Hvad er en kundeengagement model?
En kundeengagement model er en fremgangsmåde, som virksomheder bruger for at opbygge og vedligeholde langvarige forhold gennem hele kunderejsen. Målet med en kundeengagement model er at forbedre kundeoplevelsen, øge antallet af konverteringer, forbedre fastholdelse og kundelevetidsværdi for at sikre konsekvent vækst i omsætningen. Kundeengagement-modeller kan generelt opdeles i følgende grundtyper:
Almindelige typer af kundeengagement modeller
High-touch engagement modeller
High-touch onboarding-modeller fungerer typisk godt for softwarevirksomheder, der sælger dyre, komplekse virksomhedsløsninger. Onboarding-interaktionen starter ofte med en introduktion fra salgsteamet og kan yderligere involvere live online eller personlige træningssessioner og ugentlige check-in med en dedikeret salgsagent eller en customer success manager, som tildeles hver kunde. Det hjælper med at sikre problemfri vedtagelse af produkter, effektiv produktanvendelse samt den løbende kundesucces. En High-touch engagements-tilgang gør det muligt at skræddersy onboarding-oplevelsen til kundernes behov og forretningsmål og justere den baseret på, hvordan kunderne reagerer.
Low-touch engagement modeller
Low-touch-modeller er velegnede til SaaS- og B2B-virksomheder, der sælger højvolumen, men billigere og mindre komplekse løsninger. Modellen med low touch engagement involverer færre berøringspunkter med kunder, mens interaktioner for det meste er teknologistøttede og automatiserede. Onboarding-processen starter normalt med en automatiseret onboarding-e-mail, der fremhæver produktfunktioner, og fortsætter med en automatiseret onboarding-e-mail-sekvens. Kunder bliver normalt også assisteret gennem selvbetjeningsressourcer såsom videoguider, vejledninger, vidensbase-artikler og automatiserede chatbots, som alle er en del af kundeengagements-løsninger, som sikrer, at deres rejse bliver behagelig.
Hybrid engagement modeller
Som udgangspunkt anvender de fleste virksomheder en kombination af de to modeller og ændrer deres kundeengagementstrategi baseret på faktorer som omkostninger og produktkompleksitet. En hybrid tilgang kan kombinere high-touch onboarding med en low-touch post onboardings-tilgang. Samtidig kan nogle virksomheder primært anvende en low-touch onboarding-model parret med en high-touch post-engagements-tilgang. Det kan ske, når en kunde nemt tilmelder sig et produkt eller en tjeneste, men kan kæmpe med vellykket onboarding og kræver personlig assistance for at sikre succes i det lange løb.
Improve your customer engagement with a complex multichannel solution.
Get started with LiveAgent today and provide the best customer experience with the right toolset.
Frequently Asked Questions
Hvorfor er modeller for kundeengagement vigtige?
Den måde, virksomheder interagerer med kunder på, er kritisk på alle stadier af kundeengagement – lige fra at opbygge indhold og kontakte potentielle kunder, til kundeerhvervelse og vellykket onboarding. At have en effektiv kundeengagement model på plads hjælper virksomheder med at styre kundeforholdet gennem hele kunderejsen, forbedre kundefastholdelse og sikre virksomhedens succes på lang sigt.
Hvordan vælger du den rigtige engagements model?
High-touch engagement-modeller er bedre egnede til virksomheder, der tilbyder dyre virksomhedsprodukter. De involverer ofte mange kontaktpunkter med kunden for at sikre succesfuld onboarding og løbende succes. Mens valg af low-touch-engagementmodeller, der for det meste er afhængige af automatiserede strategier, giver mening til lavere priser og mindre komplekse løsninger.
Hvordan bygger man en kundeengagementmodel?
Opbygning af en effektiv kundeengagementmodel og sikring af en engageret kundebase kræver, at man har en klar forståelse af, hvilken type engagement der kræves for at imødekomme kundernes forventninger, levere værdi og opretholde langsigtede relationer. Når det er sagt, skal en virksomhed sikre, at den omsætning, der genereres med kunden, vil retfærdiggøre de tilknyttede omkostninger, hvis en high-touch-model vedtages.
Når du har læst om kundeengagement modeller, kan du dykke dybere ned i customer service management. Det giver indblik i, hvordan du kan forbedre din service og opnå bedre kundetilfredshed.
Du kan også udforske kundeservice træning, hvor du lærer om vigtige punkter, der skal håndteres i live chatsamtaler. Dette kan hjælpe med at styrke dine kundeservicemedarbejdere.
Overvej at læse om kundeservice for at forstå, hvorfor det er så vigtigt for dit brandimage og kundetillid. Det inkluderer også eksempler på fremragende kundeservice, der kan inspirere dig.
Endelig kan du besøge siden om kundeoplevelse for at lære, hvordan du kan forbedre din kundeoplevelse med kundeservicesoftware. Det giver værdifulde tips til at forbedre din CX.