Key takeaways
Pros
- Gratis plan tilgængelig
- Nem at navigere
- Masser af funktioner ved den gratis plan
Cons
- For få vejledninger
- Problemer med at godkende kreditkort- og momsnummeroplysninger
- Skabeloner er for grundlæggende (ikke nødvendigvis en ulempe)
- Udfordrende integration med tredjepartsapps
Kom godt i gang med IBM Watson Assistant-funktionen
IBM Watson AI Assistant chatbot-software kan forstå dine anmodninger, tilpasse sig dit domæne, genkende almindelige svar, håndtere naturlige samtaler uden at gå i stykker og meget mere. Derudover kan AI-bot fra IBM implementeres til flere sociale mediekanaler, somIntercom, Slack, Facebook Messenger, SMS with Twilio,, WhatsApp og endda Amazon Alexa.
For at komme i gang med softwaren, gik jeg ind på webstedet for at tilmelde mig chatbot og begyndte registreringsprocessen. For at bruge chatbot skal du oprette en IBM Cloud-konto ved at oplyse følgende detaljer:
- e-mailadresse (skal bekræftes, før du går videre med tilmeldingsprocessen),
- for-og efternavn,
- land eller region.
Du vil også blive bedt om at acceptere vilkårene og betingelserne og acceptere at modtage markedsføringsoplysninger (sidstnævnte er valgfrit).
I den næste fase vil du blive bedt om at gennemgå forskellige meddelelser om databeskyttelse og acceptere databehandling. Når det er gjort, skal du bekræfte din identitet. Endnu en gang blev jeg bedt om at give forskellige detaljer, såsom ønsket kontotype, virksomhedsoplysninger, faktureringsoplysninger og kreditkortoplysninger. Det gjorde mig en smule modløs lige her i begyndelsen, da jeg bare ville teste chatbot. At give så følsomme oplysninger som kreditkort var ubelejligt for mig.
Til min store overraskelse skete der noget skuffende. Jeg kunne ikke godkende nogen af mine kreditkort, da jeg oprettede kontoen. Og det var også umuligt at verificere mit momsnummer i nogen af konfigurationerne, hvilket irriterede mig endnu mere. På grund af dette tog hele registreringsprocessen omkring en time, og jeg må indrømme, at det var ingen dans på roser. Jeg forventede ikke disse problemer, og alligevel dukkede de op. Det kan være, fordi mine kort og firma er registreret i Polen, men det burde ikke være et problem. Tilmelding bør ikke udgøre nogen problemer for dig, selvom du er ny til disse typer værktøjer, så længe du har legitimationsoplysninger, som IBM accepterer.
Hvad angår grænsefladen, var den ret brugervenlig. Selvom jeg ikke er en stor fan af de mørke farver, som IBM bruger, var det nemt at navigere gennem værktøjet uden problemer.
IBM Watson Assistant funktioner og implementering
Efter nogle problemer med registreringsprocessen, var det endelig tid til at opleve alle de funktioner, som IMB Watson Assistant tilbyder. Jeg var især spændt på at teste dem, da de anmeldelser, jeg havde læst før, var en blandet landhandel.
Jeg startede med at kigge rundt i appen for at se, hvordan UX og det visuelle design er. Efter at have været skeptisk over for de mange mørke farver, blev jeg glædeligt overrasket over at se, at det ikke føltes så skræmmende, som jeg havde troet.
Jeg vil ikke sige, at det var meget nemt at finde alt hurtigt, men efter et stykke tid blev jeg fortrolig med det. Noget, der udfordrede mig, var at integrere værktøjet med andre tredjepartsapps. Hvis du ikke har erfaring med APIs og integrations, kan du fare vild her.
IBMs chatbot tilbyder en bred vifte af funktioner inden for den gratis plan, som du kan drage fordel af, såsom:
- webchat,
- SMS og MMS,
- integrering af meddelelseskanaler,
- custom channel API,
- op til 1000 månedlige aktive brugere,
- 3 assistenter,
- 7 dages analytics dataopbevaring
- industriens førende NPL (naturlig sprogbehandling),
- customer service desk integrationer,
og mere.
For så vidt angår de problemer, jeg stødte på, var der et. Selvom jeg ikke vil sige, at det var et problem med chatbot, men snarere min erfaring med at bruge andre chatbots. Det problem, jeg havde, var, at chatbot efter min mening havde for basale skabeloner. Det er måske ikke et problem for alle. Jeg havde nok bare forventet mere af en chatbot leveret af et firma som IBM.
Noget andet jeg synes var skuffende, var manglen på vejledninger, der helt sikkert ville have gjort onboarding-processen mere behagelig for mig. Sammenlignet med nogle andre løsninger, jeg havde testet, har udviklerne af IBMs chatbot noget at indhente. Selvom der er nogle vejledninger, føler jeg, at de kunne være bedre for brugeren.
Ydeevne og anvendelighed
Samlet set er chatbot fra IBM relativt nem at bruge, og du kan teste resultaterne, når du har konfigureret den. Derudover tager træning af modellen ikke meget tid. Efter at have testet chatbot på en af mine testwebsteder, var jeg ret tilfreds med resultaterne. Desuden var jeg glad for at se, at chatbot altid var i stand til at forstå og reagere præcist på brugerinput, selvom det var komplekst.
IBM Watson Assistant pris
Først og fremmest tilbydes IBM Watson Assistant i en helt gratis version. Derudover kan brugere abonnere på betalte planer. Nedenfor er alle tilgængelige planer og deres detaljer.
Lite plan ($0/måned)
Denne plan tilbyder en hel del funktioner med hensyn til varietet. Nogle eksempler omfatter webchat, SMS og MMS, integrationer med meddelelseskanaler, tilpassede kanal-API’er og op til 1000 månedlige aktive brugere.
Plus plan (fra $140/måned)
Fra $140 pr. måned har vi Plus-planen. Det er en god blanding mellem den gratis- og enterpriseplanen. Dens nøglefunktioner inkluderer 30 dages opbevaring af analysedata, 24 timers sessionstimeout-grænse og muligheden for at søge gennem eksisterende indhold.
Enterprise plan (kundetilpasset pris/måned)
For at få adgang til endnu flere funktioner kan du abonnere på IBMs Enterprise-plan, som har en kundetilpasset pris. Bortset fra det, der allerede er inkluderet i de foregående 2 planer, giver enterprise-muligheden dig adgang til dataisolering, onboarding-support, batch intent classification, HIPAA, uptime SLA, segmentintegration og mere.
Konklusion
For at opsummere alt, nød jeg virkelig at teste IBM Watson chatbot. Efter min mening vil dette værktøj (i dets gratis version) være nok for enhver, der tager deres allerførste skridt med chatbots, såvel som dem, der ønsker at have lidt mere avancerede muligheder. Da værktøjet tilbyder en gratis prøveperiode og endda en gratis plan, vil det vel ikke skade dig meget, hvis du beslutter dig for at give det en chance, selv hvis du ikke ender med at kunne lide det.
Frequently Asked Questions
Jeg vil oprette en gratis IBM Cloud-konto uden at angive kreditkort- eller faktureringsoplysninger.
Du kan ikke oprette en gratis IBM Cloud-konto uden at angive faktureringsoplysninger. IBM Cloud tilbyder dog et gratis serviceniveau, der giver brugerne mulighed for at prøve nogle af deres tjenester gratis. For at få adgang til det gratis niveau skal brugerne angive faktureringsoplysninger, men IBM vil ikke debitere dem for at bruge tjenesterne inkluderet i den gratis version, så længe de holder sig inden for dens begrænsninger.