Key takeaways
Pros
- Nemt at foretage opkald
- Tilgængelig for små virksomheder
Cons
- Ikke særlig brugervenlig UI
- Udgående opkald virkede ikke
- Ikke særlig god opkaldskvalitet
Kom godt i gang med 3CX call center-funktionen
For at tilmelde dig 3CX’s gratis konto, skal du registrere dig på deres hjemmeside. Når du har angivet oplysninger som dit navn, firma, det land, du befinder dig i, og dit foretrukne sprog, skal du vælge en af de tre prismuligheder.
Heldigvis var den første gratis, så jeg valgte den og genoptog registreringsprocessen. Jeg bekræftede min konto via e-mail, og lige efter det fik jeg tilsendt mine legitimationsoplysninger, en udvidelse, PIN-kode og webklient-login.
Så jeg loggede spændt ind på min nyoprettede 3CX-konto. Lige fra starten blev jeg mødt med muligheden for at downloade 3CX’s mobilapp.
For nu sprang jeg dette trin over. Jeg var dog glædeligt overrasket over, at det var så tilgængeligt fra begyndelsen.
Jeg så mig omkring og konfigurerede min konto til at foretage og modtage opkald, og så var jeg klar til at begynde at teste. I øverste højre hjørne af brugergrænsefladen kan du finde en dialer, en QR-kode til at downloade appen og 3CX’s vidensbase. Jeg kiggede hurtigt på supportdokumentationen bare for at sikre, at denne opkaldsfunktion var den rigtige til at foretage udgående opkald, bare fordi det virkede for nemt. Vidensbasen bekræftede, at det var den rigtige måde at igangsætte opkald på, så jeg gik i gang.
Og tænk bare, intet! Den begyndte ikke engang at ringe. Jeg mente, at jeg måtte have begået en fejl og prøvede et par gange til, men det eneste der skete, var et par mislykkede opkald i min opkaldslog. Som jeg lærte i første klasse, besluttede jeg at prøve de andre muligheder og lade problemområdet vente til senere.
Til min store overraskelse var det slet ikke et problem at foretage interne eller modtage indgående opkald. Opkaldskvaliteten var ikke den bedste, men den var ikke dårlig nok til at brokke sig for meget over. Så efter en kort pause var jeg der igen, for at finde ud af, hvorfor udgående opkald ikke fungerede. Jeg prøvede et par gange mere, før jeg begyndte at kigge på supportdokumentationen igen. Der var dog ingen mængde af fejlfinding, der kunne identificere og løse mit problem. Så jeg gik hen til Google for at tjekke med mine andre 3CX-brugere. Jeg indså hurtigt, at jeg ikke var den eneste, der oplevede dette problem. Selvom jeg prøvede nogle få forslagsforummer, løste det ikke mit problem.
Jeg prøvede en gang til ved at downloade desktop-appen. Nogle påstod, at det havde hjulpet dem, så hvorfor ikke?
Jeg installerede programmet, klikkede gennem konfigurationsguiden og tilsluttede det til webklientversionen af softwaren.
Brugergrænsefladen var lige så bare-bones som den i den browserbaserede app, hvilket ikke var nogen overraskelse. Jeg tjekkede hurtigt konfigurationen og prøvede det udgående opkald igen. Denne indsats førte kun til endnu et ubesvaret opkald uden at ringe. Efter at have surfet lidt mere på internettet måtte jeg give op.
3CX Call Center funktioner og implementering
Som jeg allerede har nævnt, er 3CX en ganske tilgængelig løsning, fordi den tilbyder en mobilapp på iOS og Android, en browserbaseret app og en desktopapplikation. At downloade hver af dem er en ligetil oplevelse, så du kan få dem op at køre meget hurtigt.
Udover de oplagte indgående og udgående opkald, lader 3CX dig opsætte en live chat-widget, integrere WhatsApp og Facebook, opsætte interne beskeder og sende e-mails til dine kolleger og kunder.
Du kan også oprette videoopkald ved hjælp af Meet-funktionen.
Mens du enten taler med et teammedlem eller en kunde, kan du vente, slå lyden fra, overføre, optage, bruge en video, starte et nyt opkald eller oprette en konference. Disse funktioner kan være ret nyttige i callcentre. Og det faktum, at de er tilgængelige lige i “opkaldsvinduet”, gør dem nemme at bruge i et tempofyldt miljø, som call center-agenter ofte er vant til.
I opkaldslisten kan du klikke på hver interaktion og undersøge dens detaljer, tilføje kontakten til din kontaktliste, starte et nyt opkald og arkivere interaktionen.
Ydeevne og anvendelighed
3CX er en software, der går lige til sagen. Systemet letter kundekommunikationen primært gennem telefonopkald, men det indeholder også nogle ekstra funktioner, der strømliner processen. Det har en forældet brugergrænseflade, der er meget bare-bones. Mens jeg navigerede var det ikke forfærdeligt, det var dog ikke min yndlingsoplevelse.
Opkaldskvaliteten var heller ikke den bedste, så hvis du leder efter en løsning, som dine agenter kan bruge til at forklare indviklede detaljer og give tekniske instruktioner og support på, er 3CX måske ikke den bedste. På den anden side kan antallet af funktioner inkluderet i opkaldsvinduet være meget nyttigt, når agenter skal løse flere opgaver på én gang.
Det var jo heller ikke helt min skyld, at jeg ikke var i stand til at finde ud af, hvorfor min udgående opkaldsindsats mislykkedes. Da jeg ikke var den eneste, der havde problemer med at få det til at virke, og bestemt ikke den eneste, der havde dette problem, siger det måske noget om den samlede oplevelse.
3CX priser
3CX har to separate priskategorier. Den ene er til en hostet løsning, og den anden er til den selvadministrerede løsning. Den største forskel er, at hvis du vælger den hostede løsning, administrerer 3CX systemet for dig. Hvis du beslutter dig for den selvadministrerede mulighed, er du ansvarlig for hele systemet. Med alle niveauerne stiger prisen med antallet af agenter, der bruger softwaren. Jeg vil diskutere priserne for 10 agenter, så hvis du planlægger at have et større team, vil du sandsynligvis skulle betale mere.
Hosted
- Startup Free
Det gratis prisniveau inkluderer 1 ringegruppe, 1 automatisk assistent, videokonferencer med op til 25 deltagere, live chat, teambeskeder og WhatsApp-integration. Du kan bruge denne prispakke til op til 20 brugere.
- Startup Pro
Startup PRO-pakken inkluderer alt fra FREE niveau, plus multi-level IVR, routing af ferie- og arbejdstimer, opkalds- og chatrapportering, voicemail-til-sms og mere. Dette niveau er begrænset til et maksimum på 20 agenter og koster €175 pr. agent pr. måned.
- Dedicated Pro
Dette prisniveau vil koste dig €295 pr. agent pr. måned for 4 sim-opkald. Blandt dets funktioner er der en dedikeret hostet instans, CRM-integration, SMS og MMS, videokonferencer med op til 100 deltagere, Microsoft 365-integration og mere.
- Dedicated Enterprise
For €330 pr. agent pr. måned for 4 sim-opkald giver Dedicated Enterprise-niveauet dig mulighed for at bruge alt fra Dedicated Pro-pakken plus nogle ekstra funktioner som færdighedsbaseret routing, videokonferencer med op til 250 deltagere, start/stop optagelsesrettigheder og mere.
Self-managed
- Dedicated Pro
For €145 pr. agent pr. måned for 4 sim-opkald inkluderer denne mulighed hosting på din private cloud på Amazon, Azure og Google, CRM-integration, opkaldskøer, hot desking, opkaldsflowdesigner, WhatsApp-integration, whisper og barge in-funktionalitet, videokonferencer med op til 100 deltagere og meget mere.
- Dedicated Enterprise
Det dyrere selvadministrerede niveau koster €180 pr. agent om måneden for 4 sim-opkald. Med denne pakke kan du nyde alle funktionerne fra det tidligere niveau, plus færdighedsbaseret routing, videokonferencer med op til 250 deltagere, et brugerdefineret IP-telefonlogo og mere.
Konklusion
Min overordnede oplevelse med 3CX’s callcentersoftware var noget klumset. På trods af bekvemmeligheden ved nogle funktioner, undrer jeg mig over, hvorfor denne tankeproces ikke blev implementeret i hele brugergrænsefladen.
Jeg skal selvfølgelig nævne min uheldige oplevelse med udgående opkald. Mens jeg skrev denne anmeldelse gik jeg tilbage mange gange og forsøgte at finde ud af det igen og igen. Uden held, så jeg må konkludere, at 3CX’s udgående opkaldsfunktion som minimum er defekt. Opkaldskvaliteten var heller ikke noget at skrive hjem om, men hvis du bare prøver at foretage en hurtig salgstale til dine kunder, tror jeg det kan fungere fint.
Og det er her, jeg vil stoppe denne anmeldelse. Mens 3CX’s callcenter er helt fint i nogle aspekter, er det utilstrækkeligt i andre.
Frequently Asked Questions
Jeg har problemer med forbindelsen.
Problemer med en forbindelsen kan skyldes netværksproblemer eller forkerte firewallindstillinger. For at løse dette problem skal du kontrollere din netværksforbindelse og sørge for, at dine firewall-indstillinger tillader, at 3CX callcenter kører problemfrit.
Jeg oplever dårlig opkaldskvalitet.
Dette problem kan være forårsaget af lav båndbredde, overbelastning af netværket eller forældet hardware. For at løse dette problem kan du tjekke din internetforbindelse og båndbredde tilgængelighed. Derudover skal du sikre dig, at du bruger de nyeste hardware- og softwareversioner.