Hvad er VoIP-opkald?
VoIP (Voice over Internet Protocol) opkald refererer til at foretage telefonopkald via en internetforbindelse. Det er mere fordelagtigt end traditionelle telefonsystemer, da det ikke kræver hardwareinstallationer. Derudover sikrer, VoIP mobilitet og fleksibilitet, krypterer din kommunikation og tilbyder ubegrænsede opkald til en brøkdel af prisen af traditionelle telefonlinjer.
Cloud VoIP-udbydere tilbyder mere end én mulighed for at foretage og modtage VoIP-opkald. Du kan optage dem, aktivere opkald venter og viderestilling, tilpasse dine opkalds-ID’er og bruge din VoIP-opkaldsfunktion til at sende voicemails til e-mails. Mange hostede VoIP-tjenester inkluderer endda et meddelelsesnetværk til gruppechat og onlinemeddelelser.
Hvordan fungerer et VoIP-opkald?
VoIP-teknologi omdanner analoge signaler til digitale lydsignaler. Det overfører datapakker over internettet og hjælper dig med at oprette forbindelse til enhver destinationsenhed, som allerede gør regelmæssigt, kun uden et telefonselskab.
Sådan fungerer det:
- Hver gang du bruger din VoIP dialer, , giver systemet besked til din hostede VoIP-udbyder, som modtager information om den person eller virksomhed, du vil ringe til.
- Udbyderen foretager opkaldet og sender datapakker til destinationsenheden fra din telefon.
- Systemet sender derefter datapakker til din telefon og omdanner dem til et digitalt lydsignal.
- Din VoIP-udbyder dirigerer indgående opkald på samme måde, og din grænseflade for indgående opkald viser et opkalds-ID.
Du kan også bruge Voice over Internet Protocol på enhver mobilenhed og traditionel telefon. Sidstnævnte kræver forbindelsesnetværk, der hjælper standardtelefonudstyr med at fungere med VoIP-protokoller.
Uanset enheden vil din udbyder give dig et enheds-token til godkendelse, som kræver regelmæssige opdateringer.
Hvorfor burde jeg bruge VoIP til mit konferenceopkald?
En cloud VoIP-tjeneste giver dig mulighed for at foretage og modtage telefonopkald når som helst og hvor som helst. Det betyder, at du aldrig går glip af et konferenceopkald, når du ikke er på kontoret. Det er ikke tilfældet, hvis du kun stoler på on-premise virksomhedsnetværk. Arbejder du hjemmefra, så er VoIP et oplagt valg.
Uanset hvilken type netværk og internetforbindelse (DSL, kabel eller fiber), du bruger, kan du foretage og modtage opkald problemfrit. Du kan også spare på dine telefonregninger, hvilket er særligt vigtigt, hvis din virksomhed omfatter mange internationale opkald, fordi internationale opkaldsplaner er utroligt omkostningseffektive med VoIP.
VoIP tilbyder kryptering og optagelse af telefonsamtaler, så al din kommunikation vil være sikker og gemt til senere reference.
Du kan endda bruge din Ethernet-grænseflade til at forbinde din mobiltelefon med din nuværende software til VoIP-kommunikation. Det giver dig mulighed for at deltage i konferenceopkald på farten via en mobilapp eller derhjemme ved hjælp af desktop-software. Du kan også bruge VoIP-systemets meddelelsesnetværk til at sende voicemails og onlinemeddelelser.
Fremtidige softwareopdateringer vil muligvis indeholde nye funktioner, men disse er mere end nok til strømlinet virksomhedskommunikation.
Hvad kræver det for at foretage VoIP-opkald?
For at begynde at bruge VoIP. har du brug for:
- En stabil bredbåndsinternetforbindelse — det er ligegyldigt, hvilken type netværk du bruger, så længe det tilbyder højhastigheds-forbindelser.
- En VoIP- eller IP-telefon — en VoIP-opkaldsfunktion har alle funktionerne som en almindelig fastnettelefon, bortset fra at den opretter forbindelse til internettet via Ethernet-kabler eller Wi-Fi.
- VoIP-software til stationære eller mobile enheder — du skal bruge denne løsning for at bruge hostede VoIP-tjenester på din stationære, bærbare, tablet eller mobiltelefon. Din VoIP-tjenesteudbyder vil give dig adgang til en særlig mobiltelefon-app, så du kan bruge dit firmatelefonnummer i stedet for et personligt et. Du skal også bruge et headset eller en kvalitetsmikrofon med højttalere for at forbinde din enhed til VoIP-telefontjenesten.
- En VoIP adapter — du skal bruge en ATA (analog telefonadapter), hvis du vil fortsætte med at bruge din analoge telefon. ATA’er kan omdanne analoge telefoner til VoIP-aktiverede enheder, men de aktiverer ikke alle de andre funktioner som optagelser eller konferenceopkald. Traditionelle telefoner kan kun fungere som IP-telefoner til at foretage opkald over internettet.
Hvordan ved jeg, om jeg er i gang med et VoIP-telefonopkald?
Det gør du ikke. Du vil modtage opkald, som du plejer, uanset om du bruger en VoIP-telefon eller en ATA. Hvis du bruger en desktop- eller mobilapp fra din cloud-VoIP-udbyder, modtager du alle indgående opkald via appen.
Trods de forskellige VoIP-implementeringer, vil du strømline alle udgående og indgående opkald og sænke dine telefonregninger.
Er VoIP-opkald gratis?
Mange udbydere tilbyder gratis VoIP-tjenester; nogle tilbyder endda gratis internationale opkaldsplaner for specifikke lande. Ofte inkluderer de dog ikke avancerede funktioner som banke på og optagelse, IVR (Interactive Voice Response) eller automatiske assistenter, beskeder , voicemail-til-e-mail-funktioner og integrationer med tredjepartsløsninger såsom live chat software.
Betalt VoIP-løsninger inkluderer disse og mange andre funktioner, typisk tilgængelige til konkurrencedygtige priser. Derudover kan du integrere dem med mange løsninger, herunder helpdesk-software som LiveAgent for at strømline kundeservice.
Desuden tilbyder betalte VoIP-løsninger højere pålidelighed, sikkerhed, bedre ydeevne og de sikrer lavere latenstid, da de normalt har top-notch netværk og mere båndbredde. Det er afgørende faktorer for valg af VoIP-udbyder.
Ifølge Spearline, Cisco, og mange andre brancheeksperter er en acceptabel envejslatens for VoIP-telefonopkald 20 ms. En netværksforsinkelse på 150 ms er også acceptabel, da du knapt bemærker forskellen. Alt andet kan reducere opkaldskvaliteten betydeligt.
Hvis jeg har en VoIP-tjeneste, hvem kan jeg så ringe til?
Afhængigt af udbyderen kan du ringe til hvem som helst, uanset hvor de er, eller kun til en anden VoIP-bruger, hvis de bruger den samme tjeneste. Hvis din valgte tjeneste ikke begrænser dig til dens brugere, kan du foretage lokale, langdistance- og internationale opkald.
Ready to choose your VoiP provider?
LiveAgent offers integrations with various providers, so you can choose the right one for you.
Frequently Asked Questions
Hvad er VoIP-opkald?
VoIP opkald refererer til at etablere lydopkald over internettet og dermed omgå telefonselskaber.
Hvordan fungerer et VoIP-opkald?
VoIP omdanner analoge lydsignaler til digitale, for at overføre datapakker over internettet og gøre det muligt for brugere at foretage og modtage opkald uden et telefonselskab.
Hvorfor skal jeg bruge VoIP til mit konferenceopkald?
VoIP giver dig mulighed for at foretage, modtage og optage krypterede konferenceopkald - det er ideelt, hvis du arbejder hjemmefra eller ikke vil gå glip af et opkald, når du ikke er på kontoret. Selvom du bruger en personlig telefon, giver VoIP dig mulighed for at bruge dit virksomhedsnummer. Det er et perfekt valg, hvis du også vil foretage gratis eller overkommelige internationale opkald.
Hvad er nødvendigt for at foretage VoIP-opkald?
Du har brug for en internettjeneste med en højhastighedsforbindelse og en VoIP-telefon, mens VoIP-software er nødvendig for at bruge VoIP-tjenester på desktop eller mobile enheder. Hvis du vil fortsætte med at bruge en analog telefon, skal du bruge en VoIP-adapter.
Hvordan ved jeg, om jeg har et VoIP-telefonopkald?
Det gør du ikke. Din VoIP-telefon eller en almindelig telefon med ATA, der ringer ved alle indgående opkald. Hvis du bruger en desktop- eller mobil VoIP-app, modtager du opkald via de pågældende app/apps.
Er VoIP-opkald gratis?
Det afhænger af udbyderen. Nogle tilbyder gratis opkald, herunder internationale opkald til bestemte lande, men de kommer typisk ikke med avancerede funktioner. Betalt tjenester giver adskillige funktioner til gavn for virksomheder, herunder bedre ydeevne og sikkerhed.
Hvis jeg har VoIP-tjeneste, hvem kan jeg så ringe til?
Det afhænger af din valgte service. Nogle udbydere begrænser dig til kun deres brugere, mens andre lader dig foretage lokale, langdistance- og internationale opkald til alle.
Efter at have læst om VoIP-opkald, kan du dykke dybere ind i emnet ved at udforske, hvad der ligger bag en VoIP-opkalder. Her kan du finde ud af, om det er mistænkeligt, hvis det er en VoIP-opkalder, og hvordan du kan blokere uønskede VoIP-opkald.
En anden spændende ressource er en grundig forklaring af VoIP, hvor du kan lære om, hvordan det fungerer, og hvordan du kan optimere din internetforbindelse til VoIP. Du vil også kunne se på fordele og ulemper ved at bruge VoIP, hvilket kan hjælpe dig med at tage bedre beslutninger om din telekommunikationsløsning.
Oplev fordelene ved SIP opkald, en fleksibel og omkostningseffektiv løsning til moderne forretningskommunikation. Lær hvordan Session Initiation Protocol kan forbedre dine VoIP-opkald, videochat, og videokonferencer med let opsætning og administration. Integrer SIP med LiveAgent for en effektiv kundeserviceoplevelse. Besøg for mere information!
Helpdesk-software ordforklaringsliste
Udforsk vores omfattende ordforklaringsliste for helpdesk-software og kundeservice på LiveAgent. Perfekt for nybegyndere, der vil forstå terminologien og forbedre deres kundeservicekundskaber. Besøg siden for at få styr på alle de vigtige termer!