En tjekliste til opsætning af sociale medier hjælper virksomheder med at definere mål, vælge platforme, sikre konsistens, og spare tid. Den er nyttig for ejere, marketingsfolk og social media managers, der ønsker en effektiv og problemfri tilstedeværelse online.
Leder du efter at oprette virksomhedskonti på sociale medier, men ved ikke, hvor du skal begynde? Bare rolig, vi har dig dækket.
Her vil vi give dig en tjekliste til opsætning af sociale medier for at hjælpe dig med hurtigt at oprette dine konti.
Følg disse enkle trin, og så vil du snart være på vej til succes på sociale medier.
Som virksomhedsejer ved du, at sociale medier er vigtige. Det er en fantastisk måde at skabe en forbindelse til dine kunder på og opbygge et forhold til dem. Men med så mange sociale medier derude, kan det være svært at holde styr på alting.
Det er her, en tjekliste til opsætning af sociale medier er praktisk, da det er nemt at glemme noget, når der er så mange detaljer at tænke på.
Hvis du vil oprette sociale mediekonti for din virksomhed, men ikke ved, hvor du skal starte, kan en tjekliste hjælpe dig med at huske alle vigtige detaljer. Dette vil spare tid og få din tilstedeværelse på sociale medier hurtigt op at køre.
For en person, der er ansvarlig for markedsføring på sociale medier i deres virksomhed, kan en tjekliste til opsætning af sociale medier være et nyttigt værktøj til at holde styr på alt. Som et resultat kan du være sikker på, at alle de sociale mediekonti for din virksomhed er sat op og fungerer problemfrit.
Hvis du starter en ny kampagne på sociale medier, vil en tjekliste til opsætning af sociale medier vise alt, hvad du skal gøre for at komme i gang. Ved at følge en, kan du fokusere på at gennemføre kampagnen og opnå de ønskede resultater.
Før du begynder at oprette sociale mediekonti, er det vigtigt at fastslå, hvad dine mål er.
Hvis du ikke ved, hvad du vil opnå, vil det være svært at oprette en strategi for sociale medier og den type indhold, der stemmer overens med dine mål. Som sådan ser du muligvis ikke de resultater, du håber på. Ved at tage dig tid til at definere dine mål, kan du fokusere din indsats på sociale medier og øge dine chancer for succes.
Vil du bruge sociale medier til at komme i kontakt med kunder, opbygge brandbevidsthed, eller drive trafik til din hjemmeside? Når du ved, hvad dine mål er, kan du oprette indhold, der stemmer overens med dem. Dette vil hjælpe dig med at få mest muligt ud af sociale medier til din virksomhed.
Nu hvor du ved, hvad dine mål for sociale medier er, er det tid til at vælge de netværk, der hjælper dig med at nå dem.
Ikke alle sociale netværk er skabt lige, og nogle vil være bedre egnet til din virksomhed end andre. Ved at vælge de rigtige sociale platforme kan du få dit indhold set af de mennesker, der med størst sandsynlighed er interesserede i det.
Lav nogle undersøgelser på hvert sociale netværk for at se, hvilke der er mest populære hos din målgruppe. Ved at finde ud af, hvilke netværk de bruger, kan du skabe indhold, der er skræddersyet specifikt til hver enkelt.
Når du har oprettet dine sociale mediekonti, er det vigtigt at tildele opgaver blandt dine teammedlemmer.
Der kan være meget arbejde med sociale medier, så det er vigtigt at lade alle på dit team vide, hvad deres pligter er. At opretholde en stærk social tilstedeværelse ved at gøre alle bevidste om deres ansvar vil bidrage til at nå dine mål.
Lav en liste over alle de sociale medieopgaver, der skal udføres, såsom oprettelse af indhold, planlægning af opslag, svar på kommentarer og overvågning af analyser. Tildel derefter hver opgave til et specifikt teammedlem for at få alle dine sociale medieopgaver løst til tiden.
Dit brugernavn på sociale medier er, hvordan folk vil finde dig på hvert af de netværk, hvor du opretter en konto.
At vælge et, der både er unikt og nemt at huske, hjælper brugere af de forskellige sociale netværk med at finde din virksomhedsprofil. Ved at have et ensartet brugernavn på tværs af alle dine forskellige sociale mediekonti kan du gøre det nemmere for folk at komme i kontakt med dig.
Tænk på et par forskellige muligheder for dit brugernavn på sociale medier, og brug derefter et værktøj som NameCheckr for at se, om de er tilgængelige. Når du har fundet en, der ikke allerede er taget, så prøv at bruge den på så mange sociale netværk som muligt for at skabe en konsekvent tilstedeværelse.
Det er disse billeder der vil bestemme, hvordan folk visuelt vil identificere dig på sociale medier..
Dit profilbillede er normalt det første, nogen ser, når de besøger din sociale mediekanal, så det er vigtigt at beskrive din virksomhed i et overvejende dynamisk perspektiv. Dit forsidebillede er endnu en mulighed for at vise, hvem du er, og hvad du laver, så vælg et billede, der vil fange folks opmærksomhed og give dem lyst til at lære mere om dig.
Beslut hvilken slags besked du vil sende med dine profiler på sociale medier for at gøre et godt indtryk. Hvis du har problemer med at finde det rigtige profilbillede, kan du overveje at bruge et værktøj som Canva til at oprette et.
Nu hvor du har lavet din research og har alle de oplysninger, du har brug for, er det tid til at konfigurere dine sociale profiler.
Dette er et nødvendigt skridt for at opbygge en online tilstedeværelse. Det giver dig mulighed for at interagere med potentielle og nuværende kunder, dele oplysninger om din virksomhed og oprette forbindelse til andre virksomheder i din branche.
Gå til webstederne for de forskellige sociale netværk, som du vil oprette en konto på, og udfyld de nødvendige oplysninger.
Vælg loginoplysningerne for hver sociale mediekonto, du opretter.
Hvis nogen skulle få adgang til din konto på sociale medier, kan de potentielt forårsage stor skade på din virksomhed. Ved at gemme dine adgangskoder på et sikkert sted, kan du hjælpe med at forhindre, at dette sker.
Der er et par forskellige muligheder for at gemme adgangskoder, men en af de mest sikre er at bruge en adgangskodeadministrator. På denne måde kan du oprette stærke adgangskoder til hver sociale mediekonto og ikke behøver at bekymre dig om at huske dem alle.
Nu hvor du har oprettet dine sociale mediekonti, er det tid til at udfylde dine sider på dem.
Din profil på sociale medier er en af de første ting, som potentielle kunder vil se, når de besøger din side. At udfylde din profil fuldstændigt med alle de nødvendige oplysninger og mere kan give dem en bedre idé om, hvem du er, og hvad du laver, plus det vil forbedre din search engine optimization (SEO).
Sørg for at udfylde alle de nødvendige oplysninger i hver social medieprofil, såsom en biografi, dit firmanavn, websted, kontaktoplysninger osv.
Tip! LiveAgent social media support software kan bruges til at forenkle kommunikationen på dine sociale mediekonti takket være avanceret automatisering. Ved at forbinde alle dine forskellige netværk, så hver besked lander i én indbakke, strømliner du den måde, du håndterer kundeforespørgsler på.
Få en tilpasset webadresse, som du kan bruge til dine profiler på sociale medier.
Hvis du har en, bliver det nemmere for folk at finde dig online, og det er endnu et element, der kan hjælpe med at forbedre din SEO. Til gengæld kan dette føre til flere besøgende på webstedet og potentielle kunder.
Gå til den sociale mediekanal, der har den vanity URL du vil have og se efter muligheden for at få den – det er normalt er placeret i sektionen med indstillinger eller kontooplysninger (de fleste sociale netværk tillader dette). Når du har fundet det, skal du blot følge instruktionerne.
Hvis du har en fysisk beliggenhed, skal du sørge for at tilføje din adresse og åbningstider til dine profiler på sociale medier.
Tilføjelse af disse oplysninger kan hjælpe med at forbedre din lokale SEO, hvilket kan føre til mere besøg på din virksomhed. Det er også nyttigt for potentielle kunder, som måske vil vide, om du har åbent, og hvornår de kan komme forbi.
De fleste sociale medier har mulighed for at tilføje disse oplysninger til din profil, normalt i sektionen med indstillinger eller kontooplysninger. Udfyld felterne der med de relevante oplysninger og gem dine ændringer.
Disse digital identifikator er en fantastisk måde at få dit indhold set af flere mennesker, og de kan også hjælpe dig med at komme i kontakt med andre, der er interesserede i lignende emner.
Hashtags kan forbedre rækkevidden af dine opslag på sociale medier ved at gøre dem mere synlige for brugere, der søger efter det pågældende emne. De er også en fantastisk måde at komme i kontakt med andre, der deler dine interesser.
En måde er simpelthen at foretage en søgning på hver social medieplatform efter udtryk relateret til dit emne og se, hvad der dukker op. En anden er at bruge et hashtag-opslagsværktøj som Hashtagify.
Nu er det tid til at begynde at tænke over, hvordan du vil måle din succes.
Key Performance Indicators (KPI’er) hjælper dig med at spore dine fremskridt og se, om din indsats på sociale medier betaler sig. Dette kan være alt fra webstedstrafik til målinger for engagement på sociale medier.
Nogle ting, du skal overveje, når du angiver KPI’er for din tilstedeværelse på sociale medier, omfatter webstedstrafik, sociale medie-engagement (synes godt om, kommentarer, delinger), genererede leads og salg. Sporing af disse nøglemålinger vil give dig en god idé om, hvorvidt din tilstedeværelse på sociale medier hjælper dig med at nå dine forretningsmål.
Når du har gennemført alle de foregående trin, mangler du bare at offentliggøre dit første indhold på dine profiler på sociale medier.
Dette er din mulighed for at gøre et godt indtryk og sætte tonen for fremtidige indlæg. Tænk over, hvad du vil sige, og hvordan du vil sige det.
Den bedste måde at gribe det an på vil afhænge af den sociale mediekanal, du bruger. Hvis du f.eks. poster på Facebook, vil du måske skrive en kort opdatering om din virksomhed og inkludere et link til din hjemmeside, hvorimod hvis du poster på Twitter, kan du dele et blogindlæg eller en artikel, som du tror dine følgere ville finde interessant.
Nu hvor du kender opsætningsprocessen for sociale medier, er der nedenfor nogle tips, du skal følge, når du opretter dine profiler på sociale medier.
Ikke alle sociale medieplatforme er skabt lige. Det nytter ikke noget at oprette profiler på sociale medieplatforme, som din målgruppe ikke bruger. Foretag din research og find ud af, hvor din ideelle bruger er mest aktiv på sociale medier, og fokuser din indsats der.
Tjek, at dit firmalogo og headshots osv. er af høj kvalitet og den rigtige billedstørrelse, der passer til den sociale medieplatform, du bruger. For eksempel skal du ikke bruge et billede i lav opløsning på Facebook, fordi det ville se pixeleret ud, når det forstørres.
Din tilstedeværelse på sociale medier skal være en udvidelse af din virksomhed. Det betyder, at du bruger det samme farveskema, logo og overordnede udseende på tværs af alle dine sociale medieprofiler, fordi konsistens vil hjælpe folk med at genkende dit brand nemmere.
Dine profiler på sociale medier er vigtige, fordi de hjælper med at give folk en idé om, hvad din virksomhed handler om, og de bruges af søgemaskiner til at indeksere dine sider. Det betyder, at du bør give dig tid til at skrive beskrivelser, der er både informative og har mange nøgleord.
Det er vigtigt at opdatere dine sociale mediesider regelmæssigt med de seneste oplysninger om din virksomhed. Dette inkluderer detaljer som ændringer af adresse, telefonnummer, hjemmeside osv.
Hvis du lige er begyndt, kan det tage et par uger at få alt sat op og se godt ud, men når du først har fået tingene i gang, bør det ikke tage mere end et par timer hver uge at bevare din tilstedeværelse på sociale medier. Selvfølgelig, hvis du sigter efter et højt niveau af engagement og rækkevidde, skal du bruge mere tid og kræfter, men i sidste ende er det op til dig, hvor meget tid du vil bruge på sociale medier for din virksomhed.
Det første skridt er at bestemme dine forretningsmål, derefter kan du udvikle metrics til at spore fremskridt hen imod at nå dem. Hvis du for eksempel vil øge brandbevidstheden, kan du spore antallet af følgere eller likes, som din side modtager. Nøglen er at skræddersy dine metrics til nøjagtigt at afspejle dine mål, så du kan måle succes og foretage de nødvendige justeringer undervejs.
Din posting-plan bør være mindst et par gange om ugen, hvis du ønsker at opbygge brandbevidsthed, men det er en god idé at poste oftere – mindst én gang om dagen – hvis du ønsker at generere kundeemner eller salg. Men hvis du bare prøver at holde dine følgere engageret, burde 3-5 gange om ugen være tilstrækkeligt.
Det afhænger af din branche og din målgruppe, men nogle af de mest populære sociale medieplatforme for virksomheder omfatter Facebook, Twitter, LinkedIn og Google+. Hver har sine unikke styrker og funktioner, så det er vigtigt at skræddersy din strategi for sociale medier i overensstemmelse hermed.
Det giver en måde at nå ud til potentielle kunder og skabe forbindelser med dem. Førhen stolede virksomheder på traditionelle markedsføringsmetoder for at nå deres målgrupper, men sociale medier har ændret det. I dag bruger folk mere tid end nogensinde på sociale mediesider, hvilket giver virksomheder en enorm mulighed for at få forbindelse til deres ideelle brugere. Så hvis du ikke bruger markedsføring på sociale medier til at promovere din virksomhed, går du glip af en masse potentielle kunder.
SEO-tjekliste for nye hjemmesider
Få din nye hjemmeside til at rangere højt i søgemaskinerne med vores omfattende SEO-tjekliste for 2024. Lær alt om søgeordsforskning, valg af webplatform, URL-optimering, mobilvenligt design og mere. Perfekt til at give din side det nødvendige boost og komme foran konkurrenterne. Besøg nu for over 20 værdifulde tips!
WordPress-websteds lancering tjekliste
Vores WordPress websteds lancering hjælper med at forberede dit projekt på vækst uden unødvendige fejl. Den ultimative punkt-for-punkt guide.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Our website uses cookies. By continuing we assume your permission to deploy cookies as detailed in our privatliv og cookies politik.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team