Key takeaways
Pros
- Fantastisk interface og nem navigation
- Implementering er ikke så svær
- Gode indstillingsvalgmuligheder for live chat
Cons
- Manglende vigtige live chat funktioner
- Stærk vægt på brug af chatbot
- Det kan blive meget dyrt
Kom i gang med PipeDrive live chat
Pipedrive er en velkendt software til styring af kunderelationer, der kan fungere som en live chat-software. Den tilbyder et pålideligt og nyttigt funktionssæt, der kan dække alle dine CRM-behov. I denne anmeldelse vil vi dog tage et kig på live chat og dens funktioner og finde ud af, hvordan de fungerer, og hvor nemme de er at bruge. Lad os komme igang.
Det er hurtigt at komme i gang med PipeDrive, og du mangler nu kun en kort registrering. Når du er færdig med det, kan du begynde at tage et kig rundt i dashboard. PipeDrive er ikke en dedikeret live chat-løsning, så brugerne bliver præsenteret for et væld af muligheder og værktøjer. Grænsefladen ser dog ret pæn ud. Det er meget velpoleret, overskueligt og det ser bare målrettet ud, så du burde ikke have nogen problemer med at få adgang til den funktion, du leder efter.
For at finde live chatten måtte jeg kigge i en guide, da der ikke er nogen synlig mulighed for at tilføje den i menusektionen til venstre eller andre steder i grænsefladen. Det var dog ikke svært at finde. Du skal bare gå til sektionen Leads i menuen, vælgeLive Chat, og aktivere LeadBooster. PipeDrive vil vise dig, at LeadBooster og Live Chat kræver et månedligt abonnement på $39 pr. måned, og bagefter kan du begynde at tilpasse din live chat-widget.
Funktioner og brugergrænseflade
I det næste afsnit vil PipeDrive tvinge dig til at definere din chatbot (selvom du ikke vil). Afsnittet spørger dig efterfølgende om formålet med din livechat, og du kan vælge, om du vil generere flere leads, booke flere møder eller kvalificere og dirigere leads. Endelig er der en mulighed for at have live-samtaler med kunder, så sørg for, at du vælger denne mulighed, hvis du ikke er interesseret i en chatbot.
Det næste, er flow-konfigurationen. Da dette er PipeDrives speciale, kan du ikke rigtig springe denne proces over; du skal konfigurere det indledende flow gennem et system svarende til IVR-routing. Du vil blive præsenteret for en visuel repræsentation af muligheder og handlinger, du kan automatisere med din live chat. Heldigvis vil du, hvis du beslutter dig for bare at gemme ændringerne uden at konfigurere noget, være OK, fordi PipeDrive tilbyder et foruddefineret chatflow med det samme. Der er dog stadig en vis automatisering i gang, og den kan ikke slås fra. Som en sidebemærkning vedrører dette kun de væsentlige samtaler.
Selvom jeg helt ærligt kan sige, at PipeDrive-flowfunktionerne er meget godt designet, er det en skam, at applikationen faktisk tvinger dig til at bruge en chatbot. Vi vil tage et kig på PipeDrive chatbot i en separat anmeldelse, så lad os holde fokus på implementeringen af PipeDrive live chat. Når du er tilfreds med dit flowdesign, kan du vælge fanen Installation og vælge mellem forskellige muligheder, herunder WordPress, Squarespace, Google Tag Manager, Wix eller manuel installation. Jeg valgte manuel installation til formålet med denne anmeldelse.
PipeDrive-webstedet angiver ikke de nøjagtige tilgængelige live chat-funktioner, med undtagelse af chatbot og integration med resten af CRM-værktøjssættet til at producere flere kundeemner. Det næste afsnit viser dig oplevelsen af at arbejde med PipeDrive live chat fra begge sider, og vi gennemgår alle tilgængelige funktioner.
Live chat ydeevne og brugeroplevelse
Live chat-widget passer perfekt til min hjemmeside, ligesom jeg designede den. Jeg brugte også muligheden for at tjekke om den manuelle integration er blevet rettet i PipeDrive. Da live chat-widget var oprettet og klar på mit testwebsted, klikkede jeg på widget og behandlede de foruddefinerede chatbot-spørgsmål. Jeg valgte svaret for at tale med en repræsentant (mig selv) og ventede, indtil de (jeg) besvarede min henvendelse.
Efter at jeg klikkede på muligheden for at chatte med et salgsteam (som jeg udfyldte prædefineret), viste live chat en animation af tre prikker ud for at angive, at nogen svarer, selvom det er en chatbot. Dette er her for at skabe en mere menneskelignende oplevelse, men jeg tror ikke, nogen vil tro på det. Systemet fortalte mig, at jeg skulle vente på en repræsentant. Det var her, at jeg modtog en notifikation i live chat-sektionen af PipeDrive. Du kan se det under fanen Unassigned og tildele det til dig selv, før du kan svare.
Jeg begyndte at skrive for at tjekke, om PipeDrive-livechat understøtter en indtastningsvisningsfunktion i realtid, men det gør den desværre ikke. Samlet set er livechatten for fokuseret på chatbot-oplevelsen, og den forsømmer faktisk live chat-delen lidt. Der er ingen vedhæftede funktioner overhovedet tilgængelige, så denne live chat er udelukkende til skriftlig kommunikation. Dette er en tilstrækkelig mulighed for de fleste brugere, men det er altid rart at have yderligere funktioner. Uden vedhæftede filer kan brugerne blive tvunget til at skifte frem og tilbage mellem live chat og e-mail eller enhver anden kommunikationskanal, der understøtter vedhæftede filer.
Der er dog noget nyttige tekstformateringsfunktioner – fed, kursiv og listepunkter. Jeg kan ikke forestille mig mange brugstilfælde til disse, men de kan bestemt være meget nyttige, når man skal forklare processer eller ligefrem skrive en vejledning som en live chatbesked til en kunde. Det er stort set det, når det kommer til de synlige funktioner. Du får også nogle muligheder for at tilføje kontaktoplysninger og gemme kundeemnet på dit system. Der er også en tilføjelse til sporing af webbesøgende, men den er også skjult bag en betalingsmur og koster hele $49 om måneden. Mange live chat-software tilbyder denne funktion som en del af aftalen ud af boksen uden ekstra gebyr.
Samlet set havde jeg meget større forventninger til PipeDrive live chat. Det er nemt at implementere, hvis du har brug for det, men funktionerne er simpelthen undervældende og nogle gange dyre. Der er bare ikke meget, du kan gøre bortset fra at chatte, og selv den smule bliver på en måde taget fra dig gennem PipeDrives insisteren på at tvinge nogle chatbot-funktioner ind i aftalen. Live chat-funktionen i PipeDrive er kun en supportfunktion, ikke en hovedfunktion, hvilket gør det hele til et forståeligt valg.
Priser
PipeDrive tilbyder fire prissætningsmuligheder, men live chat er knap nævnt, da dette ikke er det primære fokus for denne software. Hver plan tilbyder en række funktioner, og den opskaleres, efterhånden som priserne går op. Husk, at nogle tilføjelser kan koste dig yderligere, og de er muligvis ikke inkluderet i den endelige pris. Lad os se på tilbuddene.
Essential
Essential-planen koster 14,90 $ pr. måned pr. bruger, og den tilbyder funktionerne til lead-, deal-, kalender- og pipelinestyring. Enkel dataimport og nem tilpasning er også en del af aftalen, samt 24/7 support og 300+ integrationer.
Advanced
Advanced plan koster $24,90 per måned per bruger. Det tilbyder fuld e-mail-synkronisering med skabeloner og planlægning, gruppe-e-mailing plus open og click tracking, samt en workflow-bygger med udløste automatiseringer.
Professional
Professional plan koster $49,50 pr. måned pr. bruger, og den kan tilbyde dig en funktion til at oprette, administrere og eSign-dokumenter og kontrakter, indtægtsprognoser, prognoser og forbedrede brugerdefinerede rapporteringsfunktioner.
Enterprise
Denne plan koster $99 per måned pr. bruger. Oveni alle tidligere funktioner får du ubegrænset brugertilladelse og synlighedsindstillinger, yderligere og øgede sikkerhedspræferencer, implementeringsprogram og telefonsupport og ingen grænser for brug af funktioner.
Konklusion
PipeDrive er en fantastisk tilføjelse til enhver virksomhed, som en CRM-løsning, men dens live chat-funktioner er mere en eftertanke. Livechat presser brugen af chatbot, men den mangler nogle væsentlige live chat-funktioner, mens den skjuler nogle vigtige bag en betalingsmur. PipeDrive live chat er på ingen måde dårlig, den er bare ikke avanceret nok til at konkurrere med de bedste. Hvis dit primære mål er CRM, og live chat ikke er af væsentlig betydning, kan du ikke gå galt med PipeDrive. Hvis du vil fokusere mere på live chat kommunikation, bør du overveje andre løsninger.
Frequently Asked Questions
My PipeDrive live chat modtager ikke beskeder.
Først og fremmest skal du tage et kig på din chatbot-konfiguration og tjekke for eventuelle fejl i flow. Sørg for, at flow er korrekt og aktiveret i dine indstillinger. Tag desuden et kig på fanen live chat og tjek om din status er online. Det sidste almindelige problem, og et af de enkleste at løse, er at opdatere din side med live chat-widget, der allerede er integreret. Dette alene kan forårsage, at beskeder ikke bliver leveret korrekt, og det er et problem, der nemt kan undgås.
Hvordan tilføjer jeg en PipeDrive live chat uden en chatbot til min hjemmeside?
Det er ikke muligt helt at slippe af med chatbot-funktionen, og det er nødvendigt at tilføje mindst et grundlæggende flow. Du kan minimere automatiseringen ved at holde dit brugerdefinerede flow kort og tilføje live chat-muligheden direkte. Du kan desuden vælge en forudindstilling, som tilbyder minimum chatbot-interaktion.