Key takeaways
Pros
- Gode rapporteringsfunktioner
- Bred vifte af integrationer
- Let at implementere
- Chatbot for artikelanbefalinger
Cons
- Høje, konkurrencedygtige priser
- Det tager tid at lære alle funktionerne ordentligt
- Ikke særlig attraktivt brugerdesign
Kom godt i gang med Zendesk chatbot-funktionen
For at komme i gang med Zendesks chatbots gik jeg på deres hjemmeside og klikkede på knappen “Gratis prøveversion”. Det var her, jeg kunne starte registreringsprocessen. I alt tog det mig omkring 20 minutter. Det var længere i forhold til at registrere hos andre løsninger, hvoraf nogle blot tog et par minutter. Alligevel syntes jeg det var okay. Det er værd at bemærke, at jeg måtte vente i omkring 18 minutter for at få min bekræftelses-e-mail. Det var det, der gjorde tilmeldingsprocessen så lang. Når du opretter din konto for at drage fordel af en prøveperiode, bliver du bedt om at angive følgende detaljer:
- arbejdsmail
- fornavn
- efternavn
- telefonnummer
- firmanavn
- antal ansatte
- ønsket brugstilfælde
- sprog
- adgangskode
Generelt set stødte jeg ikke på nogen problemer under tilmeldingsprocessen undtagen de øjeblikke, hvor jeg troede, at min bekræftelses-e-mail ikke ville ankomme. Jeg vil sige, at processen bestemt er let for nybegyndere, så du bør ikke finde det for svært.
Lige efter registreringen blev jeg mødt med nogle måder at forbedre oplevelsen af min prøveperiode på. Ved at svare på 4 simple spørgsmål fra Zendesk, var jeg i stand til at lave nogle positive ændringer til min prøveversion, som ville få mig til at nyde det mere.
Spørgsmålene var:
- Har du nogensinde oprettet en kundesupportløsning?
- Hvornår planlægger du at lancere?
- Hvor mange agenter vil bruge Zendesk?
- Hvordan kontakter kunderne dig?
Jeg fandt det nyttigt, at Zendesk stiller disse spørgsmål for at hjælpe mig med at drage fordel af prøveversionen på den bedst mulige måde.
Zendesk chatbot funktioner og implementering
Endelig efter at være kommet igennem registreringsprocessen, var jeg i stand til at dykke dybt ned i Zendesks funktioner og alt det, der havde med implementering at gøre.
Først og fremmest må jeg indrømme, at jeg ikke er den største fan af Zendesks visuelle design. Det er ret afstumpet og grimt. Det tager tid at lære, hvor alle funktionerne er, selv på trods af de små, korte vejledninger i form af pop-ups og videoer. Det, at alt næsten er den samme farve gør, at de forskellige muligheder blandes sammen, hvilket skaber en følelse af, at det er overvældende og at man er fortabt.
Hvad angår de tilgængelige funktioner, blev jeg positivt overrasket over et par stykker. For det første kan du oprette en svarbot med artikelanbefalinger til dine kunder, hvilket jeg synes er fantastisk. For det andet er det muligt at integrere Zendesk med et godt udvalg af værktøjer, mange mennesker bruger hver dag, som Slack eller Shopify.
Når det kommer til implementering af chatbot, fandt jeg ikke noget, jeg kunne klage over her. Ved at følge instruktionerne fra Zendesk, var jeg i stand til at navigere gennem hele processen ret nemt og uden større indsats.
Ydeevne og anvendelighed
Zendesk chatbots bruger kunstig intelligens og maskinlæring til at håndtere kundeforespørgsler automatisk. De kan besvare en lang række spørgsmål, hvilket giver agenter mulighed for at fokusere på mere komplekse opgaver. Da chatbot trænes med flere eksempler på spørgsmål og svar, kan dens ydeevne efter min mening forbedres med tiden.
I det hele taget kan jeg som bruger af Zendesk chatbot rapportere, at jeg har haft flere positive end negative erfaringer med værktøjet, når man ser på dets ydeevne og anvendelighed. Jeg fandt det nyttigt og effektivt til at håndtere kundeforespørgsler, og nemt at bruge.
Selvom chatbot lejlighedsvis kan kæmpe med at forstå mere komplekse eller unikke forespørgsler, klarer den sig generelt godt. Samlet set kan jeg se chatbot som en værdifuld tilføjelse til kundesupportteams. Jeg tror også, det kan hjælpe virksomheder med at forbedre deres effektivitet og yde bedre service til deres kunder, hvis de har budgettet til at bruge dette værktøj.
Zendesk bot pris
Først og fremmest tilbyder Zendesk ikke nogen gratis planer, hvilket er lidt af en skam. På den anden side kan du dog glæde dig over at høre, at der er en 14-dages gratis prøveperiode tilgængelig for alle typer planer undtagen den dyreste. Flere detaljer om de særlige prisplaner kan findes nedenfor.
Suite Team ($49/agent/måned)
Suite Team er den billigste plan, der tilbydes af Zendesk. Inde i den kan du finde funktioner som e-mail, tale- og SMS-support, beskeder på tværs af web, mobil og sociale platforme samt et enkelt help center. Du kan også indstille op til 50 AI-drevne automatiske svar.
Suite Growth ($79/agent/måned)
Dernæst er der Suite Growth-planen til $30 mere til $79 pr. agent pr. måned. Med denne prisstigning kommer der yderligere funktioner. For eksempel er der op til 100 AI-drevne automatiske svar og flere help-centre til at oprette selvbetjeningsartikler til dine kunder.
Suite Professional ($99/agent/ month)
Zendesk også en Suite Professional-plan til $99 pr. bruger månedligt. Der er en større forskel i rækken af funktioner mellem denne og Suite Growth-planen sammenlignet med Suite Growth- og Suite Team-planerne.
Suite Enterprise ($150/agent/ month)
Suite Enterprise er et abonnement dedikeret til virksomheder. Nogle af de tilgængelige funktioner i denne er robuste API’er, dashboards for live agentaktivitet, live datadeling, tilpasselig branding og mere.
Det bliver endnu mere kraftfuldt ($215/agent/måned)
Sidst men ikke mindst, for over $200 pr. bruger hver måned kan du nyde endnu flere funktioner end med nogen anden plan. Hvis de tidligere planer ikke falder i din smag, gør denne måske.
Konklusion
I det hele taget har det været en positiv oplevelse for mig at bruge Zendesk chatbot-software. Chatbotten har været i stand til at håndtere en stor mængde henvendelser, hvilket har gjort, at jeg kunne fokusere på mere komplekse opgaver. Chatbot’ens maskinlæringsfunktioner har også givet den mulighed for at forbedre sin ydeevne med tiden, hvilket har ført til en bedre oplevelse. Hvad jeg dog ikke kan lide ved det, er de høje priser, som kan afskrække mange, især små virksomheder. Derfor er det vigtigt at overveje at se på et andet Zendesk-alternativ på markedet, som kan være mere omkostningseffektivt, især for mindre virksomheder med et strammere budget. Alt i alt har chatbot været interessant at prøve og gennemgå. Du vil kunne lide det, hvis du ikke har et meget lille budget, og du er villig til at bruge lidt tid på at lære alle funktionerne at kende.