Hvad er jitter buffer?
En jitter buffer er en måde at administrere stemmepakkerne på et VoIP-opkald. Når processen fungerer problemfrit, er VoIP-trafik effektiv. De fleste VoIP-opkaldere vil aldrig bemærke jitter-bufferne. Nogle gange har en jitter buffer problemer på grund af overbelastning af netværket. Brug af en jitter buffer er en glimrende måde at forbedre kvaliteten af dine opkald under VoIP-opkald. At foretage opkald med en VoIP-jitter buffer betyder, at din lydkvalitet forbedres.
Hvad gør en jitter buffer?
Den bedste måde at forklare rollen for en jitter bufferfunktionalitet er ved at bruge et eksempel. Når du har et VoIP-opkald, bliver din samtale konverteret til en række små stykker data kaldet “pakker”. Når disse pakker ankommer til den anden ende af opkaldet, samles de igen i den rigtige rækkefølge.
Forestil dig nu, at dit opkald involverede 100 pakker med data. Hvis pakke 90 ankom før pakke 10, ville samtalen ikke være i den rigtige rækkefølge og forvirrende. Forestil dig samtalebesværet ved at forstå nogen, hvis deres ord ikke var i den rigtige rækkefølge! Korrekt realtidskommunikation med kunder er umulig, når der opstår overdreven jitter.
For at forhindre disse problemer bruger jitterbufferfunktionaliteten tidsforsinkelse. Denne tidsforsinkelse gør det muligt for alle VoIP-pakkerne at ankomme og blive ordentligt organiseret, før du hører noget. Specifikt gemmer systemet midlertidigt pakker, så de alle kan organiseres. Start med standardindstillingen for jitterbuffer først, og se, om det løser dine jitterproblemer. Spørg din netværksadministrator om tips, hvis problemet fortsætter.
Da netværksoverbelastning varierer så meget i løbet af dagen, er det en god ide at bruge en adaptiv jitterbuffer. En adaptiv jitterbuffer kan organisere dine data på forskellige måder for at undgå buffering af detaljer.
All-in-one communication platform
LiveAgent offers virtual call center that works with VoIP phone system.
Hvor er der brug for jitterbuffer?
I lighed med akustisk ekko-annullering bruges en jitterbuffer almindeligvis til at forbedre lydkvaliteten i VoIP-systemer. Der er nogle få specifikke situationer, hvor det giver mening at bruge en jitterbuffer. Før du ændrer din VoIP service udbyder, for at øge kommunikationskvaliteten, skal du først bruge disse tips.
- Netværksoverbelastning
Når flere brugere og enheder bruger den samme netværksforbindelse, kan netværket have svært ved at følge med. I denne situation kan en jitterbuffer øge lydkvaliteten. Hvis du har en dårlig internetforbindelse, kan det være en god idé at opgradere din internettjeneste. Du kan overvåge dine nuværende netværksforhold ved at bruge et gratis værktøj som speedtest.net. Dette gratis værktøj vil måle dine downloadhastigheder, uploadhastigheder og andre faktorer.
På LiveAgents side bliver agentens båndbredde kun brugt, når din valgte VoIP-udbyder etablerer en forbindelse til vores servere. Følg dette link for at få flere oplysninger.
- Netværksventetid
Også beskrevet som forsinkelse, kan en netværksforsinkelse forårsage pakketab og jitter. Din maksimale reaktionstid bør være 150 millisekunder for den bedste ydeevne, men lavere er bedre med hensyn til VoIP-reaktionstid.
- Videokonferencer
En videokonferencesession bruger en betydelig mængde båndbredde. Derfor kan selv en lille mængde netværksoverbelastning forstyrre din video. Spørg din videokonferenceudbyder, om de har en jitterbufferløsning designet til videobehovene. Selv den mest fantastiske HD-videokonferenceløsning kan lide under overbelastet internethastighed.
- Problemer med stemmekvaliteten
Hvis du har lagt mærke til, at dine downloadhastigheder er langsomme under båndbreddetest, kan brug af en jitterbuffer hjælpe med at forbedre problemer med dårlig stemmekvalitet. Det er også nyttigt at undgå unødvendig brug af båndbredde (f.eks. videostreaming), når du foretager opkald eller konferenceopkald.
Det er også vigtigt at bemærke, at der er andre årsager til dårlig opkaldskvalitet. For eksempel kan din lydkvalitet lide, hvis du bruger en trådløs forbindelse. I så fald kan brug af et ethernet-kabel gøre dine videoopkald og den generelle stemmekvalitet meget bedre.
Completely browser-based video calling
Benefit from both chats and calls with LiveAgent's video call feature
Hvordan opsætter man en jitterbuffer?
At få en jitterbuffer på plads er forholdsvis ligetil. Start med at kontakte din VoIP-udbyder og bed dem om at slå jitterbufferen til. I mange tilfælde kan VoIP-udbyderen håndtere de tekniske detaljer for dig.
I nogle tilfælde kan der være behov for yderligere trin for at aktivere jitterbufferfunktionalitet. For eksempel kan din virksomhed have brug for at anmode om adgang til VoIP-netværk. Hvis mange mennesker i din virksomhed bruger VoIP-tjenesten til at foretage opkald, er det en smart idé at lave en formel anmodning til din netværksadministrator. Opsætning af en jitterbuffer for første gang kan kortvarigt forårsage en dårlig internetforbindelse for andre brugere.
Provide a fantastic call center experience using VoIP services
LiveAgent offers over 50 integrations with a leading VoIP providers.
Se en video om Jitter
Jitter buffer er en teknologi, der hjælper med at forbedre pakketab og reducere latens over IP-netværk, især under VoIP-samtaler. LiveAgent helpdesk-software er en kundeservice platform som er skræddersyet, der giver virksomheder et omnichannel supportmiljø til at levere ensartede brugeroplevelse. Det bruges til at automatisere kundeserviceprocesser samt give værktøjer til helpdesk-agenter til at besvare kundeforespørgsler og administrere kundedata mere effektivt. Begge værktøjer kan bruges sammen til at skabe en pålidelig supportinfrastruktur for kundeservice.
Frequently Asked Questions
Hvad er jitter buffer?
En jitterbuffer er en måde at forhindre hakkende lyd og for at forbedre lydkvaliteten på VoIP-opkald. Jitter buffer-teknologi virker ved at tilføje en minimal forsinkelse til dine indgående stemmepakker og udgående stemmepakker. Ved at bruge denne teknologi undgår du problemer med pakketab. Bemærk, at en jitter-buffer findes i flere former, såsom statiske jitter-buffere og dynamiske jitter-buffere. For at undgå problemer skal du holde din jitter på et acceptabelt niveau (dvs. 30 millisekunder). Hjemme VoIP-brugere er måske villige til at tolerere acceptabel jitter over 30 millisekunder, hvis de har en billigere internetforbindelse.
Hvad gør en jitter buffer?
En jitterbuffer forhindrer pakketab på dine opkald. Hver del af din samtales lydstream gemmes kort i bufferen. Som et resultat heraf påvirker de specifikke pakkeankomsttider ikke din lydkvalitet. Med denne teknologi kan pakketab forstyrre din samtale. Du kan udføre en analyse af jitterdata for at forbedre ydeevnen på VoIP-opkald.
Hvor er der brug for jitter buffer?
Din netværksadministrator foreslår muligvis at bruge en jitterbuffer for flere niveauer. For eksempel har du muligvis ikke mulighed for at bruge et ethernet-kabel. I så fald kan din lydkvalitet blive ringere, hvis dit WiFi-signal er svagt. Ved at bruge en jitterbuffer kan du undgå kvalitetsforringelsesproblemer. Hvis andre mennesker bruger videostreaming under din kommunikation i realtid, kan det hjælpe at bruge en jitterbuffer. En jitterbuffer kan også hjælpe dig med at opretholde et kvalitetsopkald, hvis netværkets ydeevne varierer med tiden.
Hvordan laver man en jitter buffer?
Der er et par måder, du kan bruge en jitter buffer mekanisme for at undgå problemer. Hvis du arbejder i en virksomhed, kan du bede kollegaer om at undgå at bruge de mest almindelige kilder til jitter såsom onlinespil, videostreaming og andre store datadownloads i løbet af arbejdsdagen. Dernæst skal du kontakte din netværksadministrator og fortælle dem om dine stemmekvalitetsproblemer under dine opkald. Når netværksadministratoren forstår din situation, kan du foreslå, at du bruger jitterbufferfunktionalitet.
Når du har læst om jitter buffer, kan du finde det nyttigt at udforske, hvordan jitter påvirker VoIP-opkald. Denne artikel forklarer, hvad jitter VoIP er, og giver tips til at udføre en netværksjitter-test for bedre opkaldskvalitet.
Hvis du er interesseret i at lære om teknologier, der kan forbedre din kundeservice, kan du også læse om, hvad en sandbox er. Det giver indsigt i, hvordan sandboxing kan bruges til at teste ændringer uden at påvirke dit live-miljø.
Helpdesk-software ordforklaringsliste
Udforsk vores omfattende ordforklaringsliste for helpdesk-software og kundeservice på LiveAgent. Perfekt for nybegyndere, der vil forstå terminologien og forbedre deres kundeservicekundskaber. Besøg siden for at få styr på alle de vigtige termer!