Hvad er et kundeforhold?
Customer relationship - the way in which a business and its customers feel and behave towards each other over a period of time, and the effect of this on the business.
Kundeforhold begynder, når en kunde begynder at beskæftige sig med din virksomhed. Hver virksomhed er ansvarlig for at opbygge kundetilfredshed og loyalitet. Hver kundeinteraktion med virksomheden har indflydelse på kunderne. Forholdet omfatter salgssupport, teknisk support og marketingkommunikation. Kunderelationer kan måles på kundetilfredshed.
Fordele ved gode kunderelationer:
- Konkurrencefordel
- Kundefastholdelse
- Kunde loyalitet
- Øgede indtægter
- Nye kunder
- Brandbevisthed
- Kundetilfredshed
Hvad er principperne for gode kundeforhold?
- Aktiv lytning
- Udviser empati
- Personlig kundeoplevelse
- Forstå/kend dine kunder – CRM -system
Hvordan opbygger du kundeforhold?
Automatisere processer
For at fastholde kunderne skal din virksomhed etablere automatiseringsprocesser.
Lad os opdele dem i kategorier for at forklare dette. Der kan være “intern automatisering” og “ekstern automatisering”. Intern automatisering er at få de interne processer til at fungere problemfrit. For forskellige afdelinger/agenter kan du f.eks. indstille Automatisk billetdistribution i LiveAgent. Dette hjælper dine agenter med at arbejde effektivt.
På den anden side kan skabelsen af ”ekstern automatisering”, såsom e-mail marketing, hjælpe dig med at holde kontakten med dine kunder. Begge automatiseringsprocesser har én ting til fælles, nemlig at de hjælper dig med at fastholde dine kunder på forskellige måder.
Del kundedata med forskellige afdelinger
For at dele kundedata sikkert kan du bruge kundeservicesoftware. Denne software hjælper dig med at oprette SLA’er, regler og mere. Kundeoplysningerne vil således kun blive delt med medarbejdere/afdelinger, der må se disse.
Tilpas hver kundeoplevelse
Her er et par måder, hvorpå du kan skabe en personlig kundeoplevelse:
- Brug kundens fornavn
- Brug kundedata for at skabe en bedre kundeoplevelse
- Hav en positiv tilgang
- Selvbetjeningsmulighed/oplevelse
Kommunikere
Kommunikation er nøglen i ethvert forhold. Så det burde ikke overraske dig, at det ikke er anderledes med kundeforhold. For at etablere disse skal du kommunikere med kunder på mange platforme. For eksempel: Facebook, Twitter, e-mail eller i det virkelig liv. Overalt får du en chance! Det er her, din kundeservice normalt kommer i spil.
Hvordan kan kundeservicesoftware hjælpe dine kunderelationer?
Det kan være svært for kundeservice at klare alle kundehenvendelser. Oven i det skal de engagere sig med kunder på forskellige opslag på sociale medier. At have kundeservicesoftware kan således hjælpe dem med at prioritere vigtigheden af billetter og stadig besvare indlæg fra Sociale medier eller andre platforme.
Kundeservicesoftware, såsom LiveAgent, kan automatisk distribuere billetterne. Din virksomhed kan indstille deres præferencer baseret på deres behov. Dette sikrer, at du engagerer dig med dine kunder, samtidig med at du besvarer almindelige kundehenvendelser.
Hvis du gerne vil vide mere om LiveAgent, kan du læse om alle Funktioner.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Se, hvordan du opbygger kundeforhold
Opbygning af stærke kundeforhold er afgørende for enhver virksomheds succes. Ligesom i et forpligtende forhold kræver det pleje og opfyldelse af kundernes forventninger. Brug af kundeservicesoftware strømliner support, løser problemer hurtigt og sporer interaktioner, forbedrer svartider og giver personlig service. At investere i sådanne værktøjer viser en vilje til at opfylde kundernes behov og styrke forholdene, efterhånden som virksomheden vokser.
Frequently Asked Questions
Hvad er et kundeforhold?
Forholdet til kunden er et forhold mellem kunden og virksomheden. Det begynder, når kunden begynder at interagere med en virksomhed. Det behøver ikke at være et køb – det kan være, at de ser en annonce og kundens første tanke om virksomheden og dens produkter. Hver virksomhed er ansvarlig for at opbygge denne relation.
Hvordan opbygger man kundeforhold?
Kommunikation er grundlaget for at opbygge gode, kvalitative relationer til kunden. Det er nøglen. Den indeholder sproget og den måde virksomheden kommunikerer med kunden på. Et andet vigtigt område er at overgå kundernes forventninger. Hvis dette sker og er tilfreds er de villige til at blive fast kunder. Den tredje idé er at stille kunden spørgsmål om virksomheden og bede om deres mening. Kunden forstår så, at de er vigtige for virksomheden. Kundepåskønnelse er også ekstremt vigtig.
Hvordan forbedrer man kundeforhold?
For at forbedre forholdet til klienten skal du først og fremmest personliggøre kommunikationen med dem. Kunden skal føle sig som et individ, ikke ’en af mange’. Klienten skal føle, at de bliver behandlet som et menneske. Et ekstremt vigtigt punkt er ikke kun gennemførelsen af løfter givet til kunden, men også overskridelse af deres forventninger. Et vigtigt plus er også gennemsigtigheden af virksomhedens aktiviteter.
Når du har læst om kundeforhold, kan du fortsætte med at udforske, hvordan CRM kan styrke din kundehåndtering. CRM-software hjælper med at organisere kundedata og forbedre kommunikationen med dine kunder, hvilket kan føre til bedre kundeoplevelser.
Kundeservice i 2024: Definition, typer, priser & mere
Se, hvad der er nyt inden for kundeservice i 2024! Dyk ned i dens typer, omkostninger, jobkrav og mere med vores omfattende guide.