Hvad er et indgående opkald?
Det er et opkald, der påbegyndes af kunden og sendes til virksomhedens kontaktcenter. Disse indgående opkald håndteres normalt af helpdesk-agenter i indgående callcentre. Ikke alle indgående opkald håndteres ved den første kontakt. Nogle kundeforespørgsler kræver mere tid og kræfter for at løses tilfredsstillende.
Der er to primære typer af indgående opkald:
- indgående opkald til kundeservice – Disse opkald foretages af eksisterende kunder, der ønsker at løse deres klager eller forespørgsler. Kundeservicemedarbejdere forsøger at løse dem så hurtigt som muligt for at opretholde et højt niveau af kundetilfredshed.
- indgående salgsopkald – Et andet navn for dem er ‘ ‘warm calls’. Disse opkald initieres normalt af potentielle kunder, der har et spørgsmål om et produkt eller en tjeneste. Agenter, der håndterer denne type opkald, besvarer kundespørgsmål og forsøger at tilskynde salg.
Indgående vs. udgående opkald
Den største forskel mellem de to er, hvem der indleder dem. Hos indgående callcentre modtager agenter opkald fra kunder, der forsøger at løse et slags problem eller en forespørgsel. Hos udgående callcentre foretager agenter opkald til eksisterende eller potentielle kunder. Disse kan omfatte telesalg, opfølgende telefonopkald, markedsundersøgelser osv.
Sådan håndterer du indgående opkald
Alle kundecentrerede virksomheder ved, at kundeoplevelser bør prioriteres højst. Det er vigtigt, at hver kundeplejerepræsentant i dit callcenter er uddannet ordentligt og har de rigtige telefonopkaldshåndteringsfærdigheder.
Desuden skal de være på forkant med dine produkter og tjenester for at yde den bedst mulige kundeservice.
Løbende coaching og seminarer hjælper agenter med at udvikle disse færdigheder og lære ins og outs af dine produkter.
Nogle af de vigtigste fremgangsmåder for vellykkede indgående opkald omfatter:
- opbygge relationer
- bevare en positiv holdning – At svare en frustreret kunde i en negativ tone vil ikke hjælpe nogen.
- giver personlig tilpasning – Få den, der ringer op, til at føle sig vigtig og værdsat.
- at holde styr på tingene – Dem der ringer kan ikke lide lange ventetider. At lede efter deres profiler eller læse gennem gamle interaktioner kan tage værdifuld tid ud af din kundes dag. Derfor bør helpdesk-software integreres med et CMS.
- forståelse for behov – Vær forstående, høflig og hjælpsom til enhver tid.
Opbygning af en strategi for indgående opkald
Hovedmålet med at opbygge en strategi for indgående opkald er at forbedre kundeoplevelsen. Indgående callcenterløsninger er blandt de dyreste kundesupporttjenester. Derfor skal du vide, hvordan du bedst fordeler dine ressourcer for at få mest muligt ud af dit budget.
Brug pålidelig kontaktcentersoftware
Hvis du vil have, at din kundeservice er ajour med moderne standarder, kan du overveje at bruge multikanals kontaktcentersoftware (f.eks. LiveAgent). Det giver dig mulighed for at håndtere kundeforespørgsler fra flere kanaler som opkald, e-mails, beskeder på sociale medier osv.
Forskellige kunder foretrækker at kommunikere på forskellige måder, og du skal være klar til at levere.
Giv selvbetjeningsmuligheder
Det er ikke alle dine kunder der er interesserede i at kontakte dig med ethvert problem, de måtte støde på. Derfor er det nødvendigt at have selvbetjeningsmuligheder. Det giver ikke kun din kunde mulighed for at løse deres egne forespørgsler, men det giver dig også mulighed for bedre at administrere de agentressourcer, du har til rådighed. På denne måde behøver dine agenter ikke at besvare simple spørgsmål, og de vil være i stand til at fokusere på mere krævende problemer.
Brug den rigtige teknologi
Der er mange tekniske muligheder for indgående callcentre. Identificer dine behov og invester derefter i den bedste løsning.
Nogle af de muligheder, du skal huske på, er:
- interaktivt talesvar – IVR giver opkaldere mulighed for at navigere gennem telefonsystemet, før de taler med nogen af de indgående kundecenteragenter.
- automatisk opkaldsdistribution – ACD dirigerer opkald til forskellige agenter eller afdelinger baseret på foruddefinerede kriterier.
- CRM-integration – Dette giver agenter nem adgang til alle de registrerede interaktioner med kunder.
- call center software – at have en altomfattende helpdesk-software, der giver dine agenter mulighed for at administrere billetter, analysere opkaldsoptagelser og se hele opkaldshistorikken, er afgørende, når du kører en indadgående opkaldskampagne.
Spor metrics
Der er et utal af målinger at holde øje med, når det kommer til at drive et callcenter. Når alt kommer til alt, er de de bedste måder at identificere de områder, der skal forbedres.
Nogle af de mest betydningsfulde målinger for indgående callcentre er:
- rate for løsning ved første kontakt – procentdelen af forespørgsler, der blev løst ved den første interaktion
- gennemsnitlig behandlingstid – gennemsnitlig tid, det tager at håndtere et opkald
- gennemsnitlig ventetid – industristandarden er omkring 20 sekunder
- kundetilfredshed
- Opgivelsesprocent – procentdelen af opkald, der blev droppet af kunder, før de fik fat i en kundeserviceagent
- serviceniveau – procentdelen af besvarede opkald inden for en bestemt tidsperiode
Definer dine procedurer og politikker
Når du har al den teknologi og det personale, du har brug for, skal du bruge lidt tid på tydeligt at angive dine politikker. Sørg for, at de overholder den lokale lovgivning. Du kan hyre en advokat til at afgøre, om alt er i overensstemmelse med den gældende lovgivning.
Skab medarbejderhåndbøger, der tydeligt angiver rettigheder og ansvar for hver stilling i dit kontaktcenter. Sørg for, at alle forstår din virksomhedskultur og kan repræsentere dit brand.
Create a seamless service experience
Boost your customer support efforts with LiveAgent’s multichannel contact center today.
Frequently Asked Questions
Hvad betyder indgående opkald?
Kort sagt er indgående opkald en interaktion, når en kunde kontakter dit support- eller salgsteam via telefon. Når kundeserviceteams modtager et indgående opkald, handler det normalt om en forespørgsel eller et problem, som en kunde måtte have. Når en kunde henvender sig til dit salgsteam, har de normalt et spørgsmål om virksomhedens produkter eller tjenester.
Hvordan skal du håndtere indgående opkald?
Sørg for, at dine agenter er godt forberedt og uddannet til at yde den bedst mulige kundeservice. De skal vise empati, være hjælpsomme og de skal stræbe efter at opbygge langvarige relationer med kunderne. Når alt kommer til alt, er hovedformålet med indgående opkald jo at give en kundeoplevelse på højt niveau.
Hvor mange opkald skal en indgående agent tage?
Det er meget vanskeligt at anslå det gennemsnitlige antal indgående opkald, en agent bør håndtere. Dette skyldes primært, at indgående opkald er reaktive, og deres antal afhænger i høj grad af forskellige eksterne faktorer. En simpel formel til at beregne antallet af indgående opkald, agenter håndterer i løbet af en bestemt periode, ser således ud: Antal indgående opkald / Antal agenter = Antal opkald pr. agentDu kan beregne, hvor mange indgående opkald dine agenter håndterer dagligt, månedligt, ugentligt osv. Dit fokus bør dog være mere på målinger og præstationsrapporter. Du kan også bede om kundefeedback for at finde ud af, hvordan deres oplevelse med din tjeneste var.
Når du har læst om indgående opkald, kan det være nyttigt at lære mere om, hvordan man håndterer udgående opkald. Du kan finde strategier for vellykkede opkald ved at besøge vores artikel om udgående opkald. Her vil du opdage, hvordan du implementerer effektiv call center management software og træner dine medarbejdere for at forbedre din kundeservice.
Software til indgående call center
Indgående call center software kan hjælpe dig med at oprette et virtuelt callcenter. Se hvordan i vores omfattende vejledning.