Konverteringsoptimering (CRO) hjælper moderne virksomheder med at gøre deres websteder mere funktionelle og dermed forbedre generering af leads og generere flere konverteringer. Enhver kan blive en potentiel kunde, når de besøger din hjemmeside – tricket er at vide, hvordan man omdanner dem, og hvordan man arbejder med konverteringstragte.
I dag arbejder de fleste marketingteams døgnet rundt på annoncerings konverteringsraten for at generere trafik til hjemmesider, og de har store forhåbninger om, at denne trafik vil resultere i en masse kvalificerede kundeemner. Jo mere en virksomhedshjemmeside samler sådanne kundeemner, jo mere vokser den.
Med det i tankerne, lad os se nærmere på, hvad CRO er, hvordan du optimerer din konverteringsrate og meget mere.
Hvad er konverteringsoptimering?
For bedre at forstå processen for konverteringsoptimering, er vi nødt til at definere, hvad en konvertering er. Hver gang besøgende på webstedet fuldfører et bestemt mål på dit websted, kaldes det en konvertering. Dette mål kan være alt fra at foretage et køb, tilmelde dig et abonnement eller en prøveperiode eller noget andet.
Det er sådan, digitale virksomheder omdanner besøgende til potentielle kunder. Hovedmålet med konvertering er at omdanne trafik til leads for at forbedre den gennemsnitlige konverteringsrate og skabe mere omsætning. Det er derfor, moderne marketingteams konstant leder efter innovative måder for at forbedre deres konverteringsoptimering og generere mere trafik til deres websteder.
Tricket til at forbedre din nuværende konverteringsrate er at have en god konverteringsrateoptimeringsstrategi og gå et skridt videre, ved at give dine forbrugere realtidssupport.
Digitale virksomheder, der fokuserer på at forbedre kundesupport og service, kan se en 1 % højere gennemsnitlig konverteringsrate.
Og med det i tankerne er CRO bedst defineret som den systematiske proces med at øge procentdelen af potentielle kundeemner, der fuldfører et bestemt mål på din hjemmeside.
CRO hjælper digitale virksomheder med bedre at forstå deres kunder, deres adfærd på stedet, hvilke handlinger de foretager og hvorfor, og de ting, der forhindrer dem i at nå specifikke mål på hjemmesiden.
Sådan optimerer du konverteringsraten
Konverteringsoptimering bør ikke være andet end din ærlige indsats for at give alle en fantastisk kunderejse, fra det øjeblik de bruger søgemaskinen, lander på din landingsside og hele vejen til kassen. Det er sådan, du sikrer, at din online markedsføringsindsats er virkelig succesfuld.
En høj konverteringsrate er et tydeligt tegn på en kundecentreret virksomhed og et bevis på, at din hjemmeside er funktionel. Den bedste måde at optimere din nuværende konverteringsrate på er ved at bruge konverteringsoptimeringsværktøj.
Det er den mest effektive måde at sikre, at dine kvalificerede kundeemner omdannes til meningsfulde handlinger. Begynd at arbejde på din CRO ved at optimere din hjemmeside. For at gøre det skal du sørge for, at dit websted har en hurtig indlæsningstid, og at din CTA-knap er klart synligt og let at finde.
Gør din betalingsproces så enkel som muligt, og sørg for, at dine kunder får omnichannel kundesupport. Du skal også tænke på optimering af din landingsside for at sikre, at dit indhold vises korrekt på både desktop og mobile enheder.
Overvej følgende trin for at opnå den højeste konverteringsoptimering:
- Sænk dine priser for dine produkter/tjenester for at tiltrække flere besøgende og slå dine konkurrenter;
- Forbedre funktionaliteten af dit websted ved at sikre, at alle dine websider er fuldt funktionelle og indlæses hurtigt nok;
- Tilbyd belønninger såsom freebies og gratis forsendelse og andre ekstra incitamenter for at øge både konvertering og kundeloyalitet;
- Gør dit tilbud mere konkurrencedygtigt;
- Brug opsigtsvækkende CTA’er og internetmarkedsføringselementer;
- Sørg for 24/7 real-time kundeservice og support;
- Forenkle din betalingsproces;
- Aktiver selvbetjening.
- Vis kundeudtalelser og brugerfeedback
Hvor længe skal du lade dine konverteringsoptimeringseksperimenter køre?
Konverteringsoptimering er ofte en løbende proces, der ligner søgemaskineoptimering. Når det kommer til længden af dine A/B-konverteringstests, er der ikke noget entydigt svar her, og der er heller ikke noget gennemsnit. Ifølge mange CRO-tjenesteudbydere er det muligt at udføre dine konverteringsoptimeringstests med websteder med lav trafik. Men problemet er, at du får data, der kan være vildledende.
På den anden side kan det tage måneder for dine eksperimenter at levere nøjagtige data. Længden af dine konverteringsoptimeringseksperimenter afhænger af de trin i CRO, du tog. Disse trin bestemmer direkte den gennemsnitlige tid for testen.
Da din CRO afhænger af den kvalitet af brugeroplevelse og kundeoplevelse, du leverer, bør du tage dig god tid med brugertestning og gennemgå flere scenarier for brugerrejser, for at forstå brugeradfærd på stedet og få de mest præcise resultater.
CRO kan også hjælpe med at sikre, at dit brand modtager positive kundeanmeldelser. Her er en liste over faktorer, der kan hjælpe dig med at finde det optimale tidspunkt for din brugertest:
- Existing conversion rate;
- Minimumsforhøjelsen i konvertering, du håber at opnå;
- Procentdelen af individuelle brugere, der er inkluderet i dine eksperimenter;
- Det gennemsnitlige antal potentielle kundeemner, der kommer til den landingsside, du eksperimenterer med.
Begrænsninger af Google Analytics og Adobe Analytics til konverteringsoptimering
Nøglen til succesfuld optimering er ikke blot at forstå, hvordan dine besøgende kommer til din landingsside, men at vide, hvad de gør, mens de er på dit websted, deres adfærd, præferencer, vaner osv. For at forstå det, skal du bruge brugerdata til at vise. hvad der skal optimeres og hvem det skal optimeres til. Det er et væsentligt element i udviklingen af en succesfuld CRO-strategi.
Værktøjer til dataindsamling, -analyse og konverteringsoptimering som Google Analytics og Adobe Analytics kan hjælpe dig med at skabe en analysebaseret CRO-strategi, der vil håndtere:
- De vigtigste websider, som dine besøgende lander på først;
- The features they engage with;
- Sider, hvor de bruger mest tid;
- The channel that brought them there;
- De links, de brugte til at komme til dit websted;
- De browsere og enheder, de bruger.
Selvom det hele ser godt ud, er disse rådata og heat maps alene ikke nok til, at du kan forbedre brugeroplevelsen eller afgøre, hvad der bragte en potentiel kunde til dit websted. Analyseværktøjer giver dig mulighed for at lave kvantitative analyser og finde ud af, hvordan brugere interagerer med dit websted, men de kan ikke fortælle dig, hvorfor de gør, som de gør. Du har brug for kvalitativ analyse for at finde ud af deres adfærd og købsbeslutninger.
En sådan analyse vil fortælle dig:
- Hvorfor besøger de dit websted?
- Hvad fik dem til at lande på dit websted?
- Hvilken side, hvilket produkt eller hvilken tjeneste der appellerede til dem
- Hvad får dem til at tro, at dit websted har noget, dine konkurrenter ikke har?
- Hvordan ser de dit brand i deres kundeanmeldelser?
- Hvordan beskriver de interaktionen med dine tjenester, produkter og brand?
- Hvordan imødegås de vigtigste smertepunkter for din målgruppe?
Når du først har disse oplysninger og kombinerer dem med dine analysedata, vil det være meget nemmere at forstå, hvordan du optimerer din hjemmeside for bedre at kunne betjene din målgruppe.
Try LiveAgent Today
LiveAgent is the best-rated and most reviewed all-in-one help desk software.
Frequently Asked Questions
What is conversion rate optimization?
Conversion rate optimization is a process of increasing the percentage of visitors that complete a particular goal on your website to allow you to convert them into customers. These efforts often include reducing bounce rate, or shopping cart abandonment rate. The conversion optimization process can include multivariate tests, tracking micro - conversions, and other tactics.
How do you optimize conversion rate?
The first step to optimize your conversion rate is to re-evaluate the offer on your website to see how functional your website is and how competitive your prices are. The next step is to optimize your website by checking your CTAs, testing different web elements, and ensuring your content is fully optimized. The best way to optimize your conversion rate is to provide real-time, omnichannel customer support and simplify your checkout. When you combine all these actions, you should see your conversion rate go up.
What are the limitations of Google Analytics and Adobe Analytics for conversion rate optimization?
Google Analytics and Adobe Analytics allow you to gather raw data through quantitative analysis. However, the problem with raw data is that it can’t answer why your consumers do what they do or what made them land on your website. Analytics tools only allow you to understand how users interact with your website, but they can’t help you understand the reason behind the users’ actions.
How long should you let your conversion optimization experiments run?
There is no average time when it comes to the length of your conversion optimization efforts. The longer you run your tests, the more data you gather.
Efter at have læst om konverteringsoptimering, kan du dykke dybere ind i emnet ved at udforske konverteringsrate. Her kan du lære, hvad en konverteringsrate er, og hvordan du kan beregne den for at forbedre dit online engagement.
Et andet nyttigt emne er konkurrencefordel, hvor du kan finde ud af, hvad der giver din virksomhed en fordel i forhold til konkurrenterne. Dette kan hjælpe dig med at gøre din virksomhed mere konkurrencedygtig.
For en bedre forståelse af økonomien bag konverteringer, kan du læse om konverteringsomkostninger. Her kan du finde ud af, hvordan du beregner og optimerer dine omkostninger for at få mest muligt ud af dine investeringer.
Forøg konverteringsfrekvenser med LiveAgent
Forøg din konverteringsrate med LiveAgent! Implementér live chat og optimer kundesupport for en 11% stigning i succes.