Hvad er MOS i VoIP?
Mean opinion (MOS) er et mål eller metrik, der bruges til at måle VoIP opkaldskvalitet eller lydkvalitet. I stedet for at beskrive din VoIP-opkaldskvalitet i uklare termer, som god eller dårlig, giver VoIP MOS VoIP dig et objektivt mål for talekvalitet.
Generelt er MOS mellem 1 og 5, hvor 5 betyder den bedste VoIP-opkaldskvalitet og 1 betyder lav kvalitet. Disse resultater er nemmere at sammenligne end subjektive tests og kommentarer som “Jeg har mange skrattende stemmeopkald.”
Måling af stemmekvalitet med MOS er også nyttigt, når man sammenligner to forskellige VoIP-opkaldsudbydere. For eksempel kan du opleve, at en VoIP-opkaldstjeneste til virksomheder konsekvent har bedre MOS-numre end en gratis tjeneste. I så fald giver det mening at vælge tjenesten med den bedre samtalekvalitet (dvs. højere MOS-nummer).
Når du har problemer med din samtalekvalitet på et VoIP-opkald, skal du køre et MOS-tjek.
Dette nummer hjælper dig med at få en mere informeret samtale med din tekniske supportafdeling.
Lad os nu kaste et nærmere blik på den mean opinion score (MOS), og hvordan dette kvalitetsmål beregnes.
Måling af MOS
I praksis bruger de fleste software til at beregne en MOS. Så du behøver ikke at åbne Excel eller bruge en lommeregner for inde ud af, hvad metrikken er manuelt. Når det er sagt, er det nyttigt at vide, hvordan en MOS beregnes for at forstå det bedre.
Det første skridt for at beregne MOS er at indsamle følgende datapunkter. Bemærk, at du kan bruge software til overvågning af netværkets ydeevne til at indsamle disse numeriske måldata hurtigere.
- propagation delay – Mål den tid, det tager for et individuelt digitalt signal at blive sendt på tværs af hele netværket. Mere komplekse netværk med routere, switches og andre forsinkelser har en tendens til at have en højere propagation delay. Sagt på en anden måde måler denne metrik envejsforsinkelsen for data til at blive sendt fra din computer til den person, du ringer til.
- packetization delay – Denne tidsmåling repræsenterer den tid, der er nødvendig for at konvertere information som lyden af din samtale til digital information (dvs. stemmepakker) og ultimativt afkode den i den anden ende. Bemærk, at brug af et ikke-komprimeret codec kan have en lavere packetization delay.
- jitter buffer – De digitale data, der repræsenterer dit opkald, ankommer ikke altid som forventet. Som følge heraf er forsinkelser nødvendige for at kompensere for forskelle i pakke-ankomsttid. Når procentdelen af pakketab stiger, skal talepakkerne sendes igen. Dette forårsager flere behandlingsforsinkelser og en bufferforsinkelse. I sidste ende bliver problemer med jitter buffer til problemer med VoIP (voice over Internet protocol).
Efterhånden som du begynder at lære mere om overvågning af netværkets ydeevne, er der et par flere udtryk, du måske burde kende for at diagnosticere VoIP-problemer.
- RTP packet – Realtidsprotokol (RTP) flytter stemmeinformationen eller stemmepakkerne på tværs af netværket. Forskellige faktorer som pakketab, jitter og latenstid påvirker, om RTP-pakketransmissioner fungerer problemfrit. Forståelse af RTP-pakkeydeevne er afgørende for at forstå VoIP-statistikker korrekt.
- pakkeantal – Denne metric er nyttig, fordi den sætter pakketab i sammenhæng. For eksempel, hvis dit VoIP-opkald har 50 pakker i sekundet, og du mister 5 pakker i sekundet, mister du en betydelig del af opkaldet til pakkefald. Det involverede pakkeantal varierer afhængigt af det anvendte VoIP-codec.
- pakketabssimulering – Før du starter et VoIP-opkald, kan du bruge pakketabssimulering til at estimere talekvaliteten af opkaldet. For missionskritiske applikationer som vigtige forretningsopkald er det klogt at bruge pakketabssimulering til at diagnosticere problemer.
Hvad er fordelene ved en god MOS til VoIP?
Din VoIP-forbindelse skal have en god MOS for at få mest muligt ud af IP-telefoni.
Overordnet set er en acceptabel score 4,3 til 5. Taleopkaldskvaliteten kan dog betragtes som “ok”, når din gennemsnitlige mean opinion score falder til 3.6. Hvis du ser individuelle score falde til under 3,6, kan din samtale begynde at lyde som en robotstemme.
Bemærk, at det er nyttigt at måle din MOS flere gange i løbet af dagen for at vurdere din gennemsnitlige score. Ved at tage adskillige foranstaltninger, kan du finde tidspunkter, hvor din internetforbindelse har lavere båndbreddeforbrug.
Ved at bruge MOS til at beskrive kvaliteten af din voice over IP er det meget bedre end uklare beskrivelser som “robotstemme” eller “fremragende kvalitet.” Når du har flere gennemsnitlige meningsscorer til rådighed, kan du bedre diskutere måder at undgå kvalitetsproblemer på dine opkald med netværksingeniører.
Hvordan øger du dine MOS-resultater?
Ingen ser frem til dårlig VoIP-kvalitet. Før du skifter tilbage til at foretage traditionelle taleopkald, skal du ikke opgive håbet. Der er et par enkle måder, hvorpå du kan få bedre lydsignaler.
Søg hjælp fra din internetudbyder
Begynd med at spørge din internetudbyder om måder at undgå overbelastning af netværket. De kan fortælle dig om måder for at forbedre opkaldskvaliteten på tværs af hele dit netværk. For at illustrere de problemer, du står over for, kan du tilbyde at køre et ping-værktøj, mens du taler med teknisk support. I et mere omfattende firmanetværk kan IT bruge værktøjer til overvågning af netværksenheder til at diagnosticere årsagen til VoIP-problemer. I nogle situationer kan en netværksvurdering hjælpe med at identificere årsagen til netværksafmatning.
Du kan får måske at vide, at hele netværket oplever netværksfejl på grund af nødvedligeholdelse. I den situation kan du ikke gøre noget. Overvej at flytte dine opkald til et andet tidspunkt, så du kan undgå dårlig kvalitet på dine opkald. Ellers skal du spørge din internetudbyder om tips til bedre styring af netværkstrafikken på din placering for at prioritere telefonopkald.
Sørg for at diskutere netværksventetid med din internetudbyder, hvis de ikke bringer det på bane.
Din internetudbyder kan have yderligere tips baseret på deres erfaring med netværksovervågning.
Spørg din VoIP-tjenesteudbyder om råd
Et højtydende VoIP -netværk er designet til at undgå skrattende opkald, men de sker stadig nogle gange. Forudsat at du arbejder med en professionel VoIP-udbyder, der bruger et hurtigt codec til VoIP-opkald, kan du køre et par tests. De kan køre kvalitetstest (også kendt som QoE for VoIP). Denne foranstaltning betragter synet på dig som den menneskelige bruger, der foretager taleopkald. Derudover kan de køre en mean opinion score (MOS) for bedre at forstå din digitale signalsituation.
Efter at have indsamlet disse oplysninger, skal du spørge din VoIP-tjenesteudbyder, hvad der kan gøres for at undgå yderligere forringelse af stemmekvaliteten. De kan foreslå at køre en firmwareopdatering på dit modem eller router. Derudover kan det at skifte over til en anden mikrofon hjælpe med at reducere baggrundsstøj under telefonopkald. Generelt kan en VoIP-udbyderplan til boliger have mindre kapacitet til at forbedre din stemmesignalkvalitet.
For at opsummere er der et par måder, hvorpå du kan forbedre din VoIP MOS og få bedre opkald.
- Tjek forbrug af båndbredde – Sluk for andre enheder og applikationer, før du foretager et opkald, så der ikke er nogen hindring for VoIP-trafik.
- codec hastighed – Spørg din VoIP-tjenesteudbyder, om du kan foretage en ændring af codec hastighed. Standardværdierne i codec-indstillinger er ikke ideelle i enhver situation.
- high-fidelity lyd – Overvej at bruge et støjreducerende headset under opkald, da dette kan hjælpe dig med at dæmpe baggrundsstøj.
Efterhånden som du gør fremskridt med at forbedre din stemmekvalitet, er der et par flere udtryk, du kan støde på.
- ratingfaktor – Dette henfører til en teknisk formel kaldet E-modellen. E-modellen skrives som R = Ro – Is – Id – Ie + A + W. Hver variabel i modellen er en separat ratingfaktor, der i sidste ende beskriver kvaliteten af opkaldet.
- fordelfaktor – En variabel i E-modellen repræsenterer brugervenlighed for slutbrugeren. Modellen antager, at folk kan tolerere lavere stemmekvalitet for nemhedens skyld (dvs. mange menneskers villighed til at tolerere kvalitetsproblemer på et mobiltelefonopkald).
- basisfaktor – Det er “Ro” i E-modellen. Det refererer til baggrundsstøjeffekter, som kan påvirke kvaliteten af faktoren.
Ready to start using VoIP services?
LiveAgent created the call center features to provide superior customer communication via phone.
Frequently Asked Questions
Hvad er MOS-værdien i VoIP?
Mean opinion score (MOS) er et mål eller metrik, der bruges til at måle VoIP-opkaldskvalitet. MOS er mellem 1 og 5, hvor 5 betyder den bedste VoIP-opkaldskvalitet og 1 betyder lav kvalitet.
Hvad udgør MOS?
MOS er baseret på flere faktorer, herunder signal propagation delay, packetization delay og jitterbuffer. En velkonfigureret VoIP-server er mindre tilbøjelig til at have problemer, men de kan ramme enhver VoIP-tjeneste.
Hvordan måler du MOS?
Selvom det er muligt at måle MOS manuelt, er det de færreste, der gør det på den måde. Hvis du forsøger at forbedre ydeevnen af VoIP-fastnettelefoner i en stor virksomhed, skal du bruge netværksværktøjer i stedet. Specialiserede netværksværktøjer kan også gøre det nemt at måle ventetid på netværket.
Hvad er en god MOS til VoIP?
En god MOS til VoIP er mellem 4,3 til 5. Når det er muligt, så gør en indsats for at få din MOS tættere på 5.
Hvad er en god internethastighed til VoIP?
De fleste eksperter foreslår en internethastighed på 5 megabit download og upload til moderne VoIP. Denne hastighed gør det også muligt at surfe på nettet og sende en e-mail, mens du foretager et VoIP-opkald. Når du deler en internetforbindelse med mange andre mennesker (f.eks. 100–999 brugere i en stor bygning), skal du købe den hurtigste internettjeneste, du har råd til.
Hvad er fordelene ved MOS?
MOS er et nyttigt diagnostisk værktøj til at forbedre ydeevnen af VoIP-opkald. I stedet for blot at beskrive et VoIP-opkald som godt eller dårligt, kan du få en objektiv score på op til 5. Når den bruges sammen med andre netværksmålinger såsom ventetid, kan MOS fremskynde løsningen af VoIP-kvalitetsproblemer.
Hvad påvirker din test VoIP MOS?
Flere hovedfaktorer påvirker din MOS: din VoIP-tjenesteudbyder, internetudbyder og netværk. For at øge din test-MOS og opleve bedre VoIP-opkald skal du arbejde på at optimere hver MOS-faktor.
Når du har læst om MOS VoIP, kan du også finde det nyttigt at lære mere om VoIP. Denne artikel forklarer, hvad VoIP er, og hvordan det fungerer, hvilket kan hjælpe med at forstå den teknologi, du bruger. Du får også indsigt i, hvordan du optimerer din internetforbindelse til VoIP, og hvilke fordele og ulemper der er ved at bruge VoIP. Dette kan være en god guide til at vælge den bedste VoIP-udbyder, hvis du overvejer at skifte.
Forbedr VoIP-opkald med en jitter buffer! Lær, hvordan denne teknologi reducerer forsinkelser og pakketab for krystalklar lydkvalitet. Opdag LiveAgents integrerede VoIP-tjenester, der optimerer din kommunikation og forbedrer kundeservice. Besøg siden for at lære mere om opsætning og fordele ved jitterbuffers.
Helpdesk-software ordforklaringsliste
Udforsk vores omfattende ordforklaringsliste for helpdesk-software og kundeservice på LiveAgent. Perfekt for nybegyndere, der vil forstå terminologien og forbedre deres kundeservicekundskaber. Besøg siden for at få styr på alle de vigtige termer!