Hvad er en ITIL?
ITIL, også kendt som Information Technology Infrastructure Library, er en samling af retningslinjer og bedste praksis for planlægning og levering af IT-servicestyring (ITSM). Det omfatter processer, opgaver og information, der kan bruges til at skabe integration med virksomhedens strategi og til at levere stor værdi. ITIL bruges ofte som en del af et IT helpdesk billetteringssystem for at håndtere risici, opbygge stærke kunderelationer, forbedre effektiviteten, opnå konkurrencefordele, reducere omkostninger og meget mere.
Se en video om ITIL
ITIL (Information Technology Infrastructure Library) er retningslinjer for bedste praksis, til at forbedre levering og administration af IT-tjenester. Det er et omfattende sæt af processer og procedurer, baseret på industristandardmetoder, der har til formål at forbedre driftseffektiviteten, sænke omkostningerne og forbedre kundetilfredsheden. LiveAgent helpdesk-software hjælper organisationer med at anvende ITIL-principper til deres kundeservicedrift. Den har indbyggede billetsystemer; automatiseret problemsporing; problem og hændelses- og styringsværktøjer; selvbetjeningsportaler; og kraftfulde rapporteringsfunktioner – alle designet til at hjælpe IT-teams med at administrere kundeservice mere effektivt.
Frequently Asked Questions
Hvad står ITIL for?
ITIL, eller Information Technology Infrastructure Library, er et sæt detaljerede IT-serviceadministrationsmetoder, der fokuserer på at tilpasse IT-tjenester til forretningsbehov. ITIL beskriver processer og procedurer, der ikke er specifikke for en organisation eller teknologi, men som kan bruges af organisationen til at implementere sin strategi, levere værdi og opretholde et minimum af kompetence.
Hvad er de 5 stadier af ITIL?
De 5 faser af ITIL er servicestrategi, servicedesign, serviceændring, servicedrift og løbende serviceforbedring. Strategien har til formål at træffe en beslutning om kundeservicestrategien. Projektet har til formål at designe nye IT-tjenester. Ændring er skabelse og implementering af IT-tjenester. Drift handler om at sikre en effektiv levering af IT-tjenester. På den anden side er kontinuerlig forbedring af tjenester brugen af kvalitetsstyringsmetoder til at lære af tidligere succeser og fiaskoer.
Hvad bruges ITIL til?
ITIL kan være til gavn for enhver organisation, der forsyner brugere med en IT-tjeneste eller et produkt. Det bruges primært i forskellige typer virksomheder, af myndigheder, universiteter og ikke-statslige organisationer. ITIL er ikke en standard, men et sæt af bedste praksis, som kan hjælpe med at reducere omkostningerne ved at optimere brugen af ressourcer, bedre servicelevering og kundetilfredshed samt et stærkere match mellem IT og forretningsgrupper.
Når du har læst om ITIL, kan du overveje at dykke dybere ned i Information Management vs Knowledge Management. Denne artikel vil hjælpe dig med at forstå, hvordan både information og knowledge management kan forbedre din virksomheds processer. Hvis du er interesseret i sikkerhedsaspekterne ved help desk-løsninger, kan du også læse om Help Desk Sikkerhed. Her finder du vigtige sikkerhedsfunktioner, der beskytter dine data og kundernes oplysninger. Endelig kan du få indsigt i de seneste forbedringer og funktionaliteter med LiveAgent månedlige opdateringer: Januar udgaven. Denne artikel fremhæver nye funktioner, der kan optimere din kundeserviceoplevelse.
Helpdesk-software ordforklaringsliste
Udforsk vores omfattende ordforklaringsliste for helpdesk-software og kundeservice på LiveAgent. Perfekt for nybegyndere, der vil forstå terminologien og forbedre deres kundeservicekundskaber. Besøg siden for at få styr på alle de vigtige termer!