Key takeaways
Pros
- Nem integration
- Fantastiske avancerede tilpasningsmuligheder, der lader dig gå i dybden
- Cool in-chat-funktionalitet for agenter og kunder
Cons
- Mindre fleksible priser med forudbestemte brugersæder
- Grænsefladen kan være lidt forvirrende (det er dog stadig fantastisk)
Kom godt i gang med Userlike live chat
Userlike er en dedikeret live chat software fokuseret på at levere en pålidelig live chat løsning til salg og kundeservice. Det tilbyder en samlet løsning, der bringer en pålidelig live chat til dit websted sammen med avancerede tilpasningsmuligheder, analyser, rapporteringsfunktioner og meget mere. I dag afprøver vi Userlike live chat for at se, hvordan den fungerer i aktion.
Lige fra starten er Userlike pærelet. Du behøver kun at tilmelde dig en gratis prøveperiode eller vælge en plan, hvis du er interesseret i det lige fra starten. Som med de fleste software, vil Userlike stille dig et par spørgsmål om dit brugsformål og om din virksomhed. Det er en nem proces, og du klare det meget hurtigt. Bagefter vil du blive præsenteret for en velkomstvideo, der vise dig det hele. Du kan springe det over, hvis du vil, men det er værdsat at have en startguide lige fra start.
Du kan begynde at opdage grænsefladen, som er meget flot. Den bruger diskrete farvetoner med grå nuancer, og det er ikke fyldt med unødvendige elementer og muligheder. Alt ser ud til at være let tilgængeligt lige fra starten. Hoveddashboardet viser statistik, og du får en hurtig startguide i nederste højre hjørne for at hjælpe dig med at blive fortrolig med grænsefladen endnu hurtigere. Det er veldesignet, og nogle andre løsninger kunne lære af denne brugercentrerede tilgang.
Menuen til højre viser hele det tilgængelige Userlike-værktøjssæt, inklusive chatværktøjerne. Når du klikker på elementet, kan du blive lidt skuffet over den forvirrende visning. Den viser kun samtalestatistikker. Der ser dog ikke ud til at være en måde at oprette eller tilføje en live chat på, hvilket fører til en længere søgning rundt i grænsefladen. Den faktiske mulighed er skjult under menuen Channels, hvor du kan oprette nye webstedswidgets.
Jeg kan med glæde sige, at resten af processen er meget mere intuitiv. Når du klikker på Add widget, kan du vælge formålet, sproget og widgettype. Indstillingen widget-type har nogle tilgængelige forklaringer for at hjælpe dig med at finde ud af, hvad forskellen er på dem, men selve navnene er ret selvforklarende. Når du er færdig med dette afsnit, mangler du bare at integrere widget eller konfigurere den først.
Tilpasningsmulighederne er ret store. Der er generelle indstillinger, udseendemuligheder, formuleringsmuligheder for næsten alle spørgsmål og elementer i chat, chatadfærd og routing og meget mere. Det er ulig noget, jeg har set hidtil, selvom jeg ikke tvivler på, at der er mange andre chatløsninger med et så omfattende konfigurationsudvalg. Selvom det er fantastisk at have en masse tilpasningsmuligheder, bliver det en lille smule trættende at gennemgå dem alle, og jeg tror, at nogle af dem ikke er helt nødvendige. Uanset hvad, bifalder jeg anstrengelserne.
Når du er færdig med hele tilpasningen og konfigurationen, er det tid til at installere chat-widget. Siden præsenterer en installationsmulighed ved at kopiere en live chat-kode direkte til din hjemmeside. Der er også en knap, der hjælper dig med at kontakte din hjemmeside-programmør for at gøre det for dig, som fører dig til en simpel kontaktformular, hvor du kan sende anmodningen til din programmørs e-mailadresse. Jeg valgte selv at gøre det, så jeg kopierede og indsatte koden på min testhjemmeside. Alt fungerede uden problemer, og jeg var klar til at begynde at teste. Men lad os først se på, hvad vi kan forvente af Userlike live chat-funktionerne.
Funktioner og brugergrænseflade
Userlike tilbyder et varieret og unikt sæt funktioner på mange områder, og det forsøger at gøre noget nyt til live chat-spillet. Live chat understøtter chat-videresendelse, som giver dig mulighed for at overføre chats til en anden kollega. Dette minder ret meget om billetoverførsler i billetsoftware, hvilket er ret nyttigt i mange situationer. Userlike tilbyder også en mulighed for at vælge de vigtigste færdigheder for hver chatagent, så kunderne kan vælge, hvilken ekspert de vil tale med. Denne mulighed ses også i billetsoftware, og den er kendt som chat-routing. Det er en fantastisk funktion at have i live chat og endnu bedre at se den med yderligere routingmuligheder baseret på færdigheder.
En anden nævneværdig funktion kaldes Sticky chat, og det er en anden smart routing-funktion, der forbinder kunder med agenter, de tidligere har chattet med. Det gør det nemmere for agenter at genkalde kunden og de oplysninger, der udveksles under chat. Dernæst er der funktionerne til Smart kundeprofiler, som automatisk opbygger kundeprofiler, hvis den besøgende på webstedet, der engagerer sig i din chat, beslutter at give dig en e-mailadresse. Userlike understøtter også en vis grad af automatisering, hvor du kan tilpasse offline beskeder, velkomstbobler, videresende beskeder og meget mere.
Userlike tilbyder også en feedback-funktion og post-chat-undersøgelser, der kan tilpasses med dine egne spørgsmål og svar. Udover det kan du aktivere proaktive chatinvitationer eller konfigurere chatrouting for at sikre, at kundesamtalerne går til de rigtige agenter. Denne funktion er forskellig fra agentfærdighederne nævnt ovenfor, og den ligner klassiske routing-muligheder, du måske kender fra forskellige chatløsninger eller IVR-software. Der er masser af andre Userlike funktioner at se, og alle fungerer ret godt.
Live chat ydeevne og brugeroplevelse
Nu skal du teste live chat-widget. Jeg testede livechat fra begge sider af oplevelsen, så du kan få en idé om agent- og kundesiden samtidigt. Jeg klikkede på chat-widget og startede en ny samtale, som fik den automatiske velkomstbesked til at dukke op med det samme. Jeg bemærkede dog også, at den nævnte, at alle agenter er offline (selvom jeg i øjeblikket var logget ind i Userlike-applikationen som agent). Jeg opdagede, at årsagen til dette er, at jeg ikke var direkte i sektionen All conversations i appen, så sørg for at undgå denne fejl. Du kan selv tildele en chat her.
Efter selv at have tildelt den chat, begyndte jeg at svare den besøgende. Jeg må sige, at hastighederne er i orden, og du behøver ikke vente for længe på, at beskeder leveres. Den første jeg lagde mærke til var, at Userlike ikke tilbyder en indtastningsvisningsfunktion i realtid, men dette er ikke en nødvendig funktion for den korrekte drift af enhver live chat. Det ville bare være rart at have. Automatiseringen ser dog ud til at fungere meget godt, da chat-widget automatisk sender beskeder i længere inaktive perioder på agentsiden. Dette er alt sammen en del af opsætningen, og det fungerer godt.
Kundesiden af widget inkluderer standardmulighederne for at sende, tilføje smileys og endda overføre filer og anmode om en chatudskrift. Disse funktioner er fantastiske og meget nyttige for kunderne. Det er rart at se, at der ikke er noget, der ville være rodet eller anmassende for kunderne. Det samme gælder agentsiden af chatvisningen, men med flere tilgængelige muligheder – send makroer, tilbud et opkald, send vedhæftede filer, optag en besked og udløs kommandoer.
Udløserkommandoindstillingen er særlig interessant, da den giver brugerne mulighed for hurtigt at udføre handlinger med blot et par klik. Der er et par muligheder tilgængelige – bloker kontakter, overfør samtaler, anmod om transskriptioner, tilføj noter, skift samtalestatus og mange flere. Alle disse handlinger kan også udføres via tastaturgenveje, som du nemt kan huske og bruge uden at klikke på nogen knapper.
Samlet set er Userlike live chat-oplevelsen fantastisk for begge sider, og jeg stødte ikke på nogen større eller mindre problemer under min test. Du kan kommunikere med andre værktøjer i dit Userlike dashboard som en agent og tage et kig på alle relevante statistikker og analyser, der er tilgængelige for dig. Userlike er et fantastisk værktøj, og det burde ikke lade dig i stikken.
Priser
Userlike tilbyder fire prisplaner med flere prismuligheder, inklusive et gratis niveau. Planerne kommer med et forudbestemt antal brugere, så hvis du vil opskalere, skal du være klar til at betale ekstra for en højere plan, i stedet for blot at betale for flere brugere i samme plan. Lad os nu tage et kig på hver pakke og deres funktioner.
Free
Den gratis plan tilbyder én widget til én bruger. Du modtager alle kernefunktioner, ubegrænsede samtaler, ubegrænsede kontakter og en hjemmesideadministrator gratis.
Team
Teamplanen tilbyder fire widgets til fire brugere og messaging apps til $100 pr. måned. Udover alle funktioner fra det forrige niveau får du adgang til add-ons, WhatsApp-kanal, messaging apps, liveoversættelse, videoopkald, skærmdeling og grundlæggende API-adgang.
Corporate
Corporate-planen tilbyder 10 widgets til 10 brugere og fire messaging apps til $320 pr. måned. Du får alle tidligere nævnte funktioner og desuden AI-automatiseringshub, chatbots og analysefunktioner.
Flex
Flex-planen er den dyreste med 10+ widgets, 10+ pladser og 4+ messaging apps til en brugerdefineret pris, der er skræddersyet til dine forretningsbehov. Ud over funktioner fra alle tidligere planer får du en white label, avanceret routing, professionel onboarding, organisationer og en dedikeret kontoadministrator.
Konklusion
Userlike er en fantastisk chatløsning, der tilbyder alt, hvad du forventer af live chat. Selvom prisen kan virke lidt dyr, er det en billigere løsning, når du overvejer det forudbestemte antal brugersæder i hver plan. Userlike tilbyder mange funktioner og tilpasningsmuligheder, der sikrer, at din oplevelse virkelig bliver personlig. Hvis det er en dedikeret live chat-løsning, du har brug for, kan du ikke rigtig gå galt med Userlike.
Frequently Asked Questions
Kun én Userlike operatør modtager chats
Hvis kun én af livechatoperatørerne modtager indgående chats, kan problemet have adskillige løsninger. Først og fremmest skal du kontrollere, om de resterende operatører, der ikke modtager chats, er i den rigtige operatørgruppe. Hver live chat-widget har indstillinger i relation til operatørgrupper eller afdelinger. Åbn indstillingerne for chat-widget, og gå til Chat > Routing , og ændre gruppen, eller tilføj de resterende agenter, der ikke modtager chats, til den samme gruppe som operatøren, der modtager chats. Den anden løsning kan være relateret til tilgængeligheden af chat-åbninger. Operatøren med det højeste antal åbninger er mere tilbøjelige til at modtage nye chats. Du kan justere antallet af pladser under Team > Operators i hver operatørprofil. En anden løsning er at tjekke, om alle operatører er online. Sidst men ikke mindst, hvis der er nogen tilbagevendende kontakter, der bruger livechat, vil de være mere tilbøjelige til at få forbindelse med den samme operatør, som de har chattet med før.
Userlike live chat-knap vises ikke på min hjemmeside
Der kan være et par årsager til, at dette problem opstod. For det første skal du dobbelttjekke, om du har integreret Userlike-widget korrekt på dit websted, og tjek for manglende dele af koden eller eventuelle tastefejl, der kan være blevet tilføjet ved et uheld. Den anden grund kan være, at muligheden for at skjule knappen, når der ikke er nogen tilgængelige operatører, er aktiv. Du kan finde denne mulighed under Widget settings > Chat > Advanced. Sørg for, at denne mulighed er deaktiveret for at få chat-widget til at vises hele tiden. Den tredje grund kan være relateret til cookies, da Userlike har brug for visse tilladelser for at fungere korrekt. Userlike skal integreres i din Cookie Consent Manager.
Userlike analyser indlæses ikke og viser ingen data
Grunden til, at der ikke vises nogen Analytics-data, kan være relateret til brugen af visse Adblockers. Sørg for at hvidliste Userlike eller deaktiver annonceblokering på Userlike-domænet. Du kan også miste adgangen til specifikke værdier, når du aktiverer Analytics-privatlivsfilteret i dine organisationsindstillinger. Hvis muligheden for at skjule operatøroplysninger er aktiv, vil du ikke kunne se nogen data i statussen Analytics > Operator status.
Jeg kan ikke logge ind efter 14-dages prøveversion af Userlike
Det er kun kontoejeren der kan logge ind, når den gratis prøveperiode er forbi. For at give adgang til andre brugere skal du opgradere til en betalingsmulighed, fordi den gratis version af Userlike kun understøtter én brugerplads.