Få styr på fjernarbejde med vores tjekliste, der dækker sikkerhed, trivsel og onboarding. Perfekt til virksomhedsejere, HR og eksterne medarbejdere for at sikre effektivitet og succes i fjernarbejde.
Tendensen med fjernarbejde bliver stadig mere og mere populært, efterhånden som flere virksomheder tager det i brug. Hvis du er en af disse arbejdsgivere med et eksternt team, er det vigtigt med en gnidningsløs drift.
Denne tjekliste skitserer vigtige trin for at administrere dit fjernteam, så din virksomhed kan trives.
Det er en guide til arbejdsgivere, der hjælper dem med at styre deres teams eksternt. Dette omfatter opsætning af de rigtige værktøjer og procedurer samt oprettelse af en kommunikationsplan.
Der er mange fordele ved at arbejde eksternt, men det kan være udfordrende at styre et team uden direkte face to face-kontakt. Denne tjekliste hjælper med at sikre, at dit team holder kursen og produktivt, mens de er væk fra kontoret. Medarbejderen og arbejdsgiveren vil nyde godt af det, da det vil etablere nogle grundregler for kommunikation.
Vores tjekliste for fjernarbejde er praktisk til:
Angiv tydeligt de tidspunkter, hvor dine medarbejdere forventes at arbejde.
Medarbejdere såvel som arbejdsgivere bør være opmærksomme på det. Hvis folk ikke er opmærksomme på deres kontortid, kan det føre til problemer med produktivitet og effektivitet.
Spørg medarbejderne, hvad der er det mest bekvemme tidspunkt for dem at udføre deres arbejde på. Beslut, hvad der er bedst for dit team, om det enten er fastsatte arbejdstider eller fleksible tidsplaner.
Tidsstyringsværktøjer som Trello eller Toggl osv.
Sørg for, at dine medarbejdere forstår deres ansvar. Sørg for, at du ikke mikromanagerer, da dette kun vil føre til frustration og mindre produktivitet.
Jo mere klart alle forstår deres pligter og forventninger, jo mere produktiv vil arbejdspladsen være. Arbejdsgivere vil være i stand til at holde arbejderne ansvarlige for deres handlinger, mens medarbejderne vil føle, at de har en stemme.
Skab stillingsbeskrivelser, der beskriver hver stillings ansvar, og sørg for at opdatere disse efter behov. Informer dit personale, hvis der opstår potentielle ændringer.
Samarbejdsværktøjer som Trello, Asana eller Basecamp skaber specifikke opgaver for medarbejderne og sporer deres fremskridt, eller du kan også overveje at implementere en Checklist App.
Indfør en klar politik for fjernarbejde, der omhandler helligdage, pauser, ferier og sygedage.
Arbejdsgivere skal håndtere fravær, for at arbejdet kan fortsætte, mens medarbejderne skal vide, hvad der er acceptabelt med hensyn til ferie.
Det er bedst at tillade mindst et par dages ferie, nogle betalte og andre ulønnede afhængigt af den specifikke politik for hver enkelt medarbejder. Nogle arbejdsgivere tillader endda ubegrænset ferietid, men det kræver normalt tillid fra begge parter og forpligtelse til at arbejde ansvarligt uden opsyn. Bed personalet om at anmode om deres fridage så langt i forvejen som muligt.
Brug Google Docs eller Sheets til at oprette en fil, hvor alle kan anmode om fridage, tilføje noter og se eventuelle ændringer i realtid.
Planlæg hvor ofte, hvor og hvornår møder skal afholdes.
Møder skal være praktiske og effektive, hvis du skal holde dem regelmæssigt. På den måde kan alle bevarer fokus uden at spilde tid.
Du bør oprette et regelmæssigt møde for teamopdateringer. For eksempel hver fredag morgen eller onsdag eftermiddag. Du kan også arrangere ad hoc-møder, når noget skal diskuteres med det samme.
Slack, LiveWebinar, Zoom eller Google Hangouts er alle gode videokommunikationsværktøjer.
Kommunikation er nøglen til ethvert remote team. Etabler kommunikationsretningslinjerne, og sørg for, at alle følger dem.
Tingene kan hurtigt blive kaotiske, hvis du ikke har en kommunikationsplan på plads. For at holde alle opdateret er det nødvendigt at etablere en måde, hvorpå folk kan kommunikere effektivt og hurtigt.
Det er vigtigt at have en måde at spore projekternes fremskridt på, så du kan afgøre, om nogen halter bagud. Desuden er det nyttigt at se, hvad teamet laver fra dag til dag.
For at strømline kommunikationen med kunder skal du bruge billetteringssoftware, såsom LiveAgent. Dine e-mails, chats, opkald, omtaler på sociale medier og beskeder fra andre kanaler vil alle ende i én universal indbakke. Dette gør kommunikationen nemmere og resulterer i højere kundetilfredshedsniveauer.
Hvilke værktøjer skal bruges til at strømline kommunikation?
For at alle skal være på bølgelængde og bevæge sig i samme retning, har hvert team brug for et sæt fælles værdier og mål.
Virksomhedens retningslinjer vil hjælpe med at tiltrække fremtidige medarbejdere, men de er også afgørende for medarbejderfastholdelse. Medarbejdere, der føler, at de er en del af et team, og hvis værdier stemmer overens med organisationens, er mere tilbøjelige til at blive i virksomheden.
Opret en liste over kerneværdier, og sørg for, at alle forstår dem. Desuden kan en virksomhedshåndbog fastlægge virksomhedens forventninger og politikker.
Du kan oprette et Google Docs-dokument eller lave en kort video/præsentation om din virksomheds kerneværdier.
Bekræft, at dine medarbejdere har produktive arbejdsmiljøer, før de begynder på fjernarbejde.
Ikke alle har ideelle betingelser for at arbejde hjemmefra. Hvis du ønsker, at dit personale skal fokusere på deres arbejde, skal de have de ressourcer og værktøjer, de har brug for.
Hvis muligt så leje en fysisk arbejdsplads i deres område (f.eks. et coworking-rum). Hvis ikke, så prøv at give dem bedre arbejdsforhold derhjemme ved at levere noget udstyr (stole, skriveborde osv.).
For at finde ud af, om nogen mangler et passende fjernmiljø, kan du undersøge dem via Google Forms.
Når dit team begynder at arbejde eksternt, er det vigtigt at have en plan for onboarding af nye medarbejdere.
Hvis du ikke har en onboarding-plan, kan det være udfordrende at få nye medarbejdere hurtigt i gang.
Planlæg videomøder og træningssessioner, så dine medarbejdere hurtigt bliver fortrolige med det nye system. Lav håndbøger, som hver medarbejder kan læse, så de kan sætte sig ind i virksomhedens retningslinjer.
Du kan bruge LiveWebinar til online træningssessioner. Opret håndbøger i Google Docs/Sheets.
For at være produktive har fjernmedarbejdere brug for passende værktøjer, såsom en computer med alle de programmer, de har brug for.
Hvis dine fjernmedarbejdere ikke har de rigtige personlige enheder eller værktøjer, vil det være svært for dem at fuldføre deres arbejde.
Sikre dig, at dine medarbejdere har de rigtige værktøjer og enheder.
Du kan oprette en liste over krav til fjernarbejde i Google Docs/Sheets. Overvej at investere i teknologi som cloud storage (f.eks. Dropbox) og fildeling (Google Drive).
En pålidelig internetforbindelse er et must for fjernmedarbejdere.
Hvis en medarbejders internet holder op med at fungere i blot et par minutter, kan det få betydelige konsekvenser. Tjek, at de ikke oplever forbindelsesproblemer, når de arbejder eksternt.
Tjek alles internethastigheder regelmæssigt. Hvis der er problemer, skal du kontakte tjenesteudbyderen og få dem løst så hurtigt som muligt.
Pingdom giver dig mulighed for at overvåge internetforbindelsen fra hvor som helst i verden.
Sørg for, at dine medarbejdere har adgang til teknisk support, hvis noget ikke fungerer korrekt.
Hvis dine fjernmedarbejdere ikke har adgang til teknisk support, kan de blive frustrerede og se det som en hindring, der forhindrer dem i at få deres arbejde udført.
Giv dine medarbejdere en liste over supportkontakter, herunder en e-mailadresse og telefonnummer osv.
Du kan oprette et dokument (f.eks. i Google Docs), der beskriver den tekniske supportproces og give alle i dit team adgang til det. Overvej at investere i software, der giver dine medarbejdere adgang til support 24 timer i døgnet.
Dine fjernmedarbejdere skal vide, hvad deres sikkerhedsforpligtelser er.
Sikkerheden for dine medarbejdere bør altid være en topprioritet. Dit personale skal være opmærksomme på farerne ved at arbejde hjemmefra og forstå virksomhedens sikkerhedspolitikker.
Klart gøre rede for, hvad der skal dækkes på deres side, og hvilke sikkerhedselementer de skal fokusere på.
Geofencing giver dig mulighed for at spore placeringen af en medarbejders enhed og sætte grænser, som de ikke kan overskride. Ikke desto mindre er dette trin kun vigtigt, hvis din virksomhed har virkelig følsomme data, ellers bør du bare stole på dit personale – det kan betale sig.
Sørg for regelmæssige opdateringer til dit teams apps og enheder.
Hvis dine fjernmedarbejdere ikke opdaterer deres enheder, kan de blive sårbare over for cyberangreb. Bekræft, at alle foretager regelmæssige opdateringer og ikke forsømmer dem.
Opret et dokument, der indeholder en liste over nødvendige opdateringer, så alle har adgang til disse oplysninger.
Du bør overveje at investere i værktøjer som Microsoft AutoUpdate (for Windows) eller Mac OS X Update (for Apple-enheder), som giver dig mulighed for at opdatere alle dine medarbejderes software automatisk.
Du skal udpege områder, hvor dine medarbejdere har størst sandsynlighed for at støde på sikkerhedsproblemer.
Hvis du ved, hvor farerne ligger, kan du gøre noget, der vil hjælpe med at afbøde dem. Identificer alle potentielle trusler, før de bliver et problem.
Overvej at oprette et sikkerhedsrisikokort, der skitserer de områder, hvor dine medarbejdere kan løbe ind i problemer.
Der er forskellige værktøjer, der identificerer sikkerhedsrisikoområder, herunder Geofencing, software til overvågning af sociale medier (som Mediatoolkit), og Google Alerts.
Hvis noget går galt, skal du sørge for en beredskabsplan og gøre dit arbejdsområde mere sikkert.
I tilfælde af en nødsituation kan dine fjernmedarbejdere gå i panik og gøre tingene værre. En beredskabsplan kan forhindre det.
Opret et dokument med en opgaveliste, der beskriver beredskabsplanen trin for trin.
Dem, dine medarbejdere bruger oftest, vil være dem, de er mest fortrolige med, og som sandsynligvis kan håndtere hurtigst.
Et af de største problemer med fjernarbejde er manglende evne til at kommunikere direkte med folk. Da fjernarbejdere måske tilbringer det meste af deres tid inden for deres egne fire vægge, er deres mentale sundhed afgørende.
Hvis en medarbejder begynder at kæmpe med deres mentale helbred, kan det have en massiv indvirkning på virksomhedens effektivitet.
Uanset om det har med arbejde at gøre eller ej, skal du sørge for, at alle har adgang til hjælp, hvis de har brug for det.
Du kan foretage en anonym undersøgelse via Google Forms eller SurveyNuts.
Opfordr dine medarbejdere til at have afslappede chats med deres kolleger, også ikke-arbejdsrelaterede samtaler. Dette vil hjælpe dem til at føle sig mere forbundet med deres team og forhindre følelser af isolation.
Hvis dine medarbejdere begynder at føle, at de er isolerede, kan det blive svært for dem at koncentrere sig og udføre deres arbejde.
Vær opmærksom på enhver mulighed for “fjernmøder”, ikke kun dem om arbejde, men også for at fejre medarbejdernes fødselsdage, for eksempel.
Hvert webinar og meddelelsesværktøj (LiveWebinar, Zoom, Google Hangout osv.) vil virke her.
Det er meget mere udfordrende at lære en ny færdighed, når du har fjernarbejde, end det er på et kontor. Giv dine medarbejdere alternative muligheder og incitamenter til at lære nye færdigheder og muligheder for at forbedre sig selv. Giv dem adgang til teknologi, der hjælper dem med at gøre alle disse ting.
Hvis du lader dine medarbejdere forbedre sig, hjælper det dem til at se deres arbejde som en karriere, ikke blot et andet job. Tilskynd dem til at deltage i webinarer eller tage kurser relateret til deres professionelle interesser.
Overvej at tilbyde forskellige typer træning, såsom videoselvstudier, webinarer eller e-bøger. Du kan også støtte dine medarbejdere til at gennemføre kurser i deres eget tempo.
Du kan bruge videokonferencesoftware som Skype eller Zoom til at gennemføre live træning eller platforme som Lynda.com og Coursera for at tilbyde onlinekurser.
Det grundlæggende:
Tekniske aspekter:
Sikkerhed:
Mental sundhed:
En populær metode er ved at oprette en onlineportal med alle de oplysninger, som en ny medarbejder har brug for, såsom politikker, procedurer, kontaktoplysninger og træningsmaterialer. En anden standardmetode er at tildele en mentor, som kan hjælpe med at få den nye medarbejder ind i virksomhedskulturen og besvare eventuelle spørgsmål. Andre metoder omfatter videochat, konferenceopkald og træning på jobbet. Vælg, hvilken metode der er bedst egnet til din virksomhed.
En succesfuld onboarding-oplevelse for fjernmedarbejdere bør omfatte: at opbygge relationer med andre medarbejdere, lære at arbejde uden for kontoret, forstå virksomhedens politikker, procedurer og virksomhedens kultur samt at blive tilsluttet interne kommunikationskanaler. Giv folk tid og støtte til at blive akklimatiseret, før de bliver kastet ud i vigtige situationer.
Ja, det gør de i de fleste tilfælde. Faktisk har fjernmedarbejdere en tendens til at være mere produktive og har mindre stress end deres kolleger på kontoret. De føler sig trygge ved at arbejde i deres hjemmemiljøer og bliver ikke distraheret af kontorpolitik, drama eller snak på kontoret.
Generelt involverer onboarding-processen for en ny fjernmedarbejder at gennemgå deres arbejdsopgaver og forventninger, sikre sig, at de har de nødvendige værktøjer, forklare virksomhedens politikker og procedurer, introducere dem til resten af teamet og hjælpe dem med at komme i gang med deres første projekt.
Vurder den enkeltes specifikke færdigheder og temperament for at bestemme en passende onboarding-strategi. Dette kan omfatte formelle træningssessioner, overvågning af færdigheder eller mentorordninger fra en mere erfaren kollega. Nogle fjernmedarbejdere, der har deres egne tekniske evner, foretrækker måske selv at administrere det, mens andre vil kræve hjælp til at opsætte den nødvendige software. Som sådan bør du overveje, hvilket niveau af selvstændighed du forventer af en ny ansat, før du beslutter dig for en strategi for, hvordan de vil blive onboardet.
Det hele afhænger af politikkerne, ledelsesfilosofien og hvor stor uafhængighed en virksomhed ønsker at give sine medarbejdere. Generelt kan tre forskellige organisatoriske strukturer anvendes, når man leder et team af virtuelle medarbejdere: fuldstændigt distribuerede teams med fleksible arbejdstider, delvist distribuerede teams med faste timer og fuldt centraliserede teams med medarbejdere, der arbejder fra et udpeget kontor. Hver af disse strukturer har sine fordele og ulemper, så det er vigtigt at vurdere, hvad der vil fungere bedst for din specifikke virksomhed.
Vi dækkede en tjekliste for fjernarbejde ovenfor, men mange af dens trin kan også fungere som en selvstændig tjekliste for fjernmedarbejderonboarding.
Det nye websted lancering tjekliste
Vores tjekliste for websted-lancering hjælper dig med at minimere fejl og forberede dit nye websted til udgivelse. Den ultimative punkt-for-punkt guide.
Kundeservicekvalitetssikring tjekliste
Oprethold en høj standard for kundeservice med vores kundeservicekvalitetssikring tjekliste. Få hjælp til at udvikle scorecards, planlægge sessioner, og involvere agenter i forbedringsprocessen. Opdag mangler og forbedringsområder med værdifulde værktøjer og tips. Besøg nu for at optimere din kundeservice!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Our website uses cookies. By continuing we assume your permission to deploy cookies as detailed in our privatliv og cookies politik.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team