Er du ved at lancere en ny hjemmeside? Så skal du sørge for at køre det gennem denne søgemaskineoptimerings-tjekliste først. At have en veloptimeret hjemmeside er afgørende for at opnå høje placeringer i søgemaskinerne og generere trafik. I denne tjekliste vil vi diskutere de vigtigste trin, du skal tage for at gøre dit websted SEO-venligt fra dag 1.
Hvis du lige er startet med en ny hjemmeside, er det vigtigt at sørge for, at du investerer tid i at optimere det til søgemaskiner og tage højde for rangeringsfaktorer. Den gode nyhed er, at SEO af en hjemmeside ikke behøver at være svært og i de fleste tilfælde kan klares ret hurtigt.
Med en lille smule indsats og hjælp fra en websteds-auditprogram,kan du gøre din hjemmeside mere synlig for søgemaskinerne og begynde at drive mere organisk trafik til dig.
Denne SEO tjekliste for webstedsimplementering er designet til virksomheds- og webstedsejere, der lige er startet med en ny hjemmeside. Men selvom dit websted er et par år gammelt, er det altid en god idé at gennemgå disse trin for at sikre, at du udnytter alle de nyeste søgemaskineoptimeringsteknikker.
Så hvad er de vigtigste skridt, du skal tage?
Søgemaskineoptimering begynder med søgeordsforskning.
Medmindre du udfører ordentlig søgeordsundersøgelse, vil du ikke placeres rigtigt for søgetermerne. Resultatet vil være, at dit websted ikke får nok trafik, hvilket betyder, at det ikke vil omdanne så godt, som det kunne.
I første omgang skal du identificere emnet for dit websted. Når du har en generel idé om, hvad dit websted handler om, kan du begynde at identificere målrettede søgeord, der er relevante for dit indhold.
Du kan også selv bruge søgemaskinerne til at finde søgeord, som folk rent faktisk bruger til at lede efter information online. Hvis du f.eks. vil målrette søgeordet “pizza”, skal du indtaste det i Google og se, hvilke andre relaterede søgeord, der vises i resultaterne.
Du kan også overvåge varemærke omtaler og konkurrencesøgeord for at få en idé om, hvad andre målretter mod. Når du har en søgeordsliste, kan du begynde at inkorporere dem i dit indhold og din hjemmesides arkitektur.
Det er et af de vigtigste trin for at optimere dit websted til søgemaskiner. Når du vælger et domænenavn, skal du sørge for, at det nøjagtigt beskriver din virksomhed eller dit websted.
Når du registrerer et domænenavn, får du også den tilsvarende IP-adresse, som dit websted vil være tilknyttet til, så længe du ejer det. Dette er vigtigt, fordi søgemaskiner bruger IP-adresser til at bestemme, hvor websteder er hostet.
Det næste trin i at optimere dit websted er at vælge den rigtige webplatform. Når du beslutter dig, skal du sørge for at vælge en, der er søgemaskinevenlig og giver dig mulighed for nemt at forbedre dit websteds SEO.
Dette er et værktøj, du vil være afhængig af i de kommende år – du vil redigere eksisterende sider og tilføje nye, især hvis du har en blog. Platformen bør ikke begrænse dig på nogen måde.
Nogle af de mest populære SEO-venlige webplatforme omfatter:
Når du opretter dit websted, er det vigtigt at vælge temaer og plugins omhyggeligt. Når du vælger et tema, skal du sørge for at vælge et, der er godt kodet og designet til SEO.
SEO-venlige temaer er designet med søgemaskiner i tankerne. De har typisk indbyggede funktioner, der hjælper med at forbedre dit websteds placering på søgemaskineresultatsider (SERP’er), såsom optimeret kode og metadata.
Der er ikke et specifikt tema, der vil få dig til at rangere højere, eller et, der vil skade din SEO-strategi. Overvej i stedet faktorer som:
Tjek anmeldelser, meninger og succeshistorier om et bestemt tema, før du træffer en beslutning.
Når du planlægger dit websted, er det vigtigt at strukturere det på en måde, så det er nemt at navigere for både læsere og søgemaskiner.
Når du planlægger din webstedsstruktur, opretter du en køreplan. Ved at inkludere et klart hierarki af sider og bruge rige søgeordsdata titler og beskrivelser kan du forbedre dit websteds placering i SERP’er.
Planlægning af dit websteds struktur og organisering af dets indhold er en meget tidskrævende proces, men en proces, der er umagen værd. Start med at oprette en liste over sider, du ønsker på dit websted, og lav derefter et hierarki, startende med startsiden og arbejd ned til de individuelle sider.
Tip: En side bør ikke være mere end tre klik dybt inde på dit websted.
Velorganiseret og intuitiv navigation er afgørende for et websteds SEO. Sørg for, at dine menupunkter er let tilgængelige, og at alle sider kan nås fra hovedmenuen. Brug også tydelige markeringer på dine navigationsknapper, så dine besøgende ved, hvor de er på vej hen.
Navigationsmenupunkter, der er synlige og let tilgængelige, tilskynder besøgende til at udforske dit websted. Hvis de ikke kan finde det, de leder efter, vil de blive frustrerede og højst sandsynligt aldrig vende tilbage.
Der er ikke noget entydigt svar på dette spørgsmål. Der er dog et par ting, du kan gøre for at gøre din navigation mere brugervenlig.
Tip: Tænk hele tiden på dine besøgendes adfærd (hvad de klikker på, hvordan de interagerer), og glem ikke at tilføje f.eks. sociale profiler for at drive trafik til dine sociale mediesider.
Hvis du har webadresser, der er korte, koncise og indeholder mange søgeord, vil dit websteds SEO-rangering øges.
Inkludering af søgeord i dine siders webadresser kan hjælpe Google og andre søgemaskiner til bedre at forstå, hvad dine sider handler om. Dette kan igen hjælpe dit websted med at rangere højere i SERP’er.
Du bør starte med at kontrollere, om dit Content Management System (CMS) giver dig mulighed for at ændre URL-strukturen. Hvis det gør det, skal du sørge for at konfigurere 301-omdirigeringer fra dine gamle webadresser til de nye.
Hvis dit CMS ikke tillader dig at ændre URL-strukturen, er der stadig et par ting, du kan gøre:
Lige fra begyndelsen skal du være opmærksom på dit websteds reaktionsevne. Antallet af mennesker, der surfer på nettet på deres telefoner og tablets er stigende, så det er ikke godt, at miste nogen potentielle kunder ved at have et websted, der ikke ser godt ud på mindre skærme.
Google har udtalt, at de vil prioritere mobilvenlige websteder i deres SERP’er. Dette betyder, at hvis dit websted ikke har et alsidigt design, kan det blive straffet og rangeret lavere end dem, der har.
Først skal du sørge for, at alt dit indhold er læsbart uden at skulle zoome ind.
Brug store knapper og menuer, der er nemme at navigere i, og undgå at bruge flash eller andre plugins, der ikke understøttes af de fleste mobilenheder. Test dit websted på forskellige enheder for at sikre, at det fungerer og ser godt ud.
Der er ingen undskyldning i dag for ikke at bruge SSL-certifikat/HTTPS-kryptering til dit websted. Hvis du stadig bruger HTTP, er det på høje tid at opgradere.
Google har i stigende grad givet prioritet til websteder, der bruger SSL-certifikater, så du bør skifte dit websted over til denne protokol så hurtigt som muligt. Ud over dette vil et skift til SSL give dig mulighed for at bruge Google Analytics på dit websted og beskytte det mod malware og hackere.
Du skal købe et SSL-certifikat fra en betroet udbyder og derefter installere certifikatet på din webserver. Du skal også opdatere alle dit websteds links for at bruge den nye protokol.
Søgemaskinebots finder offentligt tilgængelige websider ved at indeksere dem. De opbevarer kopier af alle de oplysninger, de finder på deres servere. Når en bruger derefter udfører en søgning, viser maskinen relevante resultater for dem.
Enkelt sagt, hvis dit websted ikke er crawlet og indekseret, vises det ikke på søgemaskinens resultatsider.
Mens vi taler om indeksering, skal du indsende dit websted til Google Search Console for at tillade søgemaskinecrawlere at gøre dette.
Det giver dig mulighed for at se, hvordan dit websted klarer sig i Googles søgeresultater og hjælper dig med at diagnosticere og rette fejl, der kan forhindre dit websted i at rangere højt. Derudover får du værdifuld indsigt i de søgeord, folk bruger til at finde dit websted.
Processen med at konfigurere dit websted i Google Search Console er ret enkel:
I dag er Google My Business ikke længere en valgfri funktion, men en væsentlig del af enhver online tilstedeværelse.
Dit websted er et af dine vigtigste marketingværktøjer. Ved at angive det på din Google My Business-profil gør du det nemt for kunderne at finde og besøge dig. Derudover kan det at have en verificeret hjemmeside på din profil selvfølgelig også hjælpe med at forbedre din placering i SERP’er.
For at få vist dit websted på din Google My Business-profil, skal du angive følgende oplysninger:
En indholdsstrategi er et af de vigtigste aspekter af SEO. Du skal tilføje relevant indhold til dit websted med jævne mellemrum.
Ud over at opbygge et professionelt image omkring dit brand, kan indhold af høj kvalitet også forbedre din SEO. De vil holde besøgende engagerede og interesserede i din virksomhed.
Indholdsidéer varierer alt efter din virksomhed og målgruppe, så der er ikke noget standardsvar på dette spørgsmål. Følgende er nogle generelle tips, du skal huske, når du opretter dit indhold:
Det er muligt at engagere dine kunder endnu mere og fange deres opmærksomhed. Du kan f.eks. tilføje kundeanmeldelser for yderligere at overbevise besøgende om at konvertere.
Sørg for at målrette et primært søgeord for hver side på dit websted. Dette vil hjælpe med at forbedre din SEO og gøre det nemmere for kunderne at finde de oplysninger, de leder efter på dit websted.
Når du målretter mod et primært søgeord for hver side, fortæller det Google, at siden specifikt handler om det emne. På denne måde kan du øge dine chancer for at rangere højere i søgeresultaterne.
Hvis du tilbyder dine produkter eller tjenester på flere sprog, er det vigtigt at forberede dit websted til disse sprogversioner.
Fordi det giver dig mulighed for at målrette mod udenlandske målgrupper, der søger efter information om dine produkter eller tjenester på deres modersmål. At optimere dit websted til forskellige sprog kan også hjælpe med at forbedre din placering på udenlandske søgemaskiner.
Når det gælder om at optimere dit websted til SEO, er det vigtigt at følge med i de seneste Google-opdateringer. Den gode nyhed er, at de fleste af de populære webplatforme indeholder funktioner, der hjælper dig med at holde dig ajour med de seneste trends.
Du kan opleve et fald i trafikken, hvis dit websted ikke er optimeret til den aktuelle version af Googles algoritme. Ved at tjekke de seneste Google-algoritmeopdateringer kan du sikre, at dit websted er konfigureret på en måde, der forbedrer din SEO og minimerer din risiko for at blive straffet af Google.
Du skal være opmærksom på de seneste Google-opdateringer ved at læse blogs som MOZ, Search Engine Land og andre. Derudover bør du overvåge, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer med dit websted ved at bruge Google Analytics eller ethvert andet analytisk værktøj.
Tjek regelmæssigt for eventuelle fejl, og ret dem så hurtigt som muligt.
Tekniske SEO-fejl kan forhindre dit websted i at rangere højt i SERP’er. I nogle tilfælde kan sådanne fejl endda få dit websted forbudt af Google, så det er vigtigt at finde og rette dem så hurtigt som muligt.
Veloptimerede metabeskrivelser og titeltags er højt værdsatte aspekter af SEO-processen. For at få mest muligt ud af dette skal du sikre dig, at dit websteds titeltags og metabeskrivelser er karakteristiske.
Tilpassede titeltags og metabeskrivelser hjælper dig med at rangere højere i søgemaskinerne. De hjælper også med at forbedre klikraterne, hvilket kan resultere i øget kvalitetstrafik og konverteringer.
En af de faktorer, som Google tager højde for, når de rangerer websteder, er deres indlæsningshastighed og serverresponstid (hvor lang tid det tager, efter en webklient fremsætter en anmodning).
En langsom serversvarstid kan påvirke brugeroplevelsen negativt og få besøgende til at forlade dit websted, samt skade dit websteds SEO-rangering.
Når du har identificeret, at der er et problem med dit websteds indlæsningshastighed, er der et par ting, du kan gøre, for at forbedre det.
Oppetiden på dit websted henviser til dets rådighed og tilgængelighed.
Nedetid er noget, der af og til forekommer under systemvedligeholdelse. Ingen besøgende, der er på dit domæne, kan få adgang til dit websted, når det er nede.
Dette kan resultere i bøder fra søgemaskiner, hvilket gør dig usynlig for brugerne. Det udgør et reelt problem, men du kan forhindre det til en vis grad.
Der er et par ting, du kan gøre for at sikre høj oppetid på dit websted:
Ved at linke en side på dit websted til en anden, opretter du indgående links. Udgående links er dem, der leder til andre websteder.
Interne links i WordPress er vigtige, fordi det hjælper med at øge dit websteds autoritet og synlighed. Kvalitetsbacklinks fortæller søgemaskinerne, at dit websted er en troværdig kilde.
Der er et par måder at linke til andre sider på dit websted på. Du kan bruge et anker, som er et link (skjult i teksten), der fører til en anden side. En anden måde at gøre dette på er ved at bruge webadressen på den side, du vil linke til. Du kan også oprette et hyperlink, som er et speciel type link, der åbnes i et nyt vindue.
Vedligeholdelse af dit websteds sundhed er afgørende for god søgemaskineoptimering.
Der er en række forskellige måder at spore dit websteds sundhed på i forhold til dets ydeevne, men en af de mest effektive er gennem Google Analytics. Denne gratis service giver dig et væld af oplysninger om dit websteds ydeevne, herunder:
Google Analytics er et magtfuldt værktøj, og det er vigtigt at gøre brug af det, hvis du vil forbedre din hjemmesides SEO. Sørg for at oprette en konto og tilføje en sporingskode til dit websted, så du kan begynde at overvåge dit websteds ydeevne.
Sociale medier er vigtige, når det kommer til SEO og kan have en enorm indflydelse, især på nye websteder.
At interagere med brugere og offentliggøre regelmæssigt indhold på sociale medier vil hjælpe dig med at opbygge brandtillid online (hvilket hjælper med SEO). Sociale medier kan også booste SEO ved at få naturlige links.
Del noget interessant på dine sociale medier. Det kan blive videregivet til andre brugere og som følge heraf vises i eksterne kilder, såsom forum.
Link building er et afgørende aspekt af effektiv positionering, så at få links på denne måde forbedrer SEO. Gør brug af det og prøv at give så mange muligheder som muligt for at interagere med dine følgere (opslå engagerende indhold, brug videoer, hav det sjovt med denne kreative proces).
Besvar jævnligt deres spørgsmål, kommentarer og meninger – LiveAgent kan være nyttigt her. Tjek denne støttesoftware til sociale medier, der samler alle interaktionerne i én indbakke, så du kan administrere dem alle fra ét sted. På den måde bliver det nemmere at holde kontakten med dine kunder.
Det kan bruges som en guide til at hjælpe dig med at optimere dit websted til søgemaskiner. Det inkluderer vigtige trin, som du skal tage højde for, såsom optimering af dit domænenavn, webplatform, søgning efter Google-opdateringer og opsætning af SSL-certifikater. Brug vores tjekliste, juster den til dine behov, og nyd godt af et SEO-venligt websted.
Der er en række forskellige værktøjer, som du kan bruge til at finde relevante søgeord til dit websted. Google Adwords Keyword Planner er et godt sted at begynde. Du kan også bruge Google Search Console til at identificere søgeord, som folk bruger til at finde dit websted. Disse værktøjer er meget populære, så du vil ikke have problemer med at finde vejledninger om, hvordan du bruger dem.
I de fleste tilfælde er det ret nemt og kan gøres på kort tid. Her er en liste over de vigtigste ting du skal gøre: Sørg for, at dit websted er registreret hos Google Search Console, og indsend dit XML-sitemap; tilføje nøgleord til dine titel tags, metabeskrivelser og header-tags; optimer dine billeder til søgemaskiner; inkludere links til andre websteder og blogindlæg; brug nøgleordsrig ankertekst til dine links og opret en blog og tilføj nyt indhold regelmæssigt.
Du kan bruge en række forskellige værktøjer til at vurdere dit websteds SEO, men det mest populære er Google PageSpeed Insights. Dette værktøj giver dig en score for både mobile og stationære enheder samt tips til, hvordan du forbedrer din vurdering.
Det nye websted lancering tjekliste
Vores tjekliste for websted-lancering hjælper dig med at minimere fejl og forberede dit nye websted til udgivelse. Den ultimative punkt-for-punkt guide.
Forbedre med WordPress plugins
Opgrader din WordPress med gratis, brugervenlige plugins fra LiveAgent. Forbedr UX, SEO og kundeservice uden at påvirke hastighed.
Ny klient onboarding tjekliste
At få en ny kunde med om bord kræver særlig opmærksomhed. Sørg for, at du ikke overser noget, ved at bruge vores gratis tjekliste for onboarding af nye klienter.
Our website uses cookies. By continuing we assume your permission to deploy cookies as detailed in our privatliv og cookies politik.