
Det er ikke usædvanligt, at nye medarbejdere er usikre på deres pligter og ansvar, især hvis de har mange opgaver på deres lister. Derfor er det vigtigt at spørge om gældende regler og forskrifter for at vide, hvad du kan eller ikke må under dit arbejde.
På denne måde vil du være i stand til at undgå potentielle problemer og få en bedre forståelse af de fastsatte grænser.
Din leder er den bedste person at spørge. De skal give dig et godt overblik over, hvad der forventes, og hvilke regler du skal være opmærksom på.
Hvis du har nogle specifikke spørgsmål, så tøv ikke med at kontakte din HR-afdeling. De er eksperterne, når det kommer til arbejdspladspolitikker og bør hjælpe dig, uanset hvad spørgsmålet er.
Det er aldrig for tidligt at begynde at tænke på din karrierevej. At opdage dine muligheder er en af de bedste måder at finde ud af, hvad du vil have ud af et job.
Det bliver nemmere at forblive fokuseret og motiveret, hvis du ved, hvad du vil have ud af din nuværende stilling.
Din leder bør give dig en idé om, hvad virksomhedens langsigtede mål er, og hvilke muligheder der kan være åbne for dig. Du kan også tjekke virksomhedens hjemmeside for mere information.
Det er vigtigt at sætte mål for dig selv, både kortsigtet og langsigtet. På den måde har du noget at arbejde hen imod og vil være i stand til at følge dine fremskridt undervejs.
At sætte mål kan hjælpe dig med at forblive fokuseret og motiveret i din nuværende rolle. Du kan også spore dine fremskridt og se, hvor langt du er nået.
Dine mål kan være alt fra at lære en ny færdighed til at tage mere ansvar på arbejdet. Det er vigtigt at skræddersy dem til dine individuelle behov og ønsker.
Lav din egen liste og del den derefter med din karriereledelse. Din HR-afdeling kan muligvis også give lidt vejledning om dine mål og give dig tips om karriereudvikling baseret på virksomhedens langsigtede mål og vision for vækst.
Jo før du kan få taget hånd om din forsikring, jo bedre.
Du bør ikke kun tjekke din sygeforsikringsdækning, men også dine tandlæge- og synsplaner.
Hvis du ikke har forsikring, er det nu, du skal begynde at undersøge dine muligheder. Der er masser af forskellige policer til rådighed, og det er en god idé at se sig om, før du træffer nogen beslutninger (især da omkostningerne kan variere meget fra plan til plan).
Arbejdsgivere er ofte forpligtiget til at give dig en sundhedsforsikring.
Planlæg at udføre en 90-dages gennemgang af din nuværende stilling. Dette er det perfekte tidspunkt for dig og din leder til at sætte jer ned og vurdere, hvad der fungerer godt og identificere områder, hvor der kan foretages forbedringer. Din præstation vil selvfølgelig også have betydning for, hvor hurtigt du rykker op ad rangstigen.
En tre måneders check-in-session er en fantastisk måde at sikre sig, at du er på rette spor. Det er normalt også tid nok til, at din leder får en idé om, hvor godt du arbejder med specifikke teams, samt din overordnede præstation.
Under din gennemgang vil du måske diskutere: træning, mål, projekter og hvor godt du arbejder med dit team.
Det er vigtigt at være opmærksom og vise interesse for det nye job lige fra begyndelsen. Din chef, kolleger og andre mennesker, du møder i virksomheden, vil sætte pris på din indsats.
En god indstilling er afgørende i et nyt job. Derfor skal du have en positiv tilgang til arbejdet og menneskene omkring dig.
At være en pålidelig kollega på dit nye job vil øge dine chancer for at få lønforhøjelse eller forfremmelse i fremtiden.
Tidsstyring spiller en afgørende rolle på enhver arbejdsplads, men endnu mere, når du begynder at arbejde i en ny virksomhed. Det er således nødvendigt at opsætte en daglig tidsplan, holde sig til den og administrere din tid effektivt.
At bede om hjælp er en af de bedste måder at gøre indtryk på dine nye kolleger og få dem interesseret i at hjælpe dig, når det er nødvendigt. Spørg derfor alle kolleger, om de kan hjælpe dig med noget eller forklare, hvordan tingene fungerer i virksomheden lige fra begyndelsen.
At have en sund livsstil kræver, at man respekterer arbejdsliv og privatlivs-grænser. Hold dit personlige og professionelle liv adskilt, så du kan fokusere tilstrækkeligt på begge dele, når det er nødvendigt.
Ting at huske i et nyt job:
Det anbefales generelt, at du holder et par dage fri, før du starter dit nye job, især hvis du flytter direkte fra en anden stilling. Dette vil give dig tid nok til at slappe af og forberede dig på overgangen.
Det er vigtigt, at se godt ud på den første dag, især hvis det er det første indtryk. Du kan spørge en person i HR, hvad den passende påklædning er eller se på virksomhedens hjemmeside.
Der er et par ting, du bør undgå på den første dag i dit nye job: Kom ikke for sent; Ignorer ikke dine kolleger; Vær ikke forstyrrende; Glem ikke at præsentere dig selv for alle; Glem ikke at stille en masse spørgsmål; Vær ikke bange for at sige fra
At tage en pause fra arbejdet kan være en fantastisk måde at rense dit sind og få nye perspektiver. Men hvis du føler, at det kommer til at påvirke din karriere negativt, så genovervej det måske. Ikke desto mindre kan en sådan pause give dig et nyt syn på livet og give dig mulighed for at genoptage arbejdet med ny entusiasme.
Nogle gode spørgsmål at stille, når du starter et nyt job, omfatter: Hvad er forventningerne til denne stilling? Hvordan er virksomhedskulturen? Hvordan håndterer du konflikter på arbejdspladsen? Hvornår overholdes deadlines typisk? Kan jeg holde fri af personlige årsager? Er der et træningsprogram for denne stilling? Hvem kan jeg gå til for at få hjælp, hvis jeg har det svært? Hvad er målene for denne virksomhed?
Vær ikke bange for at stille spørgsmål og præsentere dig selv for alle. Det er altid en god idé at give et positivt førstehåndsindtryk. Men husk, hvis noget gør dig utilpas, skal du være ærlig omkring det.
De første tre måneder er essentielle, fordi du skal gøre indtryk i denne tid, hvilket betyder, at du skal være ekstra opmærksom og arbejde hårdt for at overgå forventningerne fra din chef og kolleger. Derudover er det et glimrende tidspunkt at etablere grænserne mellem arbejde og privatliv. For eksempel, hvis din chef er krævende mht. at arbejde i weekenden, så tøv ikke med at sætte nogle klare grænser. Hvis du kan nå alt dette inden for de første 90 dage, så er du på rette vej til succes.
SEO-tjekliste for nye hjemmesider
Få din nye hjemmeside til at rangere højt i søgemaskinerne med vores omfattende SEO-tjekliste for 2024. Lær alt om søgeordsforskning, valg af webplatform, URL-optimering, mobilvenligt design og mere. Perfekt til at give din side det nødvendige boost og komme foran konkurrenterne. Besøg nu for over 20 værdifulde tips!
Få succes med fjernarbejde ved hjælp af vores omfattende tjekliste! Oplev de bedste tips og værktøjer til at effektivt administrere dit fjernteam, fra sikkerhed og teknisk support til medarbejdertrivsel og onboarding. Perfekt til virksomhedsejere, HR-afdelinger og eksternt ansatte, der ønsker at optimere arbejdsgangen og sikre produktivitet. Besøg os for at sikre, at dit fjernteam trives!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Our website uses cookies. By continuing we assume your permission to deploy cookies as detailed in our privatliv og cookies politik.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team