Hvad er en konverteringsrate?
Det er den udtrykte procentdel af brugere, der har besøgt dine websteder og opfyldt et forudbestemt mål. I bund og grund er det en metrik, der bruges til at måle basisantallet af brugere af faktiske brugere, bestemme målgruppen og balancen mellem handel og trafik på et givet websted.
Denne metrik er afgørende for marketingfolk, især når de afprøver nye markedsføringstaktikker eller kampagner, før de udgiver dem. Det er afgørende for at forbedre kundeoplevelsen.
Sådan beregnes konverteringsraten
Det er ret nemt at beregne din gennemsnitlige konverteringsrate, så længe du kan sætte et konverteringsmål. Konverteringssporing kan udføres gennem tredjepartsapplikationer såsom Google Ads eller Google Analytics, som nøjagtigt viser konverteringsantallet på en given side.
På grundlag af disse oplysninger, kan du nemt beregne konverteringsomkostninger og mange andre vigtige værdier.
Typer af konverteringsrater
Der er mange forskellige typer konverteringsrater, og de afhænger alle af den type konvertering du vil have, dit kampagneniveau og dit søgeordsniveau.
Micro – conversions, landingssidekonverteringer og fastholdelsesrater er de mest almindelige typer konverteringer.
Derefter kan du se dit B2B – eller B2C-produkt fra en anden vinkel, maksimer dine produktsider og optimere dine produktfunktioner.
Vigtigheden af konverteringsrate
Konverteringsrater er det vigtigste aspekt af din marketingindsats. De er det største mål for næsten alle reklamekampagner, uanset deres type. Desuden er den den vigtigste drivkraft bag “disruptive advertising”, som i stigende grad bliver mere og mere populær, som forretningstaktik.
De forhindrer dig i at betale yderligere annonceringsomkostninger og hjælper dig med at holde alt inden for budgettet. At forstå dem giver dig mulighed for at oprette en handlingsplan, der vil resultere i profitable reklamekampagner.
Konverteringsrater er også afgørende målinger i styring af kunder og brugere. Ved at vide, hvad dine kunder er begejstrede for og hvad de ikke kan lide, kan du forbedre deres oplevelse, men endnu vigtigere, du kan mindske eventuelle potentielle negative oplevelser.
Hvad er en god online konverteringsrate?
Der er en masse konverteringsfrekvens-metrics derude, som alle indikerer forskellige resultater. De gennemsnitlige konverteringsrater vil variere fra branche til branche. Som eksempel i e-handel, har de en tendens til at være en smule højere end dem hos for eksempel hos SaaS-udbydere.
Hvad er en god konverteringsrate fordelt på erhverv?
Det afhænger af feltet. Nedenfor vil vi liste fem sektorer og konverteringsrater, der anses for gode*:
- Professionel service – 12.3%
- Lov – 4.3%
- Automobiler – 2.5%
- B2B tjenester – 7.0%
- Finansiel – 4.7%
*Data taget fra organiske konverteringsrater
Hvad er en god online konverteringsrate pr. land?
For nøjagtigt at repræsentere konverteringsrater pr. land, har vi taget e-handelssektoren som et eksempel. De fem bedste bedste resultater var:
- Tyskland – 2.22%
- USA – 1.96%
- Storbritannien – 1.88%
- Danmark – 1.80%
- Holland – 1.78%
*Data taget fra konverteringsrater pr. land
Hvad er en god online konverteringsrate pr. enhed?
De tre enheder, vi vil overveje, når vi definerer konverteringsraten efter enhed, vil være desktop, mobil og tablet:
- Desktop – 3.90%
- Mobil – 1.80%
- Tablet – 3.49%
Data blev taget fra den gennemsnitlige webstedskonverteringsrate i 2. kvartal 2019
Sådan øger du konverteringsraten
Konverteringsfrekvensoptimering er ikke en ligetil proces. Marketingafdelinger har brug for tid til at lave deres research. Digital markedsføring er et vanskeligt felt, og mange ting foregår bag lukkede døre. Et godt eksempel er direct response marketing, som målretter kundeemnet direkte til konvertering.
For at øge din konverteringsrate skal du bruge nogle nøgleelementer, såsom:
- markedsføringsmateriale
- marketingstrategi
- markedsføringstaktik
Konverteringsrater afhænger af at tiltrække potentielle kunder og konvertere dem til betalende kunder. Derudover kan marketingteams tilskynde flere kunder ved at bruge kundeudtalelser og anden brugerfeedback.
Uanset markedsføringstaktikken, skal du sørge for, at skriftligt indhold er en del af det. Det betyder, at du skal have en masse blogindhold, blogindlæg, brancheblogs og masser af artikler. At have en artikelserie er altid nyttigt for at holde dine læsere engageret. Det giver også data til dine marketingteams og hjælper dem derfor med at beregne konverteringsrater.
Hvordan kan en besøgende øge lead-konverteringsraten?
Kort sagt, jo flere besøgende på dit websted, jo flere kundeemner vil du generere. Jo flere leads du genererer, jo flere data indsamler du om hver kunde, der besøger din hjemmeside.
På den måde vil dit team være i stand til at optimere både intern og ekstern drift ved at generere yderligere leads og beregne nøjagtige konverteringsrater. Derfor vil du være i stand til at omdanne flere besøgende til kunder og booste din konvertering.
Enhance your customer experience
Improve your customer service with LiveAgent's multi-channel help desk software..
Se tips til optimering af konverteringsraten
Conversion rate optimization (CRO) er en strategisk proces, der sigter mod at maksimere effektiviteten af et websted, en landingsside eller en digital marketingkampagne til at konvertere besøgende til kunder eller opnå andre ønskede handlinger. Det involverer at analysere brugeradfærd, identificere potentielle flaskehalse eller forbedringsområder og implementere målrettede strategier for at øge konverteringsraten.
Frequently Asked Questions
Hvad er en konverteringsrate?
Det er en metrik, der bruges på en række forskellige områder, fra marketing til forretningsudvikling. Det hjælper med at bestemme, hvor vellykket din online annoncering er.
Hvordan beregner man konverteringsraten?
For at finde ud af dine konverteringsrater skal du indsamle data gennem dine digitale platforme og behandle dem med værktøjer som Google Ads og Google Analytics.
Hvilke typer konverteringsrater findes der?
De vigtigste typer af konverteringsratemetrikker er konverteringsraten for nye besøgende, exit-sider, værdi pr. besøg, pris pr. konvertering og antal tilbagevendende besøgende.
Hvor vigtig er konverteringsraten?
Konverteringsrater er en vigtig målestok i enhver moderne virksomhed, uanset branche. De spiller en vigtig rolle i marketing og forretningsudvikling.
Hvad er en god online konverteringsrate?
Den konverteringsrate, du kan betragte som optimal, afhænger af branchen og selve webstedet. Generelt betragtes alt mellem to og fem procent som en god online konverteringsrate.
Hvordan øger du konverteringsraten?
Den bedste måde at øge dine konverteringsrater på og derfor udvide din kundebase er ved at forberede passende materialer, strategier og taktikker.
Hvordan kan en besøgende øge lead-konverteringsraten?
En besøgende kan øge dine kundeemne-konverteringsrater ved blot at besøge dit websted. Når de gør det, leverer de tilstrækkelige data, der kan behandles og analyseres. Jo flere data de leverer, jo bedre er det for din virksomhed.
Efter du har læst om konverteringsrater, kan det være nyttigt at dykke ned i, hvordan du kan forbedre dem med konverteringsoptimering. Her vil du lære, hvad konverteringsoptimering indebærer, og få tips til at optimere din konverteringsrate effektivt. For at få en stærkere position på markedet, kan du læse om, hvad der udgør en konkurrencefordel. Dette vil give dig indsigt i, hvordan du kan differentiere din virksomhed og forbedre kundeservice for at stå ud fra konkurrenterne.
Forøg konverteringsfrekvenser med LiveAgent
Forøg din konverteringsrate med LiveAgent! Implementér live chat og optimer kundesupport for en 11% stigning i succes.
Helpdesk-software ordforklaringsliste
Udforsk vores omfattende ordforklaringsliste for helpdesk-software og kundeservice på LiveAgent. Perfekt for nybegyndere, der vil forstå terminologien og forbedre deres kundeservicekundskaber. Besøg siden for at få styr på alle de vigtige termer!