En SaaS-kundeonboarding-tjekliste er et værktøj, der bruges af kundesuccess managers for at holde styr på de nøgleopgaver, der skal udføres i løbet af starten på en kundes rejse med en ny Software as a Service (SaaS) applikation. Disse trin hjælper kunden med at få mest muligt ud af din SaaS og undgå potentielle hindringer, der kan føre til tidlig kundeafgang.
Succesfuld onboarding med en ny SaaS-applikation afhænger af, hvor let den er at bruge, og hvor hurtigt kunden kan se resultater ved at bruge softwaren. Hvis kunde onboardingsprocessen er lang, kompliceret eller mangler vigtige trin, vil det sandsynligvis afskrække nye klienter fra at bruge softwaren og få dem til at trække sig.
En SaaS kunde onboarding-tjekliste kan hjælpe kundernes succes ledere holder styr på de nøgleopgaver, der skal udføres i starten af en kundes rejse og udfører hver enkelt korrekt. Ved at implementere disse metoder vil du være i stand til at give dine kunder en fantastisk brugeroplevelse, der stiller dem tilfredse med dit produkt.
En SaaS kunde onboarding tjekliste kan hjælpe kundesuccesledere med at holde styr på de nøgleopgaver, der skal udføres i starten af en kundes rejse. Dette vil give dem mulighed for at udføre hver opgave korrekt og give deres kunder en fantastisk bruger onboarding-oplevelse.
Hvis du er en kundechef, hjælper en SaaS-kunde onboarding-tjekliste dig med at holde styr på de opgaver, der skal udføres for hver enkelt kunde. På denne måde kan du give dem den bedst mulige oplevelse, og du kan være sikker på, at dine kunder får mest muligt ud af din SaaS-applikation.
En SaaS kunde onboarding tjekliste kan hjælpe nye kunder med at få mest muligt ud af din software. Hvis virksomheden følger trinene på en sådan tjekliste, vil kunderne hurtigt kunne se resultater og forblive tilfredse med servicen.
Når en ny kunde tilmelder sig din SaaS, skal du sørge for, at det udløser en hilsen.
Dette er den første interaktion, som en ny kunde har med din virksomhed. Det er afgørende at gøre dette budskab så venligt og imødekommende som muligt, da det vil sætte tonen for fremtidige interaktioner.
Din hilsen skal indeholde oplysninger om, hvordan du kommer i gang med din software, og hvad de kan forvente af kundens onboarding-proces. Det er også en god idé at inkludere links til nyttige ressourcer, såsom din virksomheds blog eller FAQ-sektion.
Når du har hilst på kunden, er det nu du skal tage initiativ for at arrangere et opkald.
Et telefonopkald er en fantastisk måde at opbygge et godt forhold til en ny kunde på. Det er en mulighed for at præsentere dig selv, lære dem bedre at kende, lære mere om deres behov og besvare eventuelle spørgsmål, de måtte have.
Send kunden en e-mail eller kalenderinvitation med dato og tidspunkt for opkaldet samt et link til mødet. Sørg for at inkludere yderligere oplysninger, som de måtte have brug for, såsom en dagsorden eller en liste med spørgsmål for at forberede opkaldet.
Dette er det første, nye kunder ser, når de logger ind, så det vil sætte tonen for fremtidige interaktioner.
Dette er ikke kun en mulighed for at give et godt førstehåndsindtryk, men det er også en chance for at give nogle nyttige oplysninger om din software. Dette vil lade dine kunder vide, hvad de kan forvente, og hvordan de får mest muligt ud af din SaaS-applikation.
Du kan enten selv lave en ved hjælp af HTML, CSS og JavaScript, eller brug et værktøj som Appcues til at oprette og administrere dine hilsner.
Spørg kunden under opkaldet eller mødet, hvad de ønsker at opnå ved at bruge din SaaS.
Hvis du har en klar forståelse af kundens onboarding-mål, betyder det, at du vil være i stand til at skræddersy onboarding-processen til deres specifikke behov. Dette vil hjælpe dem med at se resultater hurtigere og øge deres chancer for succes, når de bruger dit produkt.
Arbejd sammen med klienten for at identificere deres specifikke formål med at bruge din software. Når du har en god forståelse af, hvad de håber at opnå, skal du oprette en liste over onboarding-opgaver, så de bedst kan bruge din SaaS-applikation for at nå disse mål.
Når kundens mål er blevet sat, er det tid til at udpege en person til at undersøge de fremskridt, der er sket for at nå dem.
En god kundesucces manager vil hjælpe kunden med at få mest muligt ud af deres software ved at yde vejledning og support. De vil være der for at besvare eventuelle spørgsmål, give råd og overvåge, hvordan kunden klarer sig.
Vælg en person, der både kender din software og er god til at arbejde med mennesker. Denne person bør være en, som klienten kan føle sig tryg ved at kommunikere med og stole på for at hjælpe dem med at nå deres mål.
Den type, du vælger, afhænger af din virksomheds og dine kunders behov.
SaaS-onboarding-processen bør være designet til at opfylde de specifikke behov hos din virksomhed og dine kunder. Hvis det er for langt eller kompliceret, risikerer du at miste kunder, før de overhovedet går i gang.
Selvbetjenings-onboarding betyder, at kunder kan komme i gang med at bruge din software uden hjælp fra dig, hvilket ofte gør det til den bedste mulighed for simple applikationer med en lav indlæringskurve. En low-touch onboarding-model kræver, at du yder noget assistance, men kunderne kan stadig stort set finde ud af tingene på egen hånd. En high-touch-model er bedst til mere komplekse applikationer, når kunder har brug for betydelig hjælp for at få succes.
Dette giver dig mulighed for at identificere områder, hvor kunden måske har problemer.
Hvis du tjekker ind, for at se på om kunden gør fremskridt, vil det hjælpe dig med at måle deres fremskridt hen imod at nå deres mål og opdage eventuelle potentielle problemer. Som et resultat vil du være i stand til at hjælpe dem og sikre, at de holder kursen.
En af de mest effektive metoder er at bruge en datadrevet tilgang. Det betyder at indsamle information fra en række forskellige kilder for at få et komplet billede af kundens fremskridt.
At tjekke, hvordan kunden klarer sig, vil hjælpe dig med at måle deres fremskridt hen imod at nå deres mål og opdage eventuelle potentielle problemer. På den måde vil du være i stand til at hjælpe dem og sikre, at de forbliver på sporet.
En af de mest effektive metoder er at bruge en databaseret tilgang. Det betyder at indsamle information fra en række forskellige kilder for at få et komplet billede af kundens fremskridt.
“a-ha!” øjeblik er, når en kunde pludselig indser værdien af dit produkt.
“a-ha!” øjeblik er afgørende for at fremme produktinstallationen og forhindrer kundeafgang. Det er det lige der, hvor de realiserer dit produkts fulde potentiale, og hvordan det kan hjælpe dem med at nå deres mål.
For det første kan du spørge eksisterende, tilfredse kunder, hvornår de oplevede det gennem undersøgelser, interviews eller endda bare tilfældige samtaler. Du kan også kigge efter mønstre i dine data for at identificere, hvornår forskellige kunder med størst sandsynlighed vil have deres heureka-øjeblikke.
Dette er rækkefølgen af begivenhederne, der fører en klient fra at bruge din software for første gang til at have deres “a-ha!” øjeblik med det.
Ved at forstå de trin, der fører op til “a-ha!” øjeblik, kan du arbejde for at sikre, at alle kunder får en gnidningsløs og vellykket rejse dertil. Dette vil i sidste ende hjælpe med at reducere kundeafgang og øge produktinstallationen.
Begynd med at kortlægge de forskellige trin, der fører op til “a-ha!” øjeblik, og derefter reverse engineer dem for at skabe en kundesti. Når du har fået stien, kan du identificere eventuelle potentielle forhindringer og arbejde på at fjerne dem.
Hvis du har en samling af artikler, produktvejledninger og andre ressourcer til rådighed, vil det hjælpe kunderne med at bruge din SaaS.
De kan være værdifulde ressourcer for kunder, der har svært ved at bruge dit produkt, eller som har spørgsmål. Ved at give dem de svar, de har brug for, kan du mindske sandsynligheden for kundeafgang.
Skab selv artiklerne, hyr en anden til at skrive dem for dig, eller brug et værktøj til at generere dem automatisk. Alt i alt bør du sigte efter at have mindst 100 artikler i din videnbase.
Vejledninger af enhver art er en fantastisk måde at hjælpe kunder med at lære at bruge dit produkt.
Hvis kunderne ikke kan finde ud af, hvordan de skal bruge dit produkt, vil de sandsynligvis give op og trække sig. Ved at give dem trin-for-trin-vejledninger kan du øge chancerne for, at de bliver langtidskunder eller endda brandambassadører.
Du kan enten selv lave dem eller hyre en anden til at gøre det for dig. Der er flere forskellige måder at lave tutorials på, men en video er ofte den mest effektive.
Dette er en fantastisk måde at tilbyde support til kunder i realtid, mens de bruger din software.
Kunder, der har svært ved at bruge din SaaS, har muligvis brug for hjælp i realtid. At tilbyde denne form for support vil hjælpe dem med at få mest muligt ud af dit produkt og mindske sandsynligheden for kundeafgang.
Der er flere forskellige chatbot- og liveassistanceværktøjer tilgængelige, så du skal bestemme dig for, hvilken der er den rigtige for din virksomhed. Når du har truffet din beslutning, kan du begynde at opsætte værktøjet og træne dit produktteam i, hvordan det bruges.
LiveAgent er et kraftfuldt værktøj, der tilbyder en fantastisk måde at yde fremragende kundesupport på.
Ved at yde support gennem en helpdesk kan du øge kundetilfredsheden og loyaliteten. Det er, fordi du vil være i stand til at løse deres problemer og hjælpe dem med at få mest muligt ud af din SaaS.
Du skal tilmelde dig en konto og derefter begynde at konfigurere funktionerne.
Tjek LiveAgent-videnbasen for at se, hvordan du gør det. Du vil finde mange nyttige tutorials der, som hjælper med at komme i gang med softwaren uden besvær.
Når du bruger multi-kanal helpdesk-software, kan du levere problemfri kundeservice på tværs af alle kanaler. Ved at bruge denne løsning vil du være i stand til at forbedre din svartid og svare hurtigere på kundeforespørgsler – hvilket trods alt gør dine kunder gladere.
LiveAgent tilbyder en gratis prøveperiode, så du kan udforske nøglefunktionerne og se, om det er det rigtige for din virksomhed til enhver tid.
Denne proces skal være så nem som muligt for dine nye kunder, så minimer antallet af trin, og sørg for, at tilmeldingsprocessen er kort og enkel. En kompliceret tilmeldingsprocedure vil kun afskrække potentielle kunder.
Jo hurtigere en ny kunde begynder at bruge din software, jo bedre. Når de har tilmeldt sig, kan du give dem en rundvisning i produktet eller sende dem en e-mail med instruktioner om, hvordan de kommer i gang.
Din SaaS skal være skræddersyet til hver enkelt kunde ved at tilføje et personligt præg, så sørg for at indsamle data om deres præferencer og bruge det til at skræddersy kundens onboarding-rejse til dem. Dette kan omfatte ting som at sende dem målrettet indhold eller give dem en personlig produktrundvisning.
Kundernes meninger er afgørende for at forbedre din onboarding-strategi, så indsaml feedback regelmæssigt og brug den til at lave positive ændringer. Du kan gøre dette gennem en opfølgende e-mail, app-beskeder, undersøgelser, interviews osv. Brugernes meninger, der deles online, kan også fungere som socialt bevis, der fungerer som en positiv forstærkning for at tilskynde flere potentielle kunder til at bruge din SaaS.
At lade potentielle kunder prøve din SaaS, før de forpligter sig til et køb, er en fantastisk måde at øge konverteringerne på. Bare sørg for, at prøveperioden er lang nok til, at de kan få en god fornemmelse for produktet uden at begrænse en enkelt funktion og forhindre kundeemner i at opleve dets fulde potentiale.
Det første skridt er at gøre din kundeonboarding-strategi enkel og nem at følge.Få dem i gang hurtigt med hver kernefunktion ved at give en henvisningskilde til en masse nyttige onboarding-materialer såsom tutorials og guider, og tilbyde support, så din kundebase kan få hjælp, hvis det er nødvendigt.
For det første er det vigtigt at definere, hvad du vil have nye kunder til at gøre – uanset om det er at tilmelde sig en gratis prøveperiode, foretage et køb eller noget helt andet. Når du kender dit målresultat, kan du arbejde baglæns for at finde ud af de nødvendige trin for at nå dertil. Dernæst skal du sørge for, at din SaaS-onboarding-proces er strømlinet og nem at forstå. Du kan beslutte, at low-touch onboarding, en selvbetjeningsfokuseret tilgang, er den bedste måde at reducere behandlingstiden på.
En af de vigtigste ting for at øge kundefastholdelsesraterne er at sikre, at de er tilfredse med dit produkt eller din tjeneste. Håndter eventuelle kundeklager og prøv at løse dem så hurtigt som muligt, samt kontakt dine kunder regelmæssigt for at se, hvordan de har det, og hvad deres behov er. Hvis du proaktivt kan løse eventuelle problemer, før nogen bliver utilfredse, vil du være i en meget bedre position til at forhindre kundeafgang og gøre dem til loyale kunder.
Normalt så hurtigt som muligt, efter at en kunde har tilmeldt sig din tjeneste, da det giver dig den bedste chance for at sikre, at de forstår, hvordan de bruger dit produkt eller din tjeneste, og kan få mest muligt ud af det. Det er også vigtigt at opretholde regelmæssig kommunikation med kunderne for at identificere områder, hvor de har brug for mere assistance.
Vis taknemmelighed over for dem, fordi de har valgt din virksomhed – et simpelt “takke”-kort kan få kunderne til at føle sig meget værdsat. Sørg også for, at de får en positiv oplevelse – det første indtryk betyder noget, så du skal gøre alt, hvad du kan for at sikre, at førstegangskunder nyder at handle med dig lige fra begyndelsen.
Kundeservice agenttræning tjekliste
Den bedste kundeservice er den, der klarer det hele. Sørg for, at dit personale er klar til hvad som helst med vores kundeservice agenttræning tjekliste.
Sørg for en gnidningsfri overgang til ny callcenter-software med vores omfattende tjekliste. Få trin-for-trin vejledning til at forstå virksomhedsbehov, vælge den rette udbyder, teste integrationer og sikre en glat implementering. Perfekt for projektteams, ledere og interessenter. Optimér jeres kundeservice uden problemer!
Den ultimative callcenter-tjekliste
Interesseret i at starte et callcenter, men har ingen anelse om, hvor man skal begynde? Vi har sammensat en callcenter-tjekliste, der gennemgår det hele.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Our website uses cookies. By continuing we assume your permission to deploy cookies as detailed in our privatliv og cookies politik.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team