Hvad er et VoIP PBX?
VoIP PBX, også kaldet IP PBX, er et forretningstelefonsystem, der transmitterer telefonopkald over et IP-netværk i stedet for via PSTN (Public Switched Telephone Network), eller det traditionelle kredsløbstilkoblede telefonnetværk. VoIP PBX kan implementeres på stedet eller i cloud (cloud-based PBX eller hosted PBX).
Hosted VoIP PBX er kendt for at være et af de mest fleksible og omkostningseffektive forretningstelefonsystemer.
Nogle af de største fordele ved at bruge hostet VoIP PBX er:
- færre vedligeholdelsesomkostninger
- lavere opkaldstakster for indenlandske og internationale opkald
- nem skalerbarhed
- øget mobilitet
- kompatibilitet med forskellige enhedstyper (fastnettelefoner, softphones, konferencetelefoner og mobile enheder)
- forbedret datasikkerhed
- intet behov for intern IT-infrastruktur
Hvad er forskellen på PBX og VoIP?
Både PBX (Private Branch Exchange) og VoIP (Voice over Internet Protocol) er forretningstelefonsystemer, der bruges til at opnå det samme slutmål – at foretage og modtage telefonopkald. Forskellen mellem dem ligger i, hvordan de fungerer og deres fordele og ulemper.
PBX analogt telefonsystem er forbundet til et lokalt offentligt telefonnetværk (PTSN) via en fastnettelefon. Den forbinder alle kontortelefoner på det samme netværk muliggør interne og eksterne opkald. Den tilbyder også adskillige funktioner, som ikke er tilgængelige på traditionelle telefoner (viderestilling af telefonopkald, IVR menu). PBX-systemer betragtes som pålidelige, sikre og giver høj opkaldskvalitet, men de indledende opsætnings- og vedligeholdelsesomkostninger er normalt høje.
VoIP-telefonsystemer omdanner analoge telefonopkald til IP-pakker, der sendes via internettet. Selvom det er en ret ny teknologi i telefonsystemer, viser den sig at være meget fleksibel, let skalerbar og mere omkostningseffektiv end PBX. VoIP-ydelse og lydkvaliteten af opkald kan dog blive påvirket af internetafbrydelser og forstyrrelser.
Hvad er PBX kompatibel med?
Et traditionelt PBX-system bruger fysiske telefonlinjer og er kompatibelt med analoge telefoner (fastnettelefoner). PBX forbinder telefoner og lokalnumre i en organisation til hinanden og uden for analoge linjer. Med et PBX-system kan en virksomhed have flere telefoner end telefonlinjer. Selvom PBX-systemer traditionelt brugte kobberbaserede fastnettelefoner, har VoIP ændret spillereglerne. I dag er en VoIP PBX (eller IP PBX) normalt kompatibel med en række SIP-telefoner og softphones.
Hvad er PBX hardware?
Traditionelle analoge PBX-telefonsystemer opretter forbindelse til det offentlige telefonnetværk (PSTN) via POTS-linjer (Plain Old Telephone Service). Et PBX-system håndterer opkald mellem telefoner og faxmaskiner ved at være fysisk forbundet til dem via kobberledninger. PBX-telefonsystemets hardware er typisk placeret i et kontors telekomskab eller et serverrum. Hardwaren skal opsættes, konfigureres og vedligeholdes af en virksomheds IT-medarbejdere. I tilfælde af brug af hostede PBX-systemer, er PBX-hardwaren placeret off-site, mens opkaldene omdirigeres til dine telefoner over internettet. Et hostet PBX-telefonsystem opsættes og vedligeholdes af virksomheden, der huser PBX-hardwaren.
Kræver VoIP en PBX?
VoIP fungerer uafhængigt og kræver ikke et PBX-telefonsystem for at fungere effektivt. VoIP har kun brug for en aktiv internetforbindelse og en VoIP-telefon. Nutidens VoIP-tjenesteudbydere kan tilbyde virksomheder de fleste PBX-funktioner uden at skulle have on-site PBX-hardware. Men hvis du vælger lokal IP PBX (VoIP-baseret PBX), vil systemet stadig kræve PBX. Men i stedet for fysisk at forbinde til PBX’en med kobberledninger, forbinder telefoner til PBX’en over internettet.
Hvordan fungerer IP PBX-telefonsystemet?
IP PBX-telefonsystemer foretager og modtager telefonopkald over internettet i stedet for de traditionelle telefonlinjer. Systemet omdanner analoge stemmesignaler til digitale pakker og dirigerer dem derefter til en VoIP-tjenesteudbyder for at administrere hvert opkalds igangsættelse og afslutning. IP PBX er baseret på SIP-standarder og kan være kompatibel med IP-telefoner, mobile enheder og softphones. IP PBX indeholder et indeks over alle brugere, telefoner og deres tilsvarende SIP-adresser.
Når en bruger foretager et opkald, kan PBX-serveren skelne mellem interne og eksterne opkald. Interne opkald dirigeres til SIP-adressen på telefonen eller brugeren, der modtager opkaldene. Eksterne opkald dirigeres gennem en VoIP-gateway eller en VoIP-tjenesteudbyder til den ønskede destination.
Hvad er forskellen på PBX og PABX?
PBX er en ‘Privat Branch Exchange’ og PABX står for en ‘Private Automatic Branch Exchange’. Forskellen mellem de to går tilbage til telefonsystemernes historie. Oprindeligt krævede et PBX-system, at omstillingstelefonister manuelt forbandt interne opkaldere til det rigtige lokalnummer. Det etablerede en forbindelse mellem to personer, der brugte POTS (Plain Old Telephone Service). Til sidst udviklede PBX sig til PABX, da elektronisk kobling blev tilgængelig. Det gjorde det muligt for brugere at ringe til et lokalnummer for at foretage et internt opkald uden at skulle bruge en operatør. Teknisk set, da ikke-automatiske PBX’er ikke eksisterer længere, er dagens PBX-systemer PABX.
Hvad er PBX-nummeret?
Et PBX-nummer er et telefonnummer, der gør det nemmere for en virksomhed at organisere indgående opkald. Ved hjælp af et PBX-nummer samler virksomheder alle deres indgående opkald til ét nummer og overfører derefter opkaldene til det rigtige kontor, afdeling eller personer. Et PBX-nummer kan programmeres til automatisk at omstille et opkald til et andet nummer, når det første nummer ikke svarer eller er optaget.
VoIP service providers offer greater flexibility
Curious about VoIP and how it can give you the ability to make affordable calls?
Se en video om VoIP PBX
Forbindelsen mellem Live Agent Helpdesk Software og en VoIP PBX (Private Branch Exchange) ligger i deres samarbejde om at strømline og optimere kundesupportdrift. Live Agent Helpdesk Software gør det muligt for virksomheder at yde realtids assistance og support til kunder gennem forskellige kommunikationskanaler. En VoIP PBX fungerer på den anden side som et centraliseret system til styring af telefonopkald i en organisation. Ved at integrere Live Agent Helpdesk-software med en VoIP PBX, kan virksomheder forbedre deres kundesupportfunktioner. Opkald foretaget til helpdesk kan effektivt dirigeres, stilles i kø og distribueres til tilgængelige agenter gennem VoIP PBX, hvilket sikrer, at kundeforespørgsler behandles omgående. Denne integration muliggør problemfri kommunikation, forbedret opkaldshåndtering og bedre koordinering mellem helpdesk-softwaren og VoIP-infrastrukturen, hvilket betyder øget kundetilfredshed og effektiv support.
Frequently Asked Questions
Hvad er et VoIP PBX?
VoIP PBX er et forretningstelefonsystem, der anvender VoIP-teknologi. Det adskiller sig fra et traditionelt PBX-system ved, at det transmitterer telefonopkald via IP-netværk snarere end gennem kredsløbstilkoblede telefonnetværk. VoIP PBX-systemer kan enten være lokale eller hostede (cloud-based).
Hvad er forskellen på PBX og VoIP?
PBX (Private Branch Exchange) er et forretningstelefonsystem, der er forbundet til et lokalt PSTN via fastnet og giver medarbejderne mulighed for at oprette forbindelse internt og eksternt. VoIP (Voice over Internet Protocol) bruger en internetforbindelse til at foretage opkald og anses for at være mere fleksibel, skalerbar og omkostningseffektiv end et traditionelt PBX-system.
Hvad er PBX kompatibel med?
Et traditionelt PBX-system anvender fastnettelefoner, der er lagt af telefonselskabet. Den er derfor kun kompatibelt med fastnettelefoner. Et VoIP-aktiveret PBX-system bruger dog digitale signaler i stedet for analoge, og det er normalt kompatibelt med en række forskellige SIP-telefoner og softphones.
Hvad er PBX hardware?
Traditionelle analoge PBX-telefonsystemer bruger kobberbaserede fastnettelefoner og hardware, der fysisk er placeret i en virksomheds teleskab eller et serverrum. PBX-hardwaren opsættes, konfigureres og vedligeholdes internt. Med hostede PBX-systemer, der kører ved hjælp af en internetforbindelse, er PBX-hardwaren placeret off-site og administreres af virksomheden, der huser hardwaren.
Kræver VoIP en PBX?
VoIP-telefonsystemer har ikke brug PBX for at virke. Du har bare brug for en højhastighedsbredbåndsforbindelse og en VoIP-telefon for at komme i gang. En typisk VoIP-udbyder kan tilbyde en række PBX-funktioner uden at skulle have intern PBX-hardware.
Hvordan virker IP PBX?
IP PBX-telefonsystemet arbejder med internettet i stedet for at bruge traditionelle telefonlinjer. Systemet fungerer ved at omdanne analoge talesignaler til digitale pakker og dirigere dem til en VoIP-tjenesteudbyder for at koordinere igangsættelse og afslutning af opkald.
Hvad er forskellen på PBX og PABX?
PABX (Private Automatic Branch Exchange) er udviklingen af traditionelle PBX-systemer, der krævede, at omstillingstelefonister manuelt forbandt opkald mellem lokalnumre. PABX automatiserede hele processen, da den elektroniske koblingsteknologi blev indført.
Hvad er PBX-nummeret?
Et PBX-nummer hjælper virksomheder med at organisere deres indgående opkald ved at samle alle indgående opkald til ét nummer og overføre dem til de rigtige personer eller afdelinger. Et PBX-nummer kan konfigureres til at omstille et opkald til et andet nummer, hvis det første nummer er optaget eller ikke besvares.
Efter du har læst om VoIP PBX, kan du dykke dybere ned i emnet ved at udforske Hvad er en VoIP-router?. Denne artikel vil guide dig gennem opsætning og fejlfinding af en VoIP-router, så du får mest muligt ud af dit system.
Hvis du er interesseret i at forstå mere om VoIP-tjenester, kan du læse Hvad er en VoIP-telefontjeneste?. Her kan du lære om forskellen mellem erhvervs- og private VoIP-tjenester samt udstyret, der kræves for at komme i gang.
Endelig, hvis du overvejer at skifte til VoIP-opkald, kan du finde nyttige oplysninger i Hvad er VoIP-opkald?. Artiklen vil besvare spørgsmål om, hvordan VoIP-opkald fungerer, og hvilke fordele der er ved at bruge dem til konferenceopkald.