Hvad er SIP telefon?
SIP-telefon er også kendt som Session Initiation Protocol-opkald. Session Initiation Protocol er en signaleringsprotokol, der bruges til at starte, vedligeholde og afslutte kommunikationssessioner over VoIP og andre internet- og cloud-baserede kommunikationsplatforme. SIP-telefon udskiftes ofte med VoIP-opkald, men det er ikke helt korrekt. VoIP (Voice over Internet Protocol) er et bredere begreb, der refererer til en gruppe teknologier, der bruges til at sende og modtage telefonopkald foretaget over internettet i stedet for traditionelle telefonlinjer. Mens SIP er en individuel teknologi, der understøtter VoIP. Ud over opkald bruges SIP-protokollen til at overføre forskellige data, herunder videochat og videoopkald, videokonferencer, instant messaging og anden multimediekommunikation.
Udover at starte telefonopkald er et SIP-telefonsystem i stand til at udføre andre VoIP-funktioner, såsom at identificere brugerens placering, bestemme deres tilgængelighed til at svare, og om modtagerens enhed er kompatibel med den påbegyndte opkaldstype, overføre og afslutte opkald osv.
Hvordan fungerer SIP-opkald?
Et traditionelt telefonsystem består af tre kernedele:
- Private Branch Exchange (PBX), et lokalt telefonsystem, der håndterer opkald.
- Primary Rate Interface (PRI), linier der forbinder opkald til PSTN.
- Public Switched Telephone Network (PSTN) , der sender opkald til deres destination.
SIP telefon tillader grundlæggende at udelade PRI-linjer, da det bruger en SIP-trunk (som er en virtuel forbindelse), der direkte forbinder PBX med PSTN over internettet. SIP-telefon fjerner også behovet for flere telefonlinjer, hvilket giver mulighed for nemmere og billigere skalerbarhed sammenlignet med at bruge traditionelle erhvervstelefonlinjer.
Da hver SIP-trunk kan rumme et ubegrænset antal kanaler (en kanal svarer til et indgående eller udgående opkald), ville en virksomhed kræve en enkelt SIP-trunk uanset antallet af samtidige opkald. I stedet for at købe yderligere telefonlinjer, der normalt kommer i et sæt med 23 (hvilket typisk er mere end man faktisk har brug for), kan du med SIP-telefon kun købe én kanal ad gangen, når det er nødvendigt. Desuden giver SIP-telefon betydelige omkostningsbesparelser i forretningskommunikation, da lokale, langdistance- og internationale opkald kan foretages ved blot at bruge internetforbindelsen.
Start your free trial today
Learn all about LiveAgent and how it can help you improve your call center customer service.
Se en video om SIP opkald
SIP opkald og LiveAgent helpdesk-software er to produkter, der nemt kan integreres, hvilket giver virksomhedsejere en samlet kommunikationsoplevelse for deres kunder. Denne integration giver kunderne mulighed for at foretage opkald direkte til helpdesk og for helpdesk-agenter for nemt at få adgang til kundeoplysninger og vidensbaser. Med SIP-opkald kan virksomheder spare tid og penge ved at gøre opkald mere effektive, og LiveAgent helpdesk-software sikrer, at kundeservice altid er på højeste niveau.
Frequently Asked Questions
Hvad er fordelene ved SIP opkald?
SIP opkald låser op for en række fordele for virksomheder. Et SIP-telefonsystem er nemt at opsætte, administrere og skalere, når det er nødvendigt, uden at det er nødvendigt at tilføje flere telefonlinjer. Det giver mulighed for større omkostningseffektivitet ved at eliminere flere netværk, overskydende hardware, installations- og vedligeholdelsesomkostninger. Da SIP-opkald kan modtages på alle slags bærbare og mobile enheder og nemt omdirigeres, hjælper det med at gøre din virksomhed mere tilgængelig for kunder og medarbejdere.
Hvem burde bruge SIP opkald?
SIP opkald bruges af mange små virksomheder og nystartede virksomheder i en række sektorer på grund af dets nemme implementering, fleksibilitet, lette tilgængelighed på tværs af enheder, skalerbarhed, pålidelighed og omkostningseffektivitet. Mange organisationer bruger det til både ekstern og intern kommunikation. Selvom større virksomheder måske føler det er en udfordring at skifte over til SIP-trunking og flytte deres PBX-system til cloud, kan de også drage fordel af de langsigtede omkostningsbesparelser på deres kommunikationsudgifter.
Er det muligt at foretage SIP opkald i LiveAgent?
LiveAgent call center software kan integreres med en række tredjepartsapps, herunder en række SIP-trunking-udbydere, såsom Twilio. Du kan nemt tilslutte softphones som en anden enhed, tilføje din SIP-udbyder og foretage SIP-opkald i LiveAgent, mens disse opkald stadig vil blive håndteret, optaget og sporet af LiveAgents egen robuste netværksinfrastruktur. For at tilføje din egen SIP-udbyder til LiveAgent, se venligst denne vejledning: Integration af SIP-udbyder for hostede licenser.
Hvis du gerne vil dykke dybere ind i emnet SIP opkald, kan du læse mere om forskellen på VoIP opkald og SIP. Artiklen forklarer, hvad VoIP-opkald er, og hvordan de fungerer, hvilket kan give dig en bedre forståelse af, hvordan denne teknologi kan anvendes i din hverdag.
Er du nysgerrig efter at forstå, hvordan forskellige systemer kommunikerer? Så kan du læse om Application Programming Interface. Dette vil give dig en forståelse af, hvad API'er er, og hvordan de bruges til at forbinde forskellige softwareprogrammer og tjenester.