Key takeaways
Pros
- En komplet IT-billetløsning
- Alle væsentlige funktioner tilgængelige
- Ingen skjulte gebyrer, helt gratis
Cons
- Mangel på avancerede funktioner
Kom godt i gang med Spiceworks-billettering
Spiceworks tilbyder deres IT helpdesk med et billetsystem helt gratis. Spiceworks-teamet inkluderede endda en underholdende sektion med prisplaner på deres hjemmeside. Den viser fire planer med de samme funktioner og den gratis pris. Det betyder, at du bare skal oprette din egen konto på Spiceworks hjemmeside for at komme i gang. Du har kun brug for nogle grundlæggende oplysninger såsom din e-mailadresse og navn. Du kan vælge navnet på dit helpdesk-domæne i det næste trin.
Spiceworks opretter automatisk en dedikeret e-mailadresse til dig. Det får dig ikke til at springe igennem ringe og er meget ligetil i enhver henseende. Når du har udfyldt de førnævnte trin, vil du blive ført direkte til billetsystemet uden ventetid. Interfacedesignet er rent og ekstremt funktionelt, med meget nem navigation og alle værktøjer tilgængelige på skærmen, når du åbner applikationen.
Jeg må indrømme, at jeg havde forventet meget mindre fra en gratis løsning, men indtil videre var Spiceworks en behagelig overraskelse inden for næsten alle områder. Spiceworks tilbyder meget mere end blot et væsentligt billetsystem, det kan hjælpe virksomheder med rapporter og endda vidensbaseartikler uden nogen pålagte begrænsninger af funktionerne. Det er virkelig imponerende, men før vi kigger nærmere på ydeevnen, så lad os tage et kig på, hvilken slags funktioner Spiceworks tilbyder.
Spiceworks billetsystemsfunktioner
Det er ikke nemt at finde Spiceworks-funktionerne, da hjemmesiden kun tilbyder væsentlig information om deres gratis værktøjer. Du vil dog være i stand til at få et godt overblik over Spiceworks billettjenester, når du begynder at bruge applikationen. Du kan forvente standard helpdesk-funktionalitet i billetsystemet. Spiceworks kan også hjælpe dig med at skabe din egen vidensbase og hjælpe dig med rapporter. Du kan også bruge eksportfunktionen til at eksportere dine rapportdata i tre forskellige formater.
Da Spiceworks hovedsageligt er fokuseret på IT-billetter, afspejler dets funktionssæt dette. Du kan bruge enhedshåndteringens funktioner til at spore computerenheder, softwarelager samt kontrakter. Spiceworks understøtter billetregler, dåsesvar, automatiske billetopdateringer og meddelelser blandt andre standard helpdesk- og billetsystemfunktioner.
Billetsystemydelse og brugeroplevelse
Lad os se på, hvordan Spiceworks klarer sig i et standardscenarie, og om det kan måle sig med andre betalte IT-billetløsninger. Jeg efterlignede agentoplevelsen ved at sende mig selv et par e-mails. Den første ankom næsten med det samme, selvom jeg ikke er sikker på, hvor ofte Spiceworks-billetter genopfrisker sig selv. Jeg var nødt til at klikke på opdateringsknappen for at få e-mailen til at dukke op i billetsystemet, og jeg ville bruge den i løbet af testen.
Billetgrænsefladen ser meget pæn og professionel ud, på trods af, at den er gratis. Når først du åbner billetten, ser grænsefladen lige så godt ud, bare lidt mere beskeden. Det er meget forenklet, men også mere end funktionelt nok til at tillade agenter at arbejde komfortabelt med Spiceworks. Det er interessant, at du kan se en del af din indbakke, selvom du er inde i en åben billet. Resten af grænsefladen optages af svarboksen og kundeoplysninger med billetstatusinfo, samt relaterede informationsfelter i højre side.
Der er ikke ligefrem meget plads i svarboksen, så en af de første ting jeg var nysgerrig på var, om den strækker sig. Den strækker sig, mens du skriver, men den strækker sig opad i stedet for nedad. Den har en maksimal størrelse, og hvis du skriver mere end det, skal i stedet rulle herfra. Du kan få adgang til et par værktøjer lige under svarfeltet, navnlig vedhæftede filer, dåsesvar og interne noter.
Den sidst nævnte funktion inkluderer panelet på højre side. Det er her, brugerne kan få adgang til nogle grundlæggende oplysninger om kunder, modtagere, billetstatus, prioritet, forfaldsdatoer og billetkategori. Dette panel giver dig også mulighed for at holde styr på tilknyttede enheder, opgaver, brugt tid og CC’d brugere. Det er stort set alt, hvad du kan forvente af Spiceworks billetværktøjsfunktioner. Selvom det ikke er det mest omfattende funktionssæt, formår det bestemt at levere alt, hvad der er nødvendigt for agenter til at udføre deres arbejde på en organiseret måde, selvom det bare er et minimum af funktioner.
I det hele taget tilbyder Spiceworks ikke et dårligt billetsystem, men funktionssættet har bare det nødvendige. Det tilbyder alle de grundlæggende funktioner, der forventes af et IT-billetsystem, og det virker grådigt at bede om mere, da det er helt gratis. Jeg må dog sige, at brugere, der er vant til mere avancerede billetsystemer, kan blive lidt skuffede. Når de først har vænnet sig til funktionerne i Spiceworks, vil de måske indse, at mindre er mere og få deres arbejde udført fremragende, selv uden fancy funktionalitet. Alene dette gør Spiceworks det værd, bare for at hjælpe dig med at spare penge.
Spiceworks priser
Spiceworks-webstedet har en prissektion inkluderet, men det fungerer mere som en komisk måde at fortælle alle, at Spiceworks er helt gratis. Den viser fire fiktive prisplaner med det samme funktionssæt og det samme prisskilt på $0. Hjemmesiden nævnte, at alle dem, der tilmelder sig Spiceworks, får adgang til ubegrænsede billetter, ubegrænsede enheder, ubegrænsede agenter, ubegrænsede brugere, ubegrænsede teknikere, premium support og et IT-fællesskab med millioner af IT-professionelle.
Konklusion
Spiceworks har bestemt det, der skal til for at tilbyde et fantastisk billetsystem til IT-teams. Det er på ingen måde perfekt, men det er ekstremt funktionelt, og det kan vise sig at være et godt valg for mange virksomheder, der er villige til at leve uden visse smarte funktioner. Det er også helt gratis uden skjulte afgifter og uønsket ekstramateriale, så det vil helt sikkert være værd at betragte det som et af dine primære værktøjer.
Frequently Asked Questions
Spiceworks helpdesk-ydeevneproblemer forårsaget af en email loop
Hvis din Spiceworks helpdesk kører meget langsomt, kan det være forårsaget af en email loop. Hvis du kan få adgang til Spiceworks, skal du åbne Settings > Help desk > Email settings og deaktivere indstillinger for indgående og udgående e-mail ved at slå deres respektive kontakter fra. Tjek derefter din inboks og find de billetter, der forårsagede problemer med præstationen. Du kan flytte dem til en anden mappe eller slette dem, hvis du ikke længere har brug for dem. Når du håndterer alle berørte billetter, skal du slå indstillingerne for indgående og udgående e-mail til igen.
Billetnotifikationer virker ikke i Spiceworks
Hvis du har problemer med at modtage meddelelser i Spiceworks, kan du prøve et par almindelige løsninger. Først og fremmest skal du sørge for at tjekke for eventuelle stavefejl i den berørte brugers e-mailadresse, da dette er en af de førende årsager til, at folk ikke modtager meddelelser. Hvis alle berørte e-mailadresser er OK, skal du gå til Settings > Help Desk > User Accounts. Sørg for, at de administratorer, der ikke modtager meddelelser, har indstillet indstillingerne korrekt. Gem dine indstillinger.