En social media management tjekliste hjælper med effektiv administration af profiler, kommentarer, omtaler, kundekommunikation, kampagneplanlægning og indhold. Den er nyttig for sociale medieadministratorer, marketingteams og virksomhedsejere for at optimere deres online tilstedeværelse.
Social media management kan være en skræmmende opgave for enhver virksomhed. Med antallet af sociale netværk derude, er det svært at vide, hvilke du skal fokusere på og hvordan.
Dette er en brugervenlig tjekliste til at administrere alle dine profiler på sociale medier.
Først og fremmest er det vigtigt at have en tjekliste til social media management, fordi den sikrer, at alle dine baser er dækket. At oprette og følge en tjekliste for sociale medier forhindrer dig i at glemme alle kritiske opgaver, når det kommer til at administrere dine konti.
Og det strømliner dit arbejde ved at give dig mulighed for at fokusere på specifikke opgaver, der kræver opmærksomhed. Ved at gøre det, kan du forhindre spildtid på aktiviteter, der ikke hjælper dig med at nå dine mål.
En tjekliste til media management kan anvendes til en bred vifte af mennesker, herunder:
En tjekliste til social media management kan være gavnlig for dem alle, da den kan hjælpe dem med at administrere og drive virksomhedskonti på sociale medier meget mere effektivt. Derudover kan tjeklisten bruges til at spore fremskridt og måle resultater.
Vil du have dine sociale medier til at stråle? Sådan realiserer du det.
Som social media manager bør du starte dagen med at tjekke alle dine profiler. Det er dit ansvar at gå disse “runder” hver dag for at holde styr på, hvad der sker, og hvad der kan kræve din opmærksomhed.
At holde styr på dine konti på sociale medier er en åbenlys nødvendighed. Ved at gøre det, vil du altid være på forkant med, hvad der sker.
Start en rutine. Gør det, at tjekke dine profiler på sociale medier til en del af din daglige vane. Brug lidt tid om morgenen, før du får travlt. Gennemgå hver konto individuelt, og sørg for, at du ikke går glip af kommentarer, DM’er, delinger eller notifikationer. Find et system, der virker for dig. Hvis det bliver for overvældende at administrere flere profiler, kan du overveje at bruge software til kundeservice på sociale medier for at gøre tingene lettere. Strømlin og automatiser processen for at spare tid og interagere med dit publikum mere effektivt.
Hvis nogen giver sig tid til at skrive en kommentar på din side på sociale medier, skal du sørge for at tage dig tid til at svare. Vis interesse.
Et af hovedmålene med markedsføring på sociale medier er at opbygge et brandfællesskab. Positive kommentarer hjælper med at opbygge dit omdømme og forblive engageret i dit publikum.
Det billede, du opretter online, har en direkte indflydelse på din overordnede ydeevne. At ingen reagerer på kundekommentarer er uacceptabelt og kan skade din virksomheds omdømme.
Tak kunder for positive anmeldelser. Selv neutrale kommentarer giver mulighed for at tale med dine kunder og promovere din virksomhed.
Behandle negative kommentarer, og prøv at løse problemet. Selvom du er uenig i udtalelsen, bør du altid bevare en professionel holdning og ikke lade dine følelser tage overhånd.
Et af de vigtigste aspekter ved administration af sociale medier er at planlægge dine opslag. Dette sikrer, at dine konti forbliver aktive, og du ikke går glip af muligheder for at nå ud til dit publikum.
Det er en af de bedste måder at opretholde en konsekvent tilstedeværelse på sociale medier. Desuden kan det hindre stagnation på dine konti.
Det første skridt er at forstå din målgruppe, det næste skridt er at skabe indhold, der opfylder deres behov og interesser. Det betyder at man skriver engagerende indlæg i en tone og stil, som folk vil nyde at læse. Tilføj også billeder/videoer/infografik, der vil fange deres opmærksomhed.
Hvis du er løbet tør for idéer, kan du brainstorme emner ved at se på sociale medier-tendenser eller ved at bruge værktøjer som BuzzSumo. Det sidste trin er at planlægge indhold i din kalender til senere udgivelse.
Tjek dine omtaler for at se, hvilke følelser dit brand fremkalder, og se, om der er nogen brande, der skal slukkes.
Det er en af de bedste måder at få feedback om dit brand og finde ud af, hvad folk siger om dig. Det hjælper dig også med at forhindre enhver krise i at ske og reagere hurtigt på eventuelle uønskede negative aktiviteter. Resultatet er, at du kan opbygge stærkere relationer med både nuværende og potentielle kunder.
Det er bedst at automatisere processen, da det ellers kan være ekstremt tidskrævende (hvis dit brand har meget omtale, er det ikke engang muligt at tjekke dem alle). Gør brug af et overvågningsværktøj og lav forespørgsler, der overvåges regelmæssigt.
Hvis du har mulighed for at konfigurere notifikationer i realtid, så gør det, du vil være i stand til at reagere hurtigt på enhver omtale og forhindre situationen i at eskalere. Således vil du kun tjekke notifikationer, der kræver din opmærksomhed.
figure class=”wp-block-image aligncenter size-large”>En anden vigtig administrationsopgave er at læse og besvare alle beskeder. Det betyder at besvare forespørgsler, klager og andre meddelelser så hurtigt som muligt.
Sociale medier er en effektiv social kanal til kundeservice. For en positiv kundeservice oplevelse forventes et hurtigt svar.
I det lange løb kan hurtige svar ikke kun hjælpe med at opbygge relationer, men også føre til mere salg. Jo mere lydhør og kundefokuseret du er, jo mere sandsynligt er det, at kunderne vil købe hos dig igen.
Hvis der er for mange beskeder at håndtere, kan du overveje at bruge værktøjer, der hjælper med at automatisere processen for dig. Du kan for eksempel bruge LiveAgents universelle indbakke, så alle dine beskeder fra forskellige sociale medieplatforme lander i én fælles indbakke.
På den måde kan du have bedre kontrol over dine konti og administrere dine svar mere effektivt. Derudover giver det dig et forspring i forhold til dine konkurrenter, da du vil være i stand til at svare på beskeder hurtigere, end de gør.
Hold øje med, hvad dine konkurrenter laver, og prøv at lære af dem. Se på, hvilken slags indhold de udgiver, hvor ofte de poster, og hvilken slags reaktioner deres indlæg modtager.
At se, hvad der fungerer bedst for dem, er en fantastisk måde at få ideer til din egen strategi for sociale medier. Derudover kan det hjælpe dig med at identificere dine konkurrenters svagheder og finde muligheder for at overhale dem.
Brug hashtags til at udnytte aktuelle trends og få mere eksponering for dit brand. Find trending hashtags, der er relevante for din niche, og brug dem i dine indlæg.
Trending hashtags kan hjælpe dig med at nå ud til et større publikum og være mere synlig online. De kan også øge engagementet og hjælpe dig med at få din konto til at vokse.
Der er et par forskellige måder at finde populære hashtags på. Den ene er at bruge søgefeltet på Instagram eller andre sociale medieplatforme. Indtast et søgeord eller en sætning, og du vil se alle de hashtags, der i øjeblikket bruges af folk, f.eks. Instagram.
En anden måde at finde populære hashtags på er ved at tjekke websteder som Hashtagify, som giver dig mulighed for at indtaste et søgeord eller en sætning og vise dig alle de relaterede hashtags med tiden. Du kan også tjekke Twitter-tendenser for mere generel information om, hvad der er populært lige nu.
Du kan se, hvordan de klarer sig med tiden og justere din indholdsstrategi i overensstemmelse hermed.
Når du sporer effektiviteten af dine nøgleord og sætninger, kan du finde ud af, hvilke der virker for dig, og hvilke der har brug for mere opmærksomhed. Derudover kan det hjælpe dig med at finjustere din indholdsstrategi og opnå bedre resultater af din marketingindsats.
Der er en række gratis eller billige onlineværktøjer, der sporer nøgleord og sætninger. De giver data om søgevolumen for hvert nøgleord eller hver sætning og data såsom antallet af konkurrerende sider og den gennemsnitlige pris pr. klik.
Hvis du vil have mere detaljerede data, eller hvis du har brug for at spore nøgleord og sætninger på flere sprog, kan du overveje en betalt tjeneste. Disse tilbyder typisk mere omfattende data, herunder oplysninger om søgemaskinernes beliggenhed og trafik.
Hver uge bør du udføre en grundig analyse af dine vigtigste metrics og statistikker. Du kan derefter se aspekter, der fungerer på dine sociale mediekonti, og hvad der skal justeres.
Det giver dig et omfattende billede af din præstation og hjælper dig med at opdage eventuelle negative tendenser, før de kommer ud af kontrol. Du vil ikke kunne bemærke nogen afvigelser fra normen, hvis du ikke analyserer statistik regelmæssigt.
Der er mange forskellige værktøjer og platforme, der giver detaljeret indsigt i din præstation. Det er dog ikke alle, der er lige gode.
Den bedste måde at analysere din statistik på er ved at bruge en platform, der tilbyder både historiske data og realtidsdata. Så du kan se, hvordan dine konti har klaret sig med tiden, samt spore fremskridtene for dine kampagner i realtid.
En gang om ugen bør du også mødes med dit team for at diskutere dine fremskridt på sociale medier. Dette vil hjælpe alle med at blive på samme side og identificere potentielle problemer eller forbedringsområder.
Møder letter medskabelsen af hele strategien. Det er her man skal udveksle ideer og tvivl, samt give opdateringer om fremskridt.
Din indsats kan boostes ved at bruge influencer marketing. Brugen af sådanne taktikker som mund-til-mund og social proof gør folk mere tilbøjelige til at købe dine produkter og/eller bruge dine tjenester.
Du kan få adgang til deres følgere og dermed promovere dit indhold til et bredere publikum samt gøre dit brand mere synligt og genkendeligt. Folk, der følger influencere, har en tendens til at stole på dem, så sådanne forbindelser kan have stor indflydelse på dit salg.
Først skal du finde dem på sociale medier og begynde at følge deres konti. For at opnå de bedste resultater for din influencer marketing, skal du være sikker på, at de passer til dit brand, og I vil lave en rigtig god duo sammen.
Når du har fået forbindelse til dem, så bed om at samarbejde, tal om forventninger, sæt alle betingelser og bevar god kontakt. Diskuter kampagnen og giv dem kreativ frihed. Påtving ikke for mange retningslinjer, da de kender deres publikum, og hvordan de bedst når dem.
Du bør altid tilbyde dit publikum en chance for at engagere sig – uanset om det er gennem posts, Instagram-historier eller en hvilken som helst anden kanal.
Ved at forbedre engagementet på sociale medier styrker du dit brands forhold til dine kunder og opbygger et fællesskab. Til gengæld fører dette til en stigning i brandloyalitet, mund-til-mund-henvisninger og salg.
Er det sidst på ugen? Sæt dig ned og lav en liste over de opgaver, du var i stand til at udføre.
Det hjælper dig med at holde fokus på dine kampagner og holder dig ansvarlig. At se dine fremskridt kan også motivere dig.
Ugentlige mål skal være specifikke, målbare og opnåelige. De bør også stemme overens med din overordnede strategi. Selv de mindste trin kan give dig en fornemmelse af, hvad du var i stand til at opnå i løbet af den seneste uge, og hvad du skal arbejde på i den kommende uge.
Du bør planlægge din kampagne hver måned for at få et komplet overblik over, hvad du forsøger at opnå.
Det giver dig mulighed for at sætte mål og måle deres succes. Uden en social mediestrategi, ved du måske ikke, hvad du skal måle, eller hvordan du sporer dine fremskridt.
En kampagneplan bør omfatte et mål, målgruppe, budget, tidslinje og strategi. Ved første øjekast kan dette virke som en masse arbejde, men at dele processen ned i håndterbare trin vil gøre det lettere. Der er et par vigtige stadier:
Når du har gennemført disse trin, kan du begynde at implementere din kampagneplan. Glem ikke, at det er vigtigt at gennemgå og revidere dine kommende kampagner regelmæssigt, da dine mål og målgrupper kan ændre sig.
En indholdskalender kan hjælpe din virksomhed med at beslutte, hvilket indhold der skal deles og promoveres på sociale mediekanaler. Du kan bruge en til ikke kun at at spore dine indlæg, men også blogindlæg, e-mail-kampagner og endda traditionel annoncering.
Det hjælper dig med at organisere alle dine ideer til indhold og planlægge fremadrettet. En indholdsplan hjælper dig også med at sikre, at alt indhold på dine sociale mediekonti er tilpasset din overordnede marketingstrategi.
Nøglen her er at have det rigtige værktøj – find et, der hjælper dig med at strømline hele processen, ikke bremse den.
I de bedste løsninger har du adgang til masseplanlægning og træk og slip-funktioner for nemt at ændre datoer og vise ordrer.
Når du har valgt værktøjet, skal du foretage indholdsundersøgelser for at komme med idéer. Engager dit team og hold en brainstormsession sammen – det er den bedste måde at udveksle ideer og udvikle interessante koncepter på.
Betalt annoncering giver dig mulighed for at nå ud til de målgrupper, som måske ikke har set dine opslag før, og dermed øge brandbevidstheden. Udover det er betalte socials en god måde at f.eks. at skabe yderligere trafik til dit websted. Annoncestrategier skal dog opdateres regelmæssigt for at være effektive.
Det er næsten umuligt at oprette en annonce, der vil have en øjeblikkelig virkning, fordi man skal prøve sig frem for at afgøre, hvad der virker og ikke gør. Du bliver nødt til at prøve flere indstillinger, før du finder den perfekte til dine annoncer, hvilket er grunden til, at mange tilgange og ændringer på regelmæssig basis tager tid, men det er nødvendigt for succes.
Din opdaterede annoncestrategi på sociale medier bør omfatte en handlingsplan mod den rigtige målgruppe, valg af de rigtige kanaler og måling af resultaterne af dine kampagner.
Som en del af dine månedlige opgaver bør du også udføre en grundig kontrol af sociale medier for at spore dine fremskridt og identificere områder, der kan forbedres.
Det giver dig mulighed for at identificere styrkerne og svaghederne ved din sociale mediestrategi. Regelmæssighed vil gøre det lettere for dig at opdage fraktioner, før de bliver vokser.
Du kan bruge en kontrol for at se, hvor godt du klarer dig, hvad der skal ændres, og hvad prioteterne bør være fremover. Du kan også se, hvor godt du er forberedt på at bruge sociale medier.
Sammenlign dine nuværende målinger med tidligere resultater for at måle, hvor godt du klarer dig. Er der nogle af dine indlæg eller kampagner, der klarer sig bedre end resten, og i så fald, hvad er det, der er anderledes ved dem?
Du vil muligvis opdage, at dine konti ikke er tilpasset din overordnede marketingstrategi. Ydermere kan det være, at du ikke henvender dig til den rigtige målgruppe, eller at dit indhold ikke vinder genklang hos dem.
Hvad er nogle af de vigtigste væsentlige målekriterier, du bør overvåge?
Når du har gennemført en revision, skal du fastlægge dine fremtidige mål.
For at vide, hvilken retning du skal tage, når det kommer til at udvikle din online tilstedeværelse og skabe en succesfuld strategi for sociale medier.
Processen bør omfatte opstilling af SMART goals (specific, measurable, achievable, relevant, and time-bound) og fastlæggelse af key performance indicators (KPIs) til måling af deres succes.
Tjek løbende udviklingen af dine mål for at vide, hvad der skal forbedres eller ændres, og motiver dit team ved at tage små skridt.
At øge din online tilstedeværelse og forretning kræver konstant forbedring, så gør det bedre hver dag.
Det er vigtigt at foretage forbedringer af din administration af sociale medier, fordi det hjælper dig med at nå nye højder og opnå succes. Du kan forbedre din strategi, hvordan du bruger forskellige platforme og det indhold, du producerer. Ved at foretage disse ændringer kan du bedre skabe forbindelse til din målgruppe og skabe et varigt indtryk.
Hold øje med trends og se, hvad folk laver på sociale medier.
Det afhænger af, hvor ændringerne skal foretages. Følgende værktøjer kan dog være nyttige:
Vi har nævnt en masse gode værktøjer, som virkelig kan hjælpe dig, og du bør bestemt give dem en chance.
Mange virksomheder begår én stor fejl – de investerer ikke i gode værktøjer, fordi de tror, at de på denne måde vil spare nogle penge. Intet kunne være længere fra sandheden, da dine medarbejdere kan være meget mere produktive, hvis de har værktøjer, der kan gøre deres arbejde lettere.
Lad os se på LiveAgent – uden dens helpdesk skal du svare på hver Facebook-besked, DM og e-mail osv. en efter en. Dette tager meget tid, som du ellers kunne bruge på f.eks. oprettelse af indhold. Med det rigtige helpdesk-billetværktøj kunne du administrere alle disse billetter under én indbakke og dermed øge produktiviteten og forbedre svartider.
En anden måde at fremskynde responstiden på er ved at installere en chatbot. Facebook Messenger og WhatsApp er de to mest populære platforme for chatbots med over én milliard aktive månedlige brugere.
Det, der er fantastisk ved chatbots, er, at de kan hjælpe dig med at automatisere nogle af dine kundeserviceopgaver, såsom at give oplysninger om dine produkter eller tjenester og besvare ofte stillede spørgsmål. Dette vil ikke kun fremskynde responstiden, men også frigøre noget af dine kundeserviceagenters tid til at fokusere på mere komplekse opgaver.
Et postplanlægningsværktøj kan være til stor hjælp til at administrere dine sociale mediekonti. Det giver dig mulighed for at forudplanlægge dine indlæg til alle eller nogle udvalgte platforme, hvilket er meget praktisk, hvis du vil udgive indhold regelmæssigt, men ikke har tid til at gøre det manuelt.
To af de mest populære værktøjer er Kontentino og Hootsuite. De tilbyder begge gratis demoer, så du kan prøve dem uden nogen forpligtelse.
Smart automatisering er en fantastisk måde at spare tid på, undgå besvær og øge din ydeevne. For eksempel kan du med LiveAgent-automatiseringsregler automatisk overføre billetter til andre afdelinger, tilføje tags, markere dem som spam eller løse dem.
På denne måde behøver du ikke bruge din tid på opgaver, der nemt kan automatiseres, såsom at svare på de samme spørgsmål gentagne gange.
Når det kommer til styring af sociale medier, er det let at falde i fælden med at publicere for meget. Det er meget vigtigt at undgå for mange indlæg, da dette kan have en negativ effekt på dit brand.
Hvad er over-postering? Jamen, det afhænger af den sociale medieplatform, du bruger, og din målgruppe.
For eksempel kan det at opslå mere end tre gange om dagen på Twitter blive betragtet som overpostering, mens det kan være fint at poste seks gange om dagen på Instagram Stories. Den bedste måde at finde ud af, hvor ofte du skal poste, er at lave research og se, hvad der virker for dig.
Et af målene med sociale medier er at fremkalde en reaktion fra dine følgere og gøre brug af community management. Skab engagerende indhold, og inkluder opfordringsknapper for at opmuntre dine følgere til at svare på dine opslag.
Når det kommer til sociale medier, er det virkelig vigtigt at skabe et fællesskab omkring dit brand. Et godt eksempel er temagrupper, som skaber utroligt engagerede fællesskaber.
Dag-til-dag basis
Ugentlig basis
Månedlig basis
Det kommer an på, hvor meget indhold du skal administrere, og det kan variere afhængigt af din virksomheds størrelse og antallet af de konti, du har. Det tager normalt et par timer om dagen at administrere en social mediekonti, så hvis du skal bruge mere, skal du overveje at ansætte en social media manager eller en, der er ansvarlig for den pågældende opgave.
Dette varierer afhængigt af din målgruppe, men vi anbefaler at bruge en blanding af sociale medieplatforme for at nå ud til flest mennesker. Du kan udføre en grundig publikumsanalyse for at se, hvilke platforme der vil fungere bedst i dit tilfælde. Du kan også bruge værktøjer som Google Analytics til at få publikumsindsigt og tilpasse budskabet og kanalen til dem.
Du kan bruge en indholdskalender til at planlægge dit indhold på forhånd, hvilket hjælper med at sikre, at alle dine konti er tilpasset din overordnede marketingstrategi. Endnu vigtigere, det giver dig mulighed for at trække & slip og planlægge i bulk, hvilket gør dit arbejde meget nemmere.
Det er umuligt at sætte et specifikt tal på de timer, som en lille virksomhed bør bruge på sociale medier. Mange forskellige faktorer spiller ind, herunder antallet af personer involveret i ledelsen. Det er muligt at reducere denne tid ved at bruge værktøjer til sociale medier, såsom LiveAgent og dets helpdesk-software, der gør det muligt for dig at administrere alle dine sociale medieaktiviteter på ét sted.
Her er et par tips til at følge: Sørg for, at alle dine indlæg er relevante og interessante for din målgruppe. Inkluder værdifuldt og unikt indhold, som ikke findes på andre sociale mediekonti. Post regelmæssigt, men ikke for ofte (du skal ikke overvælde dine følgere). Brug billeder og videoer til at dele din tekst op med og gøre dine indlæg mere spændende. Vælg en blanding af salgsfremmende og ikke-promoverende indhold. Sørg for, at alle dine links fungerer korrekt. Tjek for stave- og grammatikfejl, før du udgiver dine indlæg. Overvåg kommentarer og feedback fra dine følgere, og svar på dem. Hold styr på dine analyser for at se, hvor godt dine sociale mediekampagner klarer sig.
Få succes med fjernarbejde ved hjælp af vores omfattende tjekliste! Oplev de bedste tips og værktøjer til at effektivt administrere dit fjernteam, fra sikkerhed og teknisk support til medarbejdertrivsel og onboarding. Perfekt til virksomhedsejere, HR-afdelinger og eksternt ansatte, der ønsker at optimere arbejdsgangen og sikre produktivitet. Besøg os for at sikre, at dit fjernteam trives!
Sociale medier supportsoftware
LiveAgent is a help desk solution that connects multiple channels in one interface. Find out more about LiveAgent and its business/industry benefits.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Our website uses cookies. By continuing we assume your permission to deploy cookies as detailed in our privatliv og cookies politik.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team